(bank)saldo en overlijden

jefke007
Topic Starter

(bank)saldo en overlijden

#1 , 28 sep 2010 11:52

Welk saldo geeft normaal de bank aan de fiscus door op de dag van het overlijden om 00 u 00 ?
Het werkelijk saldo of eventueel ook nog apart de verworven maar nog niet uitbetaalde intresten bij een gereglementeerde spaarrekening ( gewoon spaaboekje , zonder termijn )

Indien er heel kort NA het overlijden nog stortingen zouden gebeuren - voordat men de bank heeft verwittigd, worden deze dan ook doorgegeven aan de fiscus ?
Afhalingen mag men zowiezo niet doen na het overlijden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 28 sep 2010 12:03

- het werkelijk saldo
- stortingen na overlijden vallen NIET in de erfenis
- overlevende echtgenote mag tot 5000 EUR afhalen (met het oog op dringende uitgaven)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007
Topic Starter

#3 , 28 sep 2010 13:02

Blijkbaar is/zijn er banken die toch ook de verworven maar nog niet betaalde intresten apart op de opgave aan de fiscus ( en ook aan de klanten melden). Maar mogelijk houdt de fiscus daar met die nog niet betaalde intresten dan geen rekening.

Die 5000 euro waar men onmiddellijk over mag beschikken, is mogelijk niet in alle situaties mogelijk bv. zodra er een huwelijkscontract is, komt men m.i. niet in aanmerking voor die 5000 euro.

Uit uw antwoord leid ik af dat het blijkbaar toch niet zo erg is, als men de rekening nog enkele dagen of langer na het overlijden laat openstaan, omdat men er nog stortingen op verwacht. Afhalen is zowiezo uit de boze, en men moet liefst ook geen 2 maanden wachten met het te laten blokkeren.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2010 13:58

Met de intresten wordt wel degelijk rekening gehouden door de banken. Had bij het overlijden van mijn moeder vorig jaar een kopie gevraagd van de brief aan de fiscus, kwestie van de zelfde bedragen op het aangiftedokument voor de successie te zetten.

roharro

#5 , 28 sep 2010 15:58

Met de intresten wordt wel degelijk rekening gehouden door de banken. Had bij het overlijden van mijn moeder vorig jaar een kopie gevraagd van de brief aan de fiscus, kwestie van de zelfde bedragen op het aangiftedokument voor de successie te zetten.
De bank van mijn vader heeft dat zo niet gemeld....ook niet voor effectenrekening, enz.
Voor sommige beleggingen zijn de inkomsten op ogenblik van overlijden nog niet bekend trouwens.
Laatst gewijzigd door roharro op 28 sep 2010 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#6 , 28 sep 2010 16:02

Die 5000 euro waar men onmiddellijk over mag beschikken, is mogelijk niet in alle situaties mogelijk bv. zodra er een huwelijkscontract is, komt men m.i. niet in aanmerking voor die 5000 euro.
Voor zover ik weet moet het over eengemeenschappelijke rekeningen gaan.
Dat er nog geld op een geblokkeerde rekening komt stelt geen probleem. Geblokkeerd betekent enkel dat er geen geld meer kan worden van af gehaald.

wanton

#7 , 28 sep 2010 17:10

De saldo's die de bank doorgeeft betreffen idd de situatie op de dag van overlijden om 00. 00 u. Stortingen of afhalingen later hebben geen invloed op de doorgegeven saldo. Wat niet wil zeggen dat die bedragen geen invloed hebben bij de nalatenschap. Het kan de ontvangst zijn van een bestaande vordering of de betaling van een bestaande schuld. Die komen dan zo in de aangifte.
Voor spaarrekeningen wordt de verlopen , maar nog niet uitbetaalde intrest meegeteld. Het bedrag dat door de bank aan de Registratie wordt doorgegeven , zal men in principe nooit terugvinden op enig rekeninguittreksel. Voor obligaties , kasbons wordt de nominale waarde vermeld plus de intrestvoet. Bij de aangifte moet men zelf de netto-verlopen intrest uitrekenen en bijtellen volgens het aantal dagen. Voor fondsen geldt de waarde op dag van overlijden. Voor aandelen mag men kiezen uit de gepubliceerde gemiddelde beurswaarde van de drie maanden na overlijden, wel voor alle aandelen dezelfde maand.
Wanneer de bank weet welk huwelijksstelsel er was , kan zij de overlevende echtgenoot toestaan afhalingen en betalingen te doen , tot 5000 € , voor levensonderhoud. Eigenlijk neemt de LLE steeds gelden op uit het eigen vermogen , en komen die gelden niet uit de nalatenschap. Eens vb. geweten dat er scheiding van goederen is , kunnen de rekeningen van de LLE terug vrij, maar de saldo's worden wel opgegeven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#8 , 28 sep 2010 17:27

Wat met getrouwheidsintresten die nog niet zijn verworven?

wanton

#9 , 28 sep 2010 20:43

Ik zei dus wel : de verlopen , maar nog niet uitgekeerde intresten.

Indien op de dag van het overlijden een getrouwheidspremie is verworven , zal die in het opgegeven saldo begrepen zijn. Alle intresten worden pas uitgekeerd bij afsluiting en uitkering van de spaarrekening , met intrestberekening tot die dag.
Toet-anch-Amon

basejumper

#10 , 26 okt 2010 20:03

Beste misschien wat laat maar toch :

In vele gevallen hanteren banken soepele procedures. Zo worden gemeenschappelijke rekeningen (bvb de zichtrekening) op naam van echtgenoten doorgaans niet geblokkeerd. Langstelevende echtgenoot kan zichtrekening dus gewoon blijven gebruiken, PC Banking gebruiken enz. Alle facturen die betrekking hebben op ziekte, begrafenis, nutsbedrijven enz worden rechtstreeks betaald. In die context heeft de langstlevende echtgenoot zelden een voorschot nodig. Hij/zij kan er echter wel gebruik van maken.
In vele gevallen worden de erfgenamen uitgenodigd voor een opengesprek. Zeer dikwijls is er geen probleem en moeten wij daar ook geen probleem van maken. In de enkele erfenisdossiers waar problemen opduiken hou je natuurlijk alles dicht. In mijn loopbaan van 22 jaar als bankier heb ik zelden echt rekeningen geblokkeerd. Maar tegelijk er ook over gewaakt dat de rechten van alle erfgenamen gerespecteerd werden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton

#11 , 26 okt 2010 23:18

Het blokkeren van de rekeningen bij een overlijden is idd vrij relatief. Een aantal banken pasten reeds jaren toe dat de overlevende echtgenoot geld kon opnemen van de rekeningen , wel voor de dagelijkse kosten. Lang voor dit een wet werd. In prindipe nam die LLE bedragen op van zijn deel van de gemeenschap , terwijl begrafenis , ziekenhuis,.. betaald werd uit het deel van de overledene. Ik kan ook niet zeggen dat ik ooit iemand , bij een overlijden , geld geweigerd heb wegens geblokkeerde rekening. Ik wil er wel bij vertellen dat dit alleen kon en mocht gedaan worden tussen echtgenoten , nooit vb. to. de kinderen.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”