Ouderschapsverlof

Lisa_
Topic Starter

Ouderschapsverlof

#1 , 13 okt 2010 18:23

Beste,

Graag zou ik de nodige informatie ontvangen omtrent volgende situatie.

Ik ben nu bijna 6 maanden zwanger, en zit reeds van augustus thuis. Dit doordat ik niet langer meer welkom was op het werk. Dit heeft mijn werkgever mij zo klaar en duidelijk gezegd! Hieromtrent ben ik reeds naar de vakbond gestapt, en zij hebben mij gezegd dat ze het niet kunnen maken om mij niet meer te laten werken, maar dat ik in deze situatie beter aan mijn gezondheid denk en vooral aan die van mijn baby. Nu zit ik dus reeds enkele maanden thuis omwille van mijn zwangerschap (geregeld via mijn gynaecoloog).

Omdat ik daardoor toch enkele weken verlof na mijn bevalling verlies, denk ik er aan om enkele weken ouderschapsverlof bij te nemen. Maar het probleem is volgende, ik zou heel graag mijn ontslag indienen, zodat ik na mijn bevalling niet meer terug naar mijn huidige werkgever zou moeten gaan. Het is dus zo, dat ik na mijn bevalling een 3-tal maanden wil thuisblijven om voor mijn baby te zorgen en daarna op zoek te gaan naar een nieuwe job. Maar hieromtrent wil ik mij wel duidelijk informeren, zodat ik weet wanneer ik best mijn ontslag schriftelijk indien.

Ik ben nog steeds in dienst met een bediendecontract en ben reeds in dienst van maart 2009.

Ik hoop dat u hiermee voldoende informatie hebt om mij te kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Mvg Lisa

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 13 okt 2010 18:49

ouderschapsverlof neem je per maand, niet per week.

Maar wat is je vraag eigenlijk?

xena

#3 , 13 okt 2010 20:42

zodat ik weet wanneer ik best mijn ontslag schriftelijk indien.

Ik ben nog steeds in dienst met een bediendecontract en ben reeds in dienst van maart 2009.
je hebt een opzegperiode van 1,5maanden de opzeggingstermijn word niet geschorst als je zelf ontslag geeft , maar ontslag geven zonder dat je ander werk hebt word je werkloos afhankelijk van je wil en gelet op art. 44 van het werkloosheidsbesluit 25/11/1991 heb je dan geen recht op een werkloosheidsuitkering na je moeders/ouderschapsverlof

Reclame

Lisa_
Topic Starter

#4 , 14 okt 2010 13:03

Beste,

Mijn vraag is, als ik moederschapsverlof erbij neem, wanneer ik mijn ontslag moet indienen zodat ik geen vooropzeg moet doen?

JPV

#5 , 14 okt 2010 14:36

Wanneer loopt je zwangerschapsverlof normaal af?

Lisa_
Topic Starter

#6 , 15 okt 2010 10:41

Mijn vermoedelijke bevallingsdatum is 10 februari. Aangezien ik zo vroegtijdig thuis ben, verlies ik mijn 6 weken moederschapsverlof voor de bevalling. Dus zijn er nog 9 weken verlof over na mijn bevalling. Dus dit is tot ongeveer 7 april.

JPV

#7 , 15 okt 2010 10:57

heb je al een andere job? Gezien je zelf ontslag neemt "om normale redenen", kan je geen werkloosheidsuitkeringen krijgen. Ik heb (op basis van je bevallingsdatum) dat je tot en met 13 april op de mutualiteit zou staan. Als je met je werkgever een akkoord kan sluiten dat je 1 maand of 2 maand ipv de normale 6 weken opzeg doet, kan je die 1 maand of 2 maanden ouderschapsverlof nemen en is er geen probleem. Anders kan je 2 maanden ouderschapsverlof nemen en maar je opzeg van 1,5 maand doen. Dat laatste is wel minder voordelig.

Lisa_
Topic Starter

#8 , 15 okt 2010 11:07

Ik heb dit ook zopas besproken met mijn vakbond. Als ze akkoord gaan met mijn ouderschapsverlof is er natuurlijk geen probleem. Maar de ingesteldheid van de firma een beetje kennende...

Mijn vakbond zegt dat ik 1,5 maand opzeg moet doen. Maar aangezien mijn bevallingsdatum is voorzien op 10 februari en mijn opzeg dus maar begint te lopen vanaf 1 maart, zit ik dus nog met enkele dagen dat ik wel opzeg zou moeten doen. Ik geraak er zelf bijna niet meer aan uit, maar vakbond vertelde me hoe vroeger ik beval hoe langer ik opzeg zou kunnen doen. Als ze mijn ouderschapsverlof zullen willen uitstellen, zit ik dus nog met het probleem dat ik terug zou moeten gaan en helaas zie ik dat echt niet zitten. Maar blijkbaar zal er niets anders opzitten?

Heel frustrerend, dit ik als werknemer terug het slachtoffer ben! Ik wou niets liever dan zo lang mogelijk te blijven werken tot aan mijn bevalling, vooral omdat ik liever aan het werk ben dan thuis te zitten en ook omdat ik zoiezo een groot deel van mijn loon verlies, verlof na mijn bevalling kwijt ben en omdat het niet voordelig zal zijn voor mijn belastingen. En dit in een situatie waar mijn werkgever mij niet meer wou terug zien omdat ik zwanger ben! Heel triestig dat je hier niets kunt tegen doen. En dan sturen ze mij nog dreigbrieven per post op ook!

xena

#9 , 15 okt 2010 13:37

en mijn opzeg dus maar begint te lopen vanaf 1 maart,
en waarom kan die ni op 1/1 of 1/2 beginnen lopen ?

Lisa_
Topic Starter

#10 , 19 okt 2010 11:41

Ik geraak er zelf niet meer aan uit eerlijk gezegd! Heb zodanig veel informatie moeten verwerken van mijn vakbond...

Terug naar “Andere”