klacht tegen plaatsvervangend vrederechter?

camadith
Topic Starter

klacht tegen plaatsvervangend vrederechter?

#1 , 16 dec 2006 16:35

Geachte lezer

Het kan verkeren, een plaatsvervangend vrederechter die het niet nodig acht om tijdens het opstellen van een beschikking rekening te houden met het bestaan van ons burgerlijk wetboek.

Om een bezinningsperiode in te lassen in de alsmaar negatiever houding van mijn partner tegenover mijzelf en onze drie kinderen heb ik begin dit jaar onze gezamenlijke woonst verlaten voor de duur van vier weken.

Voor mijn partner de verhoopte kans om naar de rechtbank te stappen met als enige argument dat ik haar zondermeer in de steek had gelaten met nauwelijks bestaansmiddelen om in haar levensonderhoud en dat van de kinderen te voorzien (in werkelijkheid ? 7.500,00). Ze was blijkbaar heel selectief in haar bewoordingen tijdens de zitting en vertelt er leugens die mij in een slecht daglicht stellen. Op de rechtbank mag je, zolang je niet onder ede staat, zomaar leugens verspreiden om een gunstig vonnis te verkrijgen? En dit terwijl ze zogezegd, en ik citeer ".... verhoopt in een toekomstige verzoenende hereniging van het gezin."
De rechter geniet zo van het spektakel dat hij er met een opmerkelijke dosis professionalisme nog een schepje bovenop doet:
in alle objectiviteit ?verwart? hij de vermelde inkomsten van mezelf en deze van mijn partner en daarbovenop neemt hij een absurd standpunt in wat betreft omgangsrecht: hij vergeet zowaar om nota bene een huisvader het recht op persoonlijk contact toe te staan.

Tijdens de hoorzitting in beroep maakt hij het nog bonter: wanneer wordt vermeld dat ik reeds het slachtoffer was geweest van fysieke geweldpleging begint hij te lachen en minachtend te gesticuleren. Een nieuwe manier van respect betuigen vanuit de rechterstoel?
Zoiets geloof je niet tot de dag dat het je overkomt.

Ik heb een zeer goede band met mijn kinderen en weiger om mij zomaar neer te leggen bij de huidige situatie. Ik heb natuurlijk hoger beroep aangetekend tegen het vonnis (op 8 juni) maar door het drukke programma van de rechtbank komt mijn zaak pas eind april voor, een maand na het vervallen van de ingestelde voorlopige maatregelen!

Blijkbaar sta je als individu machteloos tegenover de willekeur van een magistraat. Is er een manier om tegen iemand die het op de rechtbank zo ver drijft actie te ondernemen?

Met dank voor uw betekenisvolle reactie

Voor de ge?nteresseerden voeg ik hierbij de belangrijkste passages uit het vonnis van de vrederechtbank en vemeld nog dat de dienstdoende rechter lid is van een organisatie ter bevordering van bemiddeling en arbitrage!

3. Beoordeling:
De vordering, zoals uitgebreid ter zitting,komt principieel ontvankelijk en
gegrond voor: Partijen hebben samen geopteerd voor een wettelijk samenwoningstatuut en hebben de verklaring daartoe afgelegd op basis van artikel 1476 Burgerlijk Wetboek op XXXXXXXXXXX: verweerder dient dan ook zijn verantwoordelijkheden op te nemen, en kan niet zomaar zonder degelijke afspraken en financi?le voorafgaandelijke regelingen op rugzak-reis vertrekken naar verre bestemmingen, zomaar eiseres nalatend met hun drie zeer jonge kinderen en financi?le verplichtingen tav. bank,nutsvoorzieningsmaatschappijen, enz.,daar waar
hij ook moet beseffen dat met haar persoonlijk inkomen van 640 euro per
maand zij aan al deze verplichtingen niet kan tegemoet komen, en hun
kinderen niet verder in normale omstandigheden van veiligheid en
gezondheid kan opvoeden.
De vordering zoals uitgebreid wordt dan ook integraal gegrond verklaard en toegekend voor een beperkte duur van zes maanden ingaande op
XXXXXX.2006, met dien verstande dat het vervreemdings-en
hypothekeringsverbod geldt ten overstaan van zowel eiseres als verweerder.

OM DEZE REDENEN :

Rechtdoende bij verstek.

Gelet artikels 2 en volgende wet dd. 15 juli 1935 op het taalgebruik in
gerechtszaken,

Verklaart de vordering van eiseres, zoals uitgebreid ter zitting,ontvankelijk en in volgende mate gegrond, bijalsdien treffen de hiernabeschreven voorlopige maatregelen voor de duur van zes (6) maanden met ingang op XXXXXXXtweeduizenden zes:

1. Machtigen eiseres om afzonderlijk te verblijven in de woning te XXXX,
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX, XX, en leggen verweerder verbod
op haar aldaar ongevraagd te komen storen op straffe van uitzetting door
de openbare macht en uitdrijving door de eerste daartoe aangezochte
gerechtsdeurwaarder desnoods met behulp van de openbare macht;

2. Kent het ouderlijk gezag over de persoon en de goederen van de
minderjarige kinderen XXXXXXXXXXXXXXXX, XXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXX en XXXXXXXXXXXXXXXX toe aan eiseres;

3. Bepaalt dat voornoemde minderjarige kinderen zullen gehuisvest zijn bij eiseres op haar woonplaats te XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XX, en aldaar in het bevolkingsregister ingeschreven zullen zijn als
hoofdverblijf overeenkomstig artikel 374 Burgerlijk Wetboek;

4. Veroordelen verweerder tot de betaling aan eiseres, met ingang van
XXXXXX.2006 en tevens voor de duur van zes maanden, van:
a. een maandelijks onderhoudsgeld persoonlijk ten titel van bijdrage
in de huisvestingskosten en verweerders aandeel in de
hypotheeklasten ten belope van vierhonderd euro
b. een maandelijkse alimentatiebijdrage van vijfenzeventig euro per
maand per kind boven de kinderbijslag;

5. Machtigen eiseres, zodra verweerder ??n maand in gebreke is gebleven deze onderhoudsbijdrage en alimentatiebijdrage te betalen, deze rechtstreeks en bij uitsluiting van verweerder in ontvangst te nemen bij elke huidige en toekomstige werkgever van verweerder,bij alle organismen, kassen en/of derde-schuldenaars, welke aan verweerder bedragen hoe dan ook verschuldigd zijn, deze opsomming niet-limitatief zijnde,en dit door eenvoudige betekening van deze beschikking;

6. Wijzen aan eiseres het gebruik toe van alle meubelen en roerende
goederen die de gemeenschappelijke woning stofferen, en leggen zowel
verweerder als eiseres verbod op enig onderdeel van hun gemeenschappelijk vermogen en bezit, alsook het onroerend goed te
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX,te vervreemden, te verpanden
of te verplaatsen, zich op om het even welke wijze ervan te ontdoen, en/of te hypothekeren, dit zonder wederzijds uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord;

7. Veroordeelt verweerder tot de betaling van de gerechtskosten begroot
op vijfendertig euro rolrecht en de ge?ndexeerde gechtsplegingsvergoeding ten belope van honderd achtenzeventig euro achtenveertig cent, meer de kosten van uitgifte, betekening en uitvoering van de beschikking.

Verklaart onderhavige beschikking uitvoerbaar bij voorraad niettegenstaande elk verhaal en/of rechtsmiddel en sluit consignatie en/of
kantonnement uit.

Aldus gegeven in Raadkamer op het Vredegerecht van het Eerste Kanton
XXXXXX op XXXXXXXtweeduizend en zes, hetwelk door Ons
Plaatsvervangend Vrederechter en de griffier wordt getekend.

De griffier, De plaatsvervangend vrederechter,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 16 dec 2006 22:21

Komt er dus op neer dat de tegenpartij werd bevoordeeld door de rechter, KLOPT?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2006 22:51

Het vonnis van de vrederechter vermeldt dat het uitgesproken werd bij verstek. Dan kan hij aan de niet verschenen partij geen recht op contact met het kind toekennen. Dat kan hij maar als dit door deze partij gevorderd wordt.
Als je verstek laat gaan, gaat de rechter er van uit dat je niet betwist wat de tegenpartij vertelt.

Je spreekt over een "hoorzitting in beroep". Je bedoelt vermoedelijk dat je verzet hebt aangetekend en de zaak terug bij de vrederechter behandeld werd. Waarom citeer je dan uit het verstekvonnis en niet uit het vonnis dat daarna op tegenspraak werd gewezen.

Voor klachten: Hoge Raad voor Justitie: http://www.hrj.be/nl/index.htm

scorpioen

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 17 dec 2006 00:58

De vader schreef:
hij vergeet zowaar om nota bene een huisvader het recht op persoonlijk contact toe te staan
Scorpioen schreef
Dan kan hij aan de niet verschenen partij geen recht op contact met het kind toekennen. Dat kan hij maar als dit door deze partij gevorderd wordt
Als het internationaal verdrag van de rechten van het kind bepaald dat het kind recht heeft op persoonlijk contact met zijn ouders (art.9?3) en dat bij elke maatregel het belang van het kind voorrop staat (art.3) dan kan je de (w)vrederechter mijn inziens van alles aanwrijven als hij vonnissen maakt waarbij dit geschonden wordt.

Nog een hele reeks van artikels zoals je recht op gezinsleven zouden er moeten voor zorgen dat je leven niet plots helemaal overhoop wordt gehaald waarbij het gevaar niet ondenkbeeldig is om in een neverending story terrecht te komen van de ene nachtmerrie naar de andere

Waarom zou een dergelijke rechter het recht hebben om eens uit te halen naar vb. onverantwoord gedrag ten aanzien van vb. 1 ouder, die enkele weken uit het zicht van de kinderen verdwijnt, maar dan zelf dezelfde richting uitgaat door de moeder meer alle zorg en macht te geven en een nulomgang voor de vader. Is dat wat zowat elk kind wil na een scheiding?

Laten we even van uitgaan dat eenieder die op (zaken)reis vertrekt, wel eens kan thuiskomen in een huis waar hij/zij niet meer in mag, de kinderen niet meer mag zien etc. etc.

Hiermee rol je toch de loper open voor een langdurige conflictsituatie, niet?

Er is volgens mij weinig aan te doen aan deze gang van zaken, het is de mentaliteit van de magistraten. Maar toch heb ik er een wrang gevoel bij omdat het bij mij toch iets heeft van "kindermishandeling", nee dat kan niet getollereerd worden van een ouder, maar indien een magistraat
hiervoor verantwoordelijk is, dan is het goed.

Gemakkelijk is het allemaal niet, dat hoor je me niet zeggen, en kritiek geven is en deze materie heel gemakkelijk. Maar globaal over de zaken heen mogen we toch verwachten dat een magistraat beide ouders gelijke kansen dient te geven en hun gelijkwaardig behandeldeld.

Dat mag je toch van een magistraat verwachten niet?

Als je een (straf)klacht hebt tegen een magistraat hebt, kan je na een borg van 370 euro terrecht bij de Onderzoeksrechter. Nadien verhuist deze klacht naar het Hof van Beroep waar ze verder zal afgehandeld worden.

Uiteraard kan deze magistraat dan gaan bemiddelen om lange en dure processen te vermijden, maar tot zover me bekend is, is dit nog nooit gebeurd. Het is hier dat de hypocresie van de magistratuur wel heel zichtbaar wordt in deze materie !

Wil men het hebben over gevolgen van allicht onaanvaardbare verblijfsregelingen? Neem hier anders maar eens een kijkje
http://www.ad.nl/binnenland/article914726.ece
en
http://www.ad.nl/denhaag/stad/article900829.ece
en de dag voordien
http://www.bndestem.nl/zeeland/article928488.ece

RR

Lex

#5 , 17 dec 2006 01:30

Voor klachten: Hoge Raad voor Justitie: http://www.hrj.be/nl/index.htm
Het 'establishment' kan het 'establishment' niet controleren!

camadith
Topic Starter

#6 , 17 dec 2006 11:05

Heeft een rechter niet de plicht om eender welk verzoek in vraag te stellen en de ??nzijdige verklaring van een individu op zijn minst met de nodige voorzichtigheid te beoordelen?
Op verzoek van mijn raadsman is inderdaad een verzetsprocedure opgestart maar ondertussen kon mijn vriendin mij met behulp van haar vonnis behandelen als een stuk vuil, waar ze klaarblijkelijk van genoot, en verhinderen dat ik de kinderen ontmoette (ze bracht ze simpelweg niet meer naar school). Bij iedere gelegenheid waarbij mij dit toch lukte moest ik vaststellen dat mijn vriendin, in navolging van haar wansmakelijk verzoek op de rechtbank, bezig was met de kinderen te manipuleren. Zo kwam mijn oudste dochter mij vragen of het waar was dat ik haar nooit meer wou zien. Na deze laffe, laaghartige streek heb ik besloten om ??nzijdig ons wettelijk samenwoningscontract te verbreken waardoor de maatregelen van de rechtbank vervallen. Ik heb terug mijn intrek genomen in onze woning maar vrouw en kinderen waren ondertussen bij haar ouders ingetrokken. Enkele weken later verschenen mijn partner en ikzelf met onze respectievelijke advocaten voor de vrederechtbank te Brugge. Een ietwat oudere plaatsvervangende rechter was verbouwereerd over het eerdere vonnis en zag geen enkel aspect waarom ik als vader en na een langere periode als huisvader mijn recht in bijvoorbeeld een co-ouderschap overeenkomst niet zou kunnen opeisen. Hij drong tevens aan, zoals de wet bij familiale conflicten voorschrijft, om rond de tafel te gaan zitten en eventueeel een bemiddelaar aan te stellen. Daarop vroeg de advocaat van de tegenpartij (zelf plaatsvervangend vrederechter in hetzelfde kanton) uitstel en was de zitting een maat voor niets geweest.
Enkele weken later verschenen wij opnieuw voor de vrederechter, ditmaal dezelfde die mij bij verstek had veroordeeld en deze man kon zijn vijandigheid tegenover mijzelf en mijn raadsman niet verbergen, mij persoonlijk attent makend op het feit dat ik blijkbaar te lui was om te werken en mijn raadsman er op wijzend dat hij te veel van zijn kostbare tijd in beslag nam(met de nodige gesticulaties)met zijn standpunt omtrent de bevoegdheden in deze zaak. Deze "rechter" gaf mij werkelijk het gevoel dat hij veel zin had om mij ergens in een vergeetput te laten opbergen.
Aldus werd een nieuw vonnis uitgesproken waarvan ik eveneens passages kan citeren, al wil ik voorzichtig zijn met het verspreiden van dergelijke informatie daar ik niet zeker weet of dit later tegen mij zou kunnen worden gebruikt

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 dec 2006 13:11

De vader schreef:
hij vergeet zowaar om nota bene een huisvader het recht op persoonlijk contact toe te staan
scorpioen schreef
Dan kan hij aan de niet verschenen partij geen recht op contact met het kind toekennen. Dat kan hij maar als dit door deze partij gevorderd wordt
Als het internationaal verdrag van de rechten van het kind bepaald dat het kind recht heeft op persoonlijk contact met zijn ouders (art.9?3) en dat bij elke maatregel het belang van het kind voorrop staat (art.3) dan kan je de (w)vrederechter mijn inziens van alles aanwrijven als hij vonnissen maakt waarbij dit geschonden wordt.
Het is de rechter verboden uitspraak te doen over niet gevorderde zaken.

scorpioen

roderidder

#8 , 17 dec 2006 13:13

... kon mijn vriendin mij met behulp van haar vonnis ...
... moest ik vaststellen dat mijn vriendin, in navolging van haar wansmakelijk verzoek ...
... Enkele weken later verschenen mijn partner en ikzelf met onze ...
Beste,
Van een rechter mag je nu ook niet gaan verwachten dat hij de tovenaar van het dorp is, U beide ff aanhoort, daarna iets op papier schrijft waardoor al de spanningen tussen U en "Uw vriendin" verdwenen zouden zijn.

Er komen wel een aantal elementen bij dat weer een nieuw ligt op de zaak werpt.

Tracht in de mate van het mogelijke met "Uw vriendin" rond de tafel te blijven zitten tot er (deel)akkoorden zijn. Dit zal voor U efficenter zijn dan 370 euro naar de onderzoeksrechter te dragen, dit kan overigens nog tot eind 2011. Neemt niet weg dat ik kan inkomen dat het een onprettig gevoel is plots als een minderwaardige ouder te worden aanzien door een machtig apparaat. Die mentaliteit zou inderdaad moeten veranderen

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 17 dec 2006 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

roderidder

#9 , 17 dec 2006 13:35

@scorpioen

Het is de rechter verplicht om ...
Het is de rechter verboden om ...

Doen ze het daarom?
De rechter heeft een hele grote grabbelton aan mogelijkheden.
Een ervan is niet in alles meegaan wat 1 ouder die wil scheiden beweert en trachten de andere ouder ook te horen.

vb. de moeder in deze case zei tegen de vrederechter...
mijn man is multimiljonair, is er nu even niet, maar ik vorder met loonbeslag een bescheiden 5000 euro per maand.

Dus deze rechter zou volgens U niet anders gekund hebben dan ...

Laten we het nog wat verder freeweelen:
Ik vrees zelfs dat hij kwaad op mij zal zijn, dus bescherm mij maar.
Ik eis een straat verbod in alle provinties van het land, behalve de stille Kempen, daar mag hij van mij nog komen.

Overigens stel ik me de vraag of een vrederechter buiten het huisverbod, waar hij wel toe bevoegd is, wel straat verbod (school) ed. kan instellen zonder dat er schuld (correctioneel) bewezen is

RR

camadith
Topic Starter

#10 , 17 dec 2006 15:31

Wanneer je je kinderen wil behoeden voor beschamende taferelen tussen jezelf en je partner en je verlaat om die reden voor een bepaalde tijd de woning bekritiseert men dit gedrag als totaal onverantwoord . Je wordt daar blijkbaar zwaar op afgerekend en je moet naderhand zelfs vorderen dat je je eigen kinderen wel nog eens van je leven zou willen zien? Ik had zefs geen weet van het feit dat er een zitting op de rechtbank was!
In ieder geval, stel dat mijn vertrek zo doorslaggevend is in de beoordeling, leg mij dan toch maar eens uit waarvoor de leugens en het aandikken van enkele feiten van belang zijn. Even aantonen wat een rechter inderdaad allemaal kan en/of mag:

Op zaterdag 5 oktober 2005 was concluante per fiets vertrokken naar een vriendin toen eiser op verzet achterna kwam gereden met de auto. Hij stopte midden op de baan en zei dat hij niet voor de kinderen kon zorgen of hij zou een ongeluk begaan. De kinderen had hij op dat ogenblik alleen thuisgelaten. Concluante is onmiddellijk terug naar huis gereden alwaar de kinderen in paniek waren omdat er niemand bij hen was?

DIT IS HET ORIGINELE CITAAT UIT DE BESLUITEN VAN DE TEGENPARTIJ. WANNEER IK MIJN EX VRAAG WAT DIT BETEKENT VERTELT ZE MIJ DAT HET HAAR ADVOCAAT IS DIE DIT FEIT EVENTJES UIT ZIJN CONTEXT HAALT (ALS PLAATSVERVANGEND RECHTER WEET JE NATUURLIJK HOE JE ZOIETS AANPAKT

Interpretatie van onze rechter:
6. Uit de verhalen van beide partijen blijkt dat de verstandhouding werkelijk zoek is sinds de tweede helft van 2005: verweerster op verzet verhaalt dat ze de pas afgereden werd door eiser op verzet met zijn wagen,enz.
DE RECHTER OP ZIJN BEST, ER EEN SCHEPJE BOVENOP DOEN? EN WAT ZOU DIE ENZ. VOORSTELLEN? MAAR HIJ KAN NOG BETER! LEES VERDER.
2. De afzonderlijke woonst:
De Vrederechter kan tevens,gelet op de hoogdringendheid, een partner, zelfs al heeft hij een zakelijk recht op de woning,eruit zetten en de andere partner machtigen om er alleen te verblijven voor een beperkte periode(zieSenaeve,o.c.,no 1725-2,blz. 117),. Hiertoe is zelfs geen partnergeweld vereist,vermits de rechtsgrond de hoogdringendheid is (o.c.): In c?su nemen Wij nochtans als aanvullende rechtsgrond ook de dreiging van partnergeweld aan,nu uit de verhoren van partijen blijkt dat eiser op verzet met zijn wagen reeds verweerster op haar fiets op de openbare weg blokkeerde;
DIT LIJKT WEL EEN TEST VOOR DE RODDELPERS: EEN BEETJE FANTASIE, HET VERHAAL LATEN OPZWELLEN EN JE HEBT VOOR JE HET WEET EEN MISDAAD IN JE FAVORIETE KRANT. IS DIT EEN ZICHZELF RESPECTERENDE STAAT WAARDIG WANNEER EEN RECHTER DERGELIJKE ONZIN NEERPENT? LET VOORAL OP HET CRESCENDO IN HET VERHAAL : ACHTERNA GEREDEN ? DE PAS AFGEREDEN ? WAAROM NIET OMVERGEREDEN OF OVERREDEN?
IK HEB ME NOOIT OF TE NIMMER , ZELFS NIET IN GERINGE MATE, SCHULDIG GEMAAKT AAN EENDER WELKE VORM VAN FYSIEKE AGRESSIE!

Een ander kleinigheidje betreft onze toenmalige inkomens:

4. Bijdrage in de gezinslast:
De Vrederechter kan tevens, indien er zich financi?le problemen voordoen,op grond van art. 1477,par' 3 BW de wettelijke samenwonenden opleggen om bij te dragen in de lasten van de samenleving naar evenredigheid van hun mogelijkheden (Senaeve'o'c" no 1725-6,blz 118, en no 1695-1,blz'1O4)' De inkomsten van eiser op verzet,tot diens nieuwe tewerkstelling bij XXXX sinds zijn terugkeer uit diens reis, bedroegen een geringer bedrag dan ons medegedeeld, nl. gemiddeld 600 euro per maand werkloosheidsvergoeding: het komt dan ook gepast voor de bijdrage in de gezinslast, begroot op 4O0 euro per maand,te herleiden zoals hierna bepaald'

5. Alimentatie voor de kinderen:
De alimentatie, vastgelegd op 75 per maand,is werkelijk minimaal en gerechtvaardigd zelfs bij een laag vervangingsinkomen

6. Wij handhaven en bevestigen dan ook alle maatregelen genomen bii de bestreden beslissing bij verstek met uitzondering van de bijdrage in de
gezinslast, welke cijfermatig wordt herleid tot 250 per maand,en de duur
van de maatregelen welke slechts kunnen gelden tot XXXXXXX

EVEN MEEREKENEN: ? 600,00 - ? 250,00 - ? 225,00 = ? 125,00 PER MAAND? EN DAT TERWIJL JE OP ZOEK MAG GAAN NAAR EEN ONDERKOMEN! ? 2257,00 VOOR DE LIEVE GEDIPLOMEERDE MAMA EN ? 125,00 VOOR DE WERKMENS. KWESTIE VAN DE EVENREDIGHEIDSREGEL NETJES TOE TE PASSEN? EN DENK JE DAT IEMAND OP DE VINGERS WORDT GETIKT VOOR DE EERDERE FLAGRANTE LEUGEN OMTRENT DE RESPECTIEVELIJKE INKOMSTEN? HELEMAAL NIET! IN HET RIJK DER PLAATSVERVANGENDE VREDERECHTERS WORDT LIEGEN EN BEDRIEGEN OP GEJUICH ONTHAALD EN BELOOND.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”