Recent beeindigde ik het huurcontract van mijn appartement, waar ik twee jaar lang heb gewoond. Op de dag dat ik de sleutel zou teruggeven aan de eigenaar, kwam de makelaar samen met de zus van de eigenaar (aangezien de eigenaar op dat moment op vakantie was) langs om het appartement te bekijken. Overal werden uitvoerig foto\'s van gemaakt. Tegen mij werd gezegd dat het appartement er netjes uit zag. Het enige commentaar was dat er nog een paar vlekken te zien waren op de afzuigkap in de keuken (die ik inderdaad was vergeten schoon te maken) en dat er geen onderhoud was gebeurd aan de CV ketel in die twee jaar. Aangezien ik niet wist dat ik dit jaarlijks moest laten uitvoeren en dit ook niet in het huurcontract stond, was ik er mij er dus niet van bewust dat dit diende te gebeuren.
Het probleem is echter dat ik dus de sleutel inleverde met de medeling: alles ziet er prima uit!
Om vervolgens een tweetal weken later thuis een rekening te krijgen met daarop maar liefst een bedrag van 2500 euro. Omdat volgens de makelaar de volledige woning opnieuw diende te worden geschilderd. Op de plaatsen waar de gordijnen voor de ramen hingen, heb ik de gordijnenrails verwijderd en de gaatjes die hierdoor zichtbaar waren netjes dichtgestopt. Hierdoor was het volgens de makelaar nodig dat het appartement volledig dient te worden herschilderd aangezien er anders kleurverschil aanwezig zal zijn.
Mijn vraag is dus: staat de makelaar in zijn recht om dit bedrag later nog te eisen terwijl ze op het moment dat de sleutel werd ingeleverd hier niets van gezegd hebben?
Indien zij op dat moment hier iets over gezegd hadden, had ik eventueel zelf nog kunnen beslissen om te schilderen (aangezien ik officieel pas twee weken later mijn appartement uit moest). In het huurcontract stond bovendien niets vermeld over dat er diende te worden herschilderd bij het verlaten van het appartement.