vrederechter - huurwaarborg

Scorpio
Topic Starter

vrederechter - huurwaarborg

#1 , 31 okt 2010 20:04

Ik heb einde juni mijn huurappartement verlaten en er is geen akkoord over de huurschade gemaakt. Op de dag zelf met de expert heb ik niets getekend en niets gekregen. De expert heeft de schade zowat verdubbeld toen bleek dat ik niet akkoord ging (dan gaan we nog eens rond hé, en nu tekenen we echt alles op) Een immo agent was aanwezig als mijn getuige. Dan is er tijdens de zomer correspondentie geweest ivm dit, ik heb de huurwaarborg teruggevraagd. De expert heeft me zijn verslag gestuurd. Ik heb geantwoord dat behalve waar ik al initieel mee akkoord was al de andere "schade" vermeld stond in mijn bijlage van de ingaande plaatsbeschrijving (waar ik getekend heb, op die van de expert heb ik verwezen naar die bijlage en de datum van de mail dat ik die bijlage ook gemaild had) en een waterschade onder de geïncastreerde douche dat ze op mij proberen te schuiven. Voilà, ik ben naar de huurdersbond geweest die me aangeraden hadden een advokaat te nemen om een verzoekschrift bij de rechter in te dienen, maar ze konden me geen naam van een advokaat geven... Ik ben op reis vertrokken. Dan heb ik het druk gehad met de kinderen, terug op reis vertrokken en begonnen te studeren. Dus alles wat vergeten. Nu heb ik een oproep voor de vrederechter gekregen ivm deze zaak nu vrijdag 5 november. De huurdersbond raadt me aan een advokaat te nemen want het blijt dat de vrederechter anders niet naar je luistert... Ik heb geen recht op juridische bijstand (daarvoor ben ik ook nog naar Leuven geweest in augustus), ondanks het feit dat ik alleenstaande werkloze moeder ben. Ik heb dan bij een lokale advokaat gehoord die niet duur zou zijn, 125€ per uur!!!! Dat kan ik echt niet betalen. Is het echt zo dat ik geen kans heb zonder advokaat? Zou het helpen dat ik een getuigenis van de immoagent krijg ivm hun slechte intenties. Hoe kan je nu een uitgaand rapport veranderen omdat de huurster niet akkoord gaat met hun initiële eisen? Dit is geen eerlijk werk. Ik ben uiteraard ook ban met een dure advokaten rekening van de tegenpartij opgezadeld te worden. Wat betreft de schade ONDER de geïncastreerde douche, zij beweren dat ik de douche afloop zou losgemaakt hebben waardoor er een lek is ontstaan. Bon, ik heb nog nooit in mijn leven een douche afloop losgeschroeft. Trouwens, er zou al een lek onder die douche in het verleden zijn geweest bij een vorige huurder getuigenis vragen??? Wat moet er dan juist in)
Hartelijk dank voor uw antwoord... Het komt weer slecht aan, ik moet weeral een belangrijke studiedag (ochtend) missen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 okt 2010 20:49

Indien er betwisting is tussen huurder en verhuurder zal de vrederechter waarschijnlijk een tegenexpertise laten uitvoeren. Op grond van een vergelijking van de vaststellingen door die expert en de vaststellingen in de intredende plaatsbeschrijving zal de rechter de verschuldigde schadevergoedingen vaststellen. Uiteraard valt alle vastgestelde schade niet noodzakelijk ten laste van de huurder, schade kan ook te wijten zijn aan sleet en dan valt die ten laste van de verhuurder. Maar het is een tamelijk ingewikkelde materie, vandaar de raad om ook een advocaat te nemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Scorpio
Topic Starter

#3 , 01 nov 2010 22:40

Hoe kan er een tegenexpertise gedaan worden 4 maanden na het vertrek? En ik veronderstel dat de verhuurder ondertussen ook al de uitgebroken tegel aan de douche heeft laten terugplaatsen. In elk geval, al wat ik betwist staat in mijn bijlage bij de ingaande plaatsbeschrijving. Ik heb de muren in de kamer van mijn dochter die er het ergst aan toewaren herschilderd in een andere kleur (er was nog wat extra verf afgeschilferd, maar er waren al veel plekken bij de intrede). Verder is er de zaak van het lek onder de douche. Aangezien ik niets heb gedaan zie ik ook niet in hoe ze de schuld op mij kunnen steken. Ik heb heus geen enkele honderden euro om een advokaat te betalen. Ik ga morgen eens bij het OCMW voor wat advies.

Reclame

Scorpio
Topic Starter

#4 , 02 nov 2010 12:59

Nog iets: omdat ik werkeloos ben, heb ik het volledige jaar huur voor de aanvang van het contract moeten betalen, anders kreeg ik het apartement niet. Ik was in een hopeloze situatie, 1 week voor ik uit mijn verkocht huis in Brussel moest vertrekken. En desondanks het feit dat ik een vette bankrekening had (verkoop huis) wou men mij zo geen huurcontract geven. Dat geld kon morgen verdwenen zijn hé. Op de huurdersbond is me gezegd dat dit heel anormaal is, en dat de vrederechter dit niet graag zal horen. Iemand een mening hierover? Zoveel te slechter ik de eigenaar kan afschilderen, zoveel te beter veronderstel ik.

Terug naar “Huren”