Hallo,
De notaris rekent extra dossierkosten aan (600 euro) bovenop zijn ereloon voor het afhandelen van een erfenis? Is dat normaal? Nochtans had hij dit niet vermeld tijdens het info gesprek.
Bedankt,

Volledig mee eens, reeds aan den lijve (geldbeugel) ondervonden.Indeed ... het levenseinde gaat voor velen gepaard met graaipraktijken van welgeklede heren en dames ...
Als ik afrekeningen van begrafenisondernemers zie dan krijg ik soms toch plaatsvervangende schaamte ...
Ik denk dan wel breder en aan allerlei ambten die zich hier mogelijks aan bezondigen.
Begrafenisondernemers , notarissen , advocaten , ... ja zelfs de SSR regeling kan aanzizn worden als "dergelijk gedrag" ...
k.b.
 … Ze splitsen hun kosten: in barema’s en in dossierkosten.
  … Ze splitsen hun kosten: in barema’s en in dossierkosten.  (surf naar: http://ccff02.minfin.fgov.be/annucomp/welcomeMenu2.do" onclick="window.open(this.href);return false; waar je een hele adreslijst kan vinden). Mbt de aangifte zelf: surf naar: http://financien.belgium.be/nl/particul ... atenschap/" onclick="window.open(this.href);return false; en daar zie je allerhande links, alsook een formulier aangifte van nalatenschap met leidraad ... Ik kreeg mensen over de vloer die zeiden "dat ze het achteraf ook konden" ... Kwestie van die mensen dan témeer een goede service te bieden, zodat ze “er toch ook iets aan hadden” … Ik kreeg ook mensen over de vloer die zich niet in die wespennest wouden nestelen: de echte nalatenschapsdossiers, de moeilijkere, met moeilijk te vinden erfgenamen, moeilijke juridische constructies zoals verkopen en schenkingen in de laatste 3 jaar en lijfrentes, onroerend goed in het buitenland, moeilijke verdelingen en vereffeningen (soms ruzies in families), die laat je het best via een notaris doen. Natuurlijk zal de notaris in kwestie dat ook vertalen in nog méér dossierkosten vrees ik ...
 (surf naar: http://ccff02.minfin.fgov.be/annucomp/welcomeMenu2.do" onclick="window.open(this.href);return false; waar je een hele adreslijst kan vinden). Mbt de aangifte zelf: surf naar: http://financien.belgium.be/nl/particul ... atenschap/" onclick="window.open(this.href);return false; en daar zie je allerhande links, alsook een formulier aangifte van nalatenschap met leidraad ... Ik kreeg mensen over de vloer die zeiden "dat ze het achteraf ook konden" ... Kwestie van die mensen dan témeer een goede service te bieden, zodat ze “er toch ook iets aan hadden” … Ik kreeg ook mensen over de vloer die zich niet in die wespennest wouden nestelen: de echte nalatenschapsdossiers, de moeilijkere, met moeilijk te vinden erfgenamen, moeilijke juridische constructies zoals verkopen en schenkingen in de laatste 3 jaar en lijfrentes, onroerend goed in het buitenland, moeilijke verdelingen en vereffeningen (soms ruzies in families), die laat je het best via een notaris doen. Natuurlijk zal de notaris in kwestie dat ook vertalen in nog méér dossierkosten vrees ik ... Sommige mensen nemen ook enkel een notaris ter hande om een akte van erfopvolging te maken. Dit is inderdaad zeer nuttig, 1) zeker in het licht van de momenteel nieuwe “hervorming” van het erfrecht, 2) omdat enkel deze akte van erfopvolging (want het is een akte) moet geregistreerd worden. Want besef goed: een aangifte is geen akte, en moet dus in principe niet via een notaris gaan; 3) en last but not least: ze pennen de bewoordingen over in hun aangifte, en zo weten ze zeker dat dit juist is …
 Sommige mensen nemen ook enkel een notaris ter hande om een akte van erfopvolging te maken. Dit is inderdaad zeer nuttig, 1) zeker in het licht van de momenteel nieuwe “hervorming” van het erfrecht, 2) omdat enkel deze akte van erfopvolging (want het is een akte) moet geregistreerd worden. Want besef goed: een aangifte is geen akte, en moet dus in principe niet via een notaris gaan; 3) en last but not least: ze pennen de bewoordingen over in hun aangifte, en zo weten ze zeker dat dit juist is …  
  … Ik principe kan je alles zelf doen, als je de aktes/documenten goed bijhoudt: de juiste benaming bvb. van het onroerend goed in het actief kan je afleiden als je de aankoopakte nog hebt, de waarde van het geld op datum overlijden krijg je normaal gezien ook van de bank alsook de bedragen van de ev. levensverzekeringen, de facturen die je in mindering kan brengen heb je zelf nog …
 … Ik principe kan je alles zelf doen, als je de aktes/documenten goed bijhoudt: de juiste benaming bvb. van het onroerend goed in het actief kan je afleiden als je de aankoopakte nog hebt, de waarde van het geld op datum overlijden krijg je normaal gezien ook van de bank alsook de bedragen van de ev. levensverzekeringen, de facturen die je in mindering kan brengen heb je zelf nog …  Ik heb altijd het gevoel gehad dat de notaris dit zelfs minderwaardig vond
  Ik heb altijd het gevoel gehad dat de notaris dit zelfs minderwaardig vond   - sommige collega's soms ook - hoewel dit allesbehalve zo is !!! ... Je moet veel contacten leggen met allerlei instanties om informatie te winnen en da’s zeker niet altijd evident, er is ook veel wijzigende wetgeving dat je moet bijhouden en nalezen, je moet rustig en empathisch met mensen kunnen omgaan en duidelijk zijn in je uitleg, .... Niet evident, zeker niet als het om verschillende dossiers gaat tegelijk ... Los van het juridische, mss nog een praktische brochure (van het notariaat zelf komende !!!): http://www.notaris.be/admin/files/asset ... rlijdt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;.
  - sommige collega's soms ook - hoewel dit allesbehalve zo is !!! ... Je moet veel contacten leggen met allerlei instanties om informatie te winnen en da’s zeker niet altijd evident, er is ook veel wijzigende wetgeving dat je moet bijhouden en nalezen, je moet rustig en empathisch met mensen kunnen omgaan en duidelijk zijn in je uitleg, .... Niet evident, zeker niet als het om verschillende dossiers gaat tegelijk ... Los van het juridische, mss nog een praktische brochure (van het notariaat zelf komende !!!): http://www.notaris.be/admin/files/asset ... rlijdt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;.  , maar het moet dus niet he ...
, maar het moet dus niet he ...