opzeg huurovereenkomst : eigen bewoning verhuurder

aheylen
Topic Starter

opzeg huurovereenkomst : eigen bewoning verhuurder

#1 , 26 okt 2010 19:23

Mijn huurcontract (3_6_9) werd op 31 oktober 2009 vroegtijdig beeïndigd door de verhuurder.

Reden: bewoning van het pand door de moeder. In werkelijkheid woont ze nog steeds op haar "oud" adres
Informele reden: huisbaas en ik hebben problemen gehad omdat de wooninspectie de woning onbewoonbaar heeft verklaard omdat hij deze na verschillende verwittigen en aangetekend schrijven, niet wilde in orde maken op CO2 norm. Gasboiler en elektrocutiegevaar. Hij heeft de woning toen laten in orde brengen omdat hij anders om een zwarte lijst kwam. De dag dat alles hersteld was zat de aangetekende brief met opzeg in de bus.

Omdat de verhuurder mijn huurwaarborg niet wilde teruggeven, heb ik de laatste maand huur niet betaald. Hier zijn geen aangetekende brieven van. De huurwaarborg stond ook niet op een geblokkeerde rekening, maar op zijn naam. Bijgevolg is de verhuurder naar de rechtbank gestapt om zijn maand huur op te eisen. Hij heeft deze natuurlijk gehad en ik heb mijn waarborg terug.
In het vonnis staat niet vermeld dat ik door deze daad de huurovereenkomst heb verbroken.

Vraag: Kan ik nu alsnog naar de Vrederechter stappen om een niet-regelmentaire opzeg van de huurovereenkomst op te eisen. Of maw kan de vrederechter oordelen, hoewel niet vermeld in het vonnis, dat ik de huurovereenkomst zelf heb onderbroken door de laatste maand huur niet op tijd betaald te hebben.

Info: begin huurovereenkomst: 15 juli 2006 onbepaalde duur: niet geregistreerd
opzeg: per 1 april 2009 per aangetekende brief met motivatie en termijn van 6 maanden

Alvast bedankt voor diegene die wil antwoorden

groeten
Anna Maria

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 okt 2010 20:06

Ja indien het pand nog steeds onbewoond is op 01/11/2010 kan u naar de vrederechter stappen wegens een overtreding van art "§2 van de huurwetgeving. Idem indien ondertussen iemand anders dan de moeder het pand bewoont. De verhuurder kan wel trachten uitzonderlijke omstandigheden in te roepen en aldus een verlenging van de leegstand te bekomen.

Kijk eerst eens na of het pand te huur werd gezet op bij een makelaar of op een immosite. indien zo laat iemand die hij niet kent contact opnemen wegens interesse in het pand en het effectief bezoeken...

Het is de verhuurder die de huurovereenkomst heeft verbroken. De betaling was een kwestie na het reeds beëindigen van het huurcontract en lag niet aan de basis van die verbreking.

j.demoor

#3 , 28 okt 2010 09:58

“Art.15.§ 1. Onverminderd...kan de burgemeester, op eigen initiatief of op verzoek, een woning die niet beantwoordt aan de in artikel 5 bedoelde normen of aan de vereisten van stabiliteit, bouwfysica, veiligheid of minimaal comfort, bedoeld in artikel 31 van het decreet op de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting bij besluit ongeschikt of onbewoonbaar verklaren, op voorwaarde dat de gewestelijk ambtenaar de ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring heeft geadviseerd en na de eigenaar en de bewoner te hebben gehoord...”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

Ik ga ervan uit dat ‘de wooninspectie de woning onbewoonbaar heeft verklaard’ betekent dat de burgemeester de woning onbewoonbaar verklaarde. Onderzoek dit zorgvuldig.

'De elementaire vereisten van veiligheid,hygiëne en bewoonbaarheid zijn beschikkingen van openbare orde. Een woning die daar niet aan voldoet wordt onttrokken aan de handel en kan niet het voorwerp uitmaken van een huurovereenkomst(art.6 en 1128 B.W.).Mocht zodanige woning toch verhuurd worden,dan is de overeenkomst nietig(art.1131 en 1133 B.W.)'(Vred.Grâce-Hollogne 11 juli 2000,Echos log. 2000,123,noot THOLOME,L.).

De onbewoonbaarverklaring beëindigt de huurovereenkomst,zodat de huurder elders kan huren. Zij herneemt haar bestaan niet door het opheffen van de onbewoonbaarverklaring,ingevolge uitgevoerde werken. Een beëindigde huurovereenkomst kan niet opgezegd worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Vandebos

#4 , 28 okt 2010 11:27

:oops:

M. demoor heeft 1000% gelijk. Excuses.

Werd het pand effectief onbewoonbaar verklaard of kreeg de verhuurder een tijdsbestek om het pand in orde te zetten?

aheylen
Topic Starter

#5 , 26 nov 2010 11:34

Beste

Het huurpand werd NIET onbewoonbaar verklaard door de burgemeester. De verhuurder heeft binnen de afgesproken termijn de woning conform gemaakt.

Terug naar “Huren”