beschutte werkplaats

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: beschutte werkplaats

#16 , 11 okt 2010 14:15

Kan perfect zijn dat dit nog arbeidszorg is en onder vrijwilligerswerk zal vallen. Bij twijfel, informeer bij de RVA.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
shanaia
Topic Starter

#17 , 11 okt 2010 14:17

ok dank je JPV zal ik doen

shanaia
Topic Starter

#18 , 11 okt 2010 15:54

ik heb gebeld naar de rva kan kloppen
ik heb ondertussen contact gelegd met mijn vorige stage begleidster nadat ik naar de vdab heb gebeld voor de vragen als ik mijn gtb traject niet mag stil zetten
ze ging me wat laten weten want vrijwillger's werk levert me nog werk op met het financieel aspect vind ik toch belangrijk
laat jullie zeker meer weten ze helpen mensen aan het werk????? als jee geen vrijwilger's werk of beschut werk wil doen of werk naar hun zin laten ze je dik in de kou staan
groetje's Shanaia

Reclame

JPV

#19 , 11 okt 2010 15:59

Shanaia, de VDAB helpt je niet aan het werk. Ze helpt je wel werk zoeken. Als je natuurlijk:

- én geen vrijwilligerswerk wil doen (wat ze enkel doen om te zien wat je aankan)
- én je geen beschut werk wil doen
- én je "geen werk naar hun zin wil doen"

Dan kunnen ze je niet helpen. De VDAB is er niet om mensen het werk dat ze zelf graag zouden willen doen te laten doen. Dat is immers niet altijd mogelijk. Ik zou graag ook chirurg zijn, helaas ben ik niet in staat om dat te doen.

GTB kan je wettelijk stil zetten indien je zelf werk kan vinden zonder begeleiding of geen werkloosheidsuitkeringen/leefloon wil.

shanaia
Topic Starter

#20 , 11 okt 2010 16:20

ja , ik versta naar waar je naar toe wil jpv het is inderdaad zo maar ik wil zo graag betalend werk in het normale circuit zijn dat zo hoge eisen? dan dat is het recht van elk mens
ik heb helemaal geen medische beperkingen en mentaal sta ik ook al een stuk sterker het enige wat me de das heeft omgedaan is dat gezegd heb dat ik een tijdje buitengewoon onderwijs gevlolgd in de lagere school en dan klasseren ze je al bij " beschut" dat frustreerd me ik ben echt van plan zelf werk te zoeken en ondertussen doe ik mijn stage's wel voort hoor
ik ben wat eigenwijs in die dingen ik weet het maar ze doen me pijn bij gtb ongewild hoewel ze me willen helpen
trouwens mijn vorige stagebegleidster kan niet's doen moet het met gtb bespreken
ik blijf mijn best doen op mijn stage's hoor ik heb alleen niet veel geduld ik voel me een slachtoffer van mijn verleden ze hebben me gewoon in het dossier geklasseerd beschut
heb ondertussen toch al computeropleidingen gevolgd met goede afloop
we houden de moed erin
groetje's shanaia

JPV

#21 , 11 okt 2010 17:18

Niemand heeft recht op betaalde arbeid in het normale circuit. Indien je trouwens in het middelbaar een diploma behaald hebt buiten het BuSO, kom je zonder medisch attest niet in aanmerking voor GTB. Indien je dus BSO gevolgd hebt kom je in principe niet in aanmerking, tenzij je effectief medische problemen hebt (vastgesteld door bvb een consultatiebureau)

shanaia
Topic Starter

#22 , 11 okt 2010 17:29

het is in orde mijn trajectbegleidster heeft me gebeld en we hebben het uitgepraat heb geen midelbare diplomma van het gewoon onderwijs niet afgerond wel in gewoon beroeeps secundair onderwijs had een verslag van mijn psygologe en huis dokter toch ben ik in gtb terect gekomen door de vdab echt waar zonder medische keuring alleen moest ik een code lijst laten invullen door mijn huisdokter heb geen keuring gehad is op vdab verzoek geweest en ik heb echt attest beschut gekregen vind het ook raar
maar alles is terug in orde nu bedankt voor je uitleg
groetje's Shanaia

JPV

#23 , 11 okt 2010 20:58

Het is niet abnormaal dat je op basis van het verslag van een psycholoog of huisdokter (=medisch attest) in GTB terechtkomt.

shanaia
Topic Starter

#24 , 11 okt 2010 21:04

dat zal het dan wel grweest zijn vermoed ik hoewel huisdokter nadie is gebeurd voor de testen had ik wel een verslag van de psychologe dat zal de doorslag wel hebben gegeven
ja nu even terugg ik ben van plan mijn stage vol te houden al is het met kleine stapje' en ik verveel me dikwijls maar kleine stapje's maken een groot
bedankt voor de informatie

pcfreak80

#25 , 08 nov 2010 20:56

hey iedereen,

ik ben 29 jaar jongeman en ik heb autisme, vroeger was ik vaak depressief,had slecht karakter hield nooit vol op arbeidsvloer en kwam telkens in depressie. ik heb me aangemeld in dagpsyhiaterie die instaat voor mensen terug te revalideren voor steviger identiteit in de maatschappij te krijgen en om te kunnen gaan werken.

ik ben veel verbeterd,heb meer doorzettingsvermogen enz...

maar onlangs ben ik opgeroepen door door gtb (dienst van vdab), ze bekeken gans me cv,belden naar werkgevers en lieten me testen door een psycholoog. de resultaten was dat ik vroeger nooit volhield, slecht karakter enz had. en daarom stelt men voor om mij arbeidszorg te doen met duur van 1 jaar (onbetaald natuurlijk, enkel verdien men een magere 1 euro per uur,waar ik eigenlijk 7 euro aan uitgeef aan trein en eten om er te geraken)
met doel om vol te houden en dan door te stromen.

persoonlijk ga ik er niet echt mee akkoord en vind 1 jaar veel te overdreven, echter ben ik wel nog in begeleiding van dat psychiatrisch centrum en trekt werkloosheid.

nu stel ik de vraag:

momenteel blijf ik gaan naar dat centrum en doe ik arbeidszorg om in orde te blijven. maar ik ga binnen 3 maanden gewoon op mezelf alleen soliciteren in de beschermde werkplaats en teken daar een contract om betaald te gaan werken. ik ga dan werken en ik stop gewoon met die begeleiding en arbeidszorgprojekt.

bestaat er een risico dat ik me werkloosheid verlies,wegens zogegezegd onwilligheid in samenwerking? alhoewel ik betaald ga werken,wat ook de wens is van de rva om zoveel mogelijk werklozen te laten gaan werken.

wat kunnen de gevolgen zijn?

shanaia
Topic Starter

#26 , 09 nov 2010 23:44

Hallo pc freak volgens mij mag je met arbeidszorg stoppen als je ander werk vind hoor ik denk dat niet's je belet om zelf te solliciteren
voor zover ik er wat van af weet ik doe nu vrijwillgers werk ipv arbeidzorg en ik mag verder sollicteren en mijn vrijwillgerswerk stop zetten indien ik zelf werk
zou vinden ik zou daar eens met je trajectbegleider over spreken ik denk niet dat gaan beschouwen als onwillige begleiding natuurlijk zolang je geen andere werk hebt
moet je AZ verder blijven doen volgens mij is de RVA er echt niet kwaad om als je echt werk hebt want daar staan ze ook niet altijd achter dat initatief
een jaar is best wel lang maar het is misschien ook nodig voor je genezingsprocces
heel veel sterkte gewenst
Shanaia

even een up date van mij ik heb dus wel degelijk een gewoon contract gekregen standaard
ben nog altijd bezig met mijn stage alleen verveel ik me daar er is niet veel te doen
amper klanten in de winkel maar ik heb wel hele toffe collega's en ik kan misschien naar een drukkere locatie het werk zelf vind ik wel leuk
verder blijf ik solliciteren dus we zien we weer
groetjes Shanaia

JPV

#27 , 10 nov 2010 13:47

bestaat er een risico dat ik me werkloosheid verlies,wegens zogegezegd onwilligheid in samenwerking? alhoewel ik betaald ga werken,wat ook de wens is van de rva om zoveel mogelijk werklozen te laten gaan werken.

wat kunnen de gevolgen zijn?
als je aan de beschutte werkplaats eerlijk bent en je dossier voorlegt, kunnen zij in samenwerking met de VDAB je opleiding op een correcte manier stopzetten.

bonoboo

#28 , 16 nov 2010 12:45

Sorry dat ik hier zo in de discussie binnenval.
Ik ben begaafd (tot lichtjes hoogbegaafd) autist, universitaire opleiding, ben werkloos en zou nu moeten GTB volgen...
Kan iemand mij twee vraagjes beantwoorden:
1/ Kan VDAB/GTB mij verplichten werk te aanvaarden in een sociale (of beschutte?) werkplaats? M.a.w. wordt weigering beschouwd als werkweigering met als gevolg verlies van stempelgeld?
2/ Betekent GTB automatisch dat je begeleid, of geduwd wordt tot werk buiten het mormale arbeidscircuit?

JPV

#29 , 16 nov 2010 15:59

1) indien je zelf geen ander werk vindt en je geen geldige reden hebt om een job in een sociale/beschutte werkplaats te weigeren, kan men dit beschouwen als een weigering tot medewerking.
2) ja, maar niets verhindert je om OOK binnen het normale arbeidscircuit te zoeken en dit te bespreken met de VDAB.

bonoboo

#30 , 16 nov 2010 20:21

1) indien je zelf geen ander werk vindt en je geen geldige reden hebt om een job in een sociale/beschutte werkplaats te weigeren, kan men dit beschouwen als een weigering tot medewerking.
1/ Aan welke criteria moet een 'geldige reden' voldoen? Wordt er via GTB te zamen met mij eerst een lijst van 256 punten opgesteld om te bepalen wanneer een job pst of niet past? Of hoe gaat dat in zijn werk? Toch geen natte vinger van de trajectbegeleider hoop ik??
2/ Bovendien zou ik de vergelijkingwillen maken met het normale arbeidscircuit. De VDAB heeft mij mij nooit verplicht een bepaalde job aan te nemen. En nu zou ik wél verplicht worden via GTB -omdat ik nu officieel autist ben??

Terug naar “Werkloosheid”