Onderhoud gasinstallatie ...

Speedys
Topic Starter

Onderhoud gasinstallatie ...

#1 , 22 feb 2010 14:58

Ik huur een appartement dat beschikt over verwarming met gas (ook het warm water is daarvoor). Ik bewoon dit appartement toch al ruim 8 jaar.
In mijn huurcontract staat dat dit jaarlijks moet onderhouden worden. Dit is ook reeds gebeurt (maar spijtig genoeg heb ik niet alle dokumenten nog in mijn bezit). In het contract stond geen naam of adres noch tel van een installateur waar ik deze moest laten reiningen. Dus had ik zelf een erkende gasinstallateur laten komen om het onderhoud te doen.
Enkele maanden terug is mijn huisbaas mij aan het zeggen dat het iem. moest zijn die hij aanduidde en dat ik in de fout ben gegaan.
Ik heb op internet wat één en ander opgezocht maar ben er niet veel wijzer van geworden.
Nu is mijn vraag bij de overheid zeggen ze dat een gasinstallaties maar om de 2 jaar een onderhoudsbeurt moet krijgen en de huisbaas zegt jaarlijks!!! Wat is nu het juiste?

Nog een vraagje nl. de intresten die op de huurwaarborgrekening staan kan ik deze opvragen als huurder

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 feb 2010 15:13

In Vlaanderen dienen gasinstallaties om de 2 jaar nagekeken te worden.

Deze kosten kan u als huurder onder de post 1269 in uw belastingsaangifte inbrengen. (40% wordt hierdoor terugbetaald)

Als in uw huurcontract geen firma is opgenomen heeft uw verhuurder geen enkel te eisen dat u firma X gebruikt. Zelfs met vermelding van een firma is dit ten zeerste betwistbaar.

Persoonlijk en zeker met Luik in gedachten, ben ik een hevig voorstander van een jaarlijkse controle... met gas kan je niet voorzichtig genoeg zijn. De verhuurder kan zijn woning kwijtspelen bij een lek na 1.5 jaar, maar u uw leven...

Speedys
Topic Starter

#3 , 22 feb 2010 15:27

Hier in het gebouw zijn nog 5 andere huurders.
Als zij evenveel inspanningen doen als ik is het voor mij geen probleem om jaarlijks te moeten onderhouden. Maar heb mijn twijfels hieromtrent.
Maar de eigenaar zegt ook in een brief dat ik alle attesten vanaf begin huur tot heden. Maar spijtig genoeg is dit niet het geval. Hij spreekt dan van schadeloosstelling. Wat moet ik mij hiervan voorstellen?

Reclame

Vandebos

#4 , 22 feb 2010 15:40

U bezorgt hem het attest van het laatste jaar waarop bevestigd wordt dat de gehele installatie die u dient te laten nakijken in orde is. U bevestigt hem dat u dit onderhoud steeds bij deze firma hebt laten uitvoeren en hij desgewenst bij op eigen kosten duplicata van de niet meer geldige attesten kan opvragen.

U verzoekt hem schriftelijk de reden waarom u van de Vlaamse wettelijke regelgeving van een tweejaarlijks onderzoek dient af te wijken.

artemis

#5 , 22 feb 2010 16:16

Deze kosten kan u als huurder onder de post 1269 in uw belastingsaangifte inbrengen. (40% wordt hierdoor terugbetaald)
Geldt dat ook voor een eigenaar VDB?

Vandebos

#6 , 22 feb 2010 17:04

Ja, voor het onderhoud van een stookinstallatie komen die kosten in aanmerking die te maken hebben met het regelmatige onderhoud, het afstellen van de brander en het reinigen van de installatie.

De aangifte in de personenbelasting bevat een specifieke rubriek voor de belastingsvermindering voor eneriebesparende uitgaven. Het betreft de rubriek G van vak IX van deel I van de aangifte, in het bijzonder de code 1363 en 2363 voor eigenaar, bezitter, erfpachter of vruchtgebruiker van de woning.Op de belastingsbrief moet het aan te geven bedrag vermeld worden. Bij de belastingsaangifte moet de factuur of het betalingsbewijs toegevoegd worden. Indien u kopieën bijvoegt, moet deze kopie conform verklaard worden door de vermelding “Kopie conform origineel” erop te schrijven, gevolgd door uw handtekening.

artemis

#7 , 22 feb 2010 17:40

Bedankt!

Enkel voor de woning die men zelf bewoont neem ik aan?

Vandebos

#8 , 22 feb 2010 17:44

"bezitter"...

Ik heb dit tot op heden steeds probleemloos geïnterpreteerd voor al de woningen waar ik verplicht ben een dergelijk onderhoud te laten verrichten.
( bijvoorbeeld in woningen verhuurd wanbetalers die worden uitgezet ed...)

Op die wijze recupereer ik toch nog 40%...

artemis

#9 , 22 feb 2010 17:50

Nog bedankter! 8)

sofie_020

#10 , 16 mar 2010 17:51

Ik lees hier dat het onderhoud van de boiler kan afgetrokken van de belastingen. Wij hebben onze boiler net moeten laten onderhouden, maar moeten de kosten storten op de rekening van onze verhuurder! Hij betaalt dan het onderhoud zogezegd helemaal.
Zouden we dan ook nog kunnen inbrengen?

Groetjes

logi006

#11 , 28 okt 2010 15:07

Als reactie op " In Vlaanderen dienen gasinstallaties om de 2 jaar nagekeken te worden.

Deze kosten kan u als huurder onder de post 1269 in uw belastingsaangifte inbrengen. (40% wordt hierdoor terugbetaald) "

Als ik als huurder van een appartement me beter zou voelen bij een jaarlijkse controle ipv 2jaarlijks. Kan ik dit dan ieder jaar inbrengen in mijn belastingsbrief ?

& wat als er tijdens die controle mankementen worden gevonden? dan dien ik aan die erkende vakman 2 facturen te vragen ? onderhoud voor mezelf , en herstel voor de huisbaas als ik het goed begrijp ?

ik woon nog maar net alleen dus dit is allemaal nogal nieuw voor me

tnx

Lanox
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 okt 2010 15:24

Ik lees hier dat het onderhoud van de boiler kan afgetrokken van de belastingen. Wij hebben onze boiler net moeten laten onderhouden, maar moeten de kosten storten op de rekening van onze verhuurder! Hij betaalt dan het onderhoud zogezegd helemaal.
Zouden we dan ook nog kunnen inbrengen?

Groetjes
Om het te kunnen inbrengen bij Uw belastingen heeft U een attest nodig van het onderhoud.
Wat staat er in Uw huurcontract over het onderhoud van de boiler?

Lanox

#13 , 28 okt 2010 15:27

Bij de belastingsaangifte moet de factuur of het betalingsbewijs toegevoegd worden. Indien u kopieën bijvoegt, moet deze kopie conform verklaard worden door de vermelding “Kopie conform origineel” erop te schrijven, gevolgd door uw handtekening.
Indien U Uw belastingsaangifte electronisch doet via Tax-On-Web, hoeft U niets meer bij te voegen. U verbindt er zich wel toe om de nodige bewijsstukken voor een periode van X jaar (weet het even niet van buiten) bij te houden en deze te kunnen voorleggen bij een eventuele controle.

Lanox

#14 , 28 okt 2010 15:40

Als reactie op " In Vlaanderen dienen gasinstallaties om de 2 jaar nagekeken te worden.

Deze kosten kan u als huurder onder de post 1269 in uw belastingsaangifte inbrengen. (40% wordt hierdoor terugbetaald) "

Als ik als huurder van een appartement me beter zou voelen bij een jaarlijkse controle ipv 2jaarlijks. Kan ik dit dan ieder jaar inbrengen in mijn belastingsbrief ?

& wat als er tijdens die controle mankementen worden gevonden? dan dien ik aan die erkende vakman 2 facturen te vragen ? onderhoud voor mezelf , en herstel voor de huisbaas als ik het goed begrijp ?

ik woon nog maar net alleen dus dit is allemaal nogal nieuw voor me

tnx
Na 2 nutteloze reacties op oude posts, toch ook maar antwoorden op de nieuwe vragen. :mrgreen:

Ja, U kan het onderhoud elk jaar inbrengen.

Om het onderhoud in te kunnen brengen heeft U een factuur van Uw geregistreerde vakman nodig met daarop zijn en Uw gegevens, merk, type en serienummer van het toestel en de datum van onderhoud. Herstellen van het toestel en wisselstukken komen niet in aanmerking, maar dit is voor rekening van Uw verhuurder. Het hangt van Uw regeling af met Uw huisbaas hoe dit verder verrekend wordt, maar naar alle waarschijnlijkheid zal hij hiervoor ook wel een factuur vragen.

Speedys
Topic Starter

#15 , 29 dec 2012 12:25

Ik ben hier weer. De beheerder is weer lastig.
Hij zegt dat ik elk jaar de gasinstallatie moet laten reiningen zoal in contract beschreven zie onder.

art. 10 herstelling en onderhoud
Bij gebruikt van stookolie, steenkool en hout verbindt partij anderzijds (huurder) er zich uitdrukkelijk to voor zijn rekening de schouwen jaarlijks te laten reinigen. Overeenkomstig het KB van 06.01.1968 dient partij anderszijds (huurder) voor zijn rekening de CV-installatie jaarlijks eb ub elk geval bij beëindiging van de huurovereenkomst te laten reinigen en de afgeleverde certificaten voor te leggen aan partij enerzijds (verhuurder). Partij anderzijds (huurder) zal voor het reinigen van de CV-installatie zich uitsluitend kunnen wenden tot de partij enderzijds aangeduide erkende installateur ...

Als ik google vind ik geen KB van 06.01.1968 maar wel één van 06.01.1978 en deze is opheven door het besluit van 08.12.2006 door de vlaamse gemeenschap door de nieuwe wet ivm onderhoud en nazicht van stooktoestellen voor de verwarming van gebouwen ...
Ah ja, ik heb geen installatie op stookolie, steenkool of hout maar één op gas.

Van de beheerder moet ik ook alle bewijsstukken vanaf ik het appartement heb gehuurd (dus vanaf 2001 tot heden) kunnen voorleggen ivm reiniging van cv-installatie.
Maar in de wet van 2006 staat in art. 11 ter beschikking houden van attesten en rapporten
paragraaf 2: de gebruiker en de eigenaar houden minstens de attesten van de laatste twee onderhoudsbeurten bij.
KLOPT DIT?

Kan de beheerder zomaar aanpassingen aanbrengen? Zo ja, welk zijn dan rechtsgeldig?

Terug naar “Huren”