Erven van je hertrouwde vader

weesje
Topic Starter

Erven van je hertrouwde vader

#1 , 04 jan 2011 16:59

Situatie:
Meer dan 30j geleden overlijdt mijn moeder. Mijn ouders hadden indertijd een eigendom, ikzelf was 14j op het ogenblik van haar overlijden, dus minderjarig. Het eigendom is er nu nog steeds. Nu is een tijdje geleden mijn vader overleden. Na het overlijden van mijn moeder is mijn vader hertrouwd. Tijdens dit huwelijk werd er nog een kind geboren, ook werd er tijdens dit huwelijk nog een woning aangekocht. Rondom het eigendom verworven tijdens het huwelijk van mijn vader en moeder zijn er na haar overlijden “rare” dingen geregeld. Zo moest ik ooit bij een notaris een document ondertekenen waarin stond dat ik nooit kon eisen dat de ouders van mijn stiefmoeder het huis van mijn vader en overleden moeder moesten verlaten, zij woonden nl na het huwelijk van mijn vader en stiefmoeder in het huis waar ik blote eigenaar van was. De moeder van mijn stiefmoeder leeft nu nog steeds en woont, voor zover ik weet, nog steeds in “mijn” huis. Ergens meen ik me te herinneren dat mijn stiefmoeder de hypotheek mee zou afbetaald hebben van "mijn" huis, alvorens samen met mijn vader het andere huis gekocht te hebben (ik was toen nog steeds minderjarig).
Van de 1e woning ben ik door overlijden van mijn moeder “blote eigenaar”, hoe gaat dit nu in zijn werk, nu mijn vader ook overleden is? Heeft mijn stiefmoeder en/of halfbroer op één of andere manier recht op een deel van dit huis? Hoe staat het met het huis gekocht door mijn vader en stiefmoeder, ik heb geen enkel idee of ze met of zonder huwelijkscontract oid trouwden.
Van geen enkel gebeuren van al die jaren geleden heb ik ooit enig document of copy ontvangen, ik heb geen idee bij welke notaris ooit de zaken ivm mijn ouders geregeld werden als ook de documenten die ten tijde het hertrouwen van mijn vader door mij moesten worden ondertekend ivm het huis van mijn ouders.
Ik heb totaal geen contact met mijn stiefmoeder, alleen heel oppervlakkig contact met mijn stiefbroer (blijft de zoon van mijn stiefmoeder, dus ook niet eenvoudig om via hem iets te weten te komen). Mijn vaders 2e echtgenote heeft indertijd stelselmatig al mijn vader’s familie (waaronder ook ik, toen ik 20j was) “buiten gewerkt”, het is dus enorm moeilijk om ergens enige betrouwbare info terug te vinden.
Wordt automatisch het 1e huis en het 2e huis + eventuele andere zaken als één erfenis bekeken, of wordt dit afzonderlijk bekeken en hoe werkt dit dan?
Ik ben sinds meer dan 10j woonachtig in het buitenland en van hier uit is de kijk op zulke zaak nog moeilijker, kan ik best ook een notaris onder de arm nemen en waar?
Krijg ik automatisch bericht van een (stiefmoeder) notaris?
Hoeveel tijd verloopt er meestal tussen een overlijden en het verwittigen van enige erfgenamen?
Heeft er iemand een idee hoe ik dit best aanpak?
Kortom, wat kunt U mij aanraden?

Nog een bijkomend vraagje; hoe kan ik te weten komen hoe en wat (behalve het huis waar ik weet van heb) er allemaal juist was toen mijn moeder overleed, meer dan 30j geleden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
weesje
Topic Starter

#2 , 06 jan 2011 10:40

Misschien is de eerdere uitleg een beetje onduidelijk, ik heb getracht het iets eenvoudiger te noteren alsook mijn vragen mss iets beter te formuleren.
1/ Vader is sinds kort overleden, hij werd +30j geleden weduwnaar (mijn moeder overleed jong), mijn ouders hadden toen een woning, ik was op dat ogenblik minderjarig.
2/ Vader is enkele jaren later hertrouwd, uit dit huwelijk werd nog een kind geboren, tijdens dit huwelijk werd er nog een woning aangekocht.
3/ Door toedoen van mijn stiefmoeder (13j ouder dan ik) moest ik bij de notaris een document ondertekenen ivm het eigendom van mijn vader en mijn overleden moeder.
Wat ik me hierover herinner: ik moest bij de notaris een document tekenen waarin ik volgens mij toelating gaf aan mijn stiefmoeder haar ouders (haar moeder leeft nu nog) om gratis in het huis (waar ik erfgenaam van ben) van mijn vader en mijn overleden moeder te wonen.
Ik was op het ogenblik van die feiten nog heel erg jong, waarschijnlijk ook helemaal verbouwereerd (mijn stiefmoeder kan goed manipuleren), dat ik eigenlijk helemaal geen idee heb van wat ik nu juist tekende. Ik heb van geen enkele transactie (registratie overlijden moeder, getekende documenten bij de notaris) een document ook niet van de registratie ten tijde van het overlijden van mijn moeder, dat werd allemaal “verborgen” gehouden. Volgens een tante van mij had het iets met ?vruchtgebruik? te maken. Mijn stiefmoeder heeft ooit tegen iemand laten ontvallen, ivm dat document dat ik tekende, dat het eigenlijk niks uitmaakte of ik tekende of niet, een rare uitspraak want het gaat volgens mij om een geregistreerd document?

Door manipulatie van mijn stiefmoeder heeft mijn vader zijn familie, waaronder ook ik, als een baksteen laten vallen. Voor mij is het nu dus onmogelijk om ook maar enig document te bekomen via deze weg.

Ik woon ondertussen al meer dan 10j in het buitenland
Kan ik nu zomaar (telefonisch of via mail) op het registratie kantoor documenten bekomen die betrekking hebben op de registratie die meer dan 30j geleden gebeurde?
Kan ik ook via één of andere weg te weten komen of mijn vader hertrouwde met een huwelijkscontract?
Bestaat er een mogelijkheid te weten te komen wat de door mij getekende documenten voor inhoud hadden?
Wordt ik automatisch door een notaris op de hoogte gesteld (hoeveel tijd na overlijden vader gebeurd dit), ook al werd er een constructie gemaakt dat ik “niets” zou erven? (er is tenslotte ook nog het eigendom van mijn moeder en vader)

Ik heb, voor ik vertrok naar het buitenland, een copy uit het geboorte register opgevraagd op de gemeente waar ik werd geboren. Kan dit document mij ergens verder helpen in mijn pogingen alles te weten te komen?
Uiteraard wil ik dit allemaal te weten kunnen komen zonder via mijn stiefmoeder of halfbroer te moeten gaan.
Kan iemand mij enige tips geven?

Alvast bedankt!

Creatief

#3 , 29 mei 2011 19:49

Heb je nog de Belgische nationaliteit of heb je ondertussen de Franse nationaliteit aangenomen?

Reclame

weesje
Topic Starter

#4 , 04 jun 2011 20:28

Ik heb nog steeds de Belgische nationaliteit

weesje
Topic Starter

#5 , 05 jun 2011 09:06

Ik heb ondertussen van de notaris een document ontvangen waarin staat vermeld wat er op de aangifte van nalatenschap zal komen te staan. Er staan enkele, voor mij, onjuistheden op. Hierbij was ook een document waarin ik de notaris volmacht zou moeten geven om: "teneinde betreffende voormelde nalatenschap volgende bewerkingen te doen:

* de kluis bij **** te openen en een inventaris op te maken (hier werd meteen door stiefmoeder vermeld aan de notaris dat deze leeg is)
* verder en met betrekking tot voormelde nalatenschap alle nodige akten en stukken te tekenen, de aangifte der nalatenschap te ondertekenen, alle pleegvormen te vervullen, successierechten te betalen, kwijting en ontlasting te verlenen, woonst te kiezen, in de plaats te stellen, en in het algemeen alles te doen wat noodzakelijk of nuttig zou zijn in deze."

Nadat ik de notaris attent maakte op een fout in verband met mijn juiste woonplaats kreeg ik de "voorlopige" aangifte verbeterd terug gemaild met de nota: "ik heb er ook maar meteen de auto bij geschreven": Na deze nota weet ik niet goed wat er nog "vergeten" zal zijn.
Ook viel me op dat de inboedel die bij de brandverzekering was verzekerd voor 50000€ werd vermeld als zwaar oververzekerd en op de aangifte een waarde kreeg van 5000€ (wij weten dat dit in werkelijke waarde minstens x3 moet zijn). Is dit een normale manier van aangifte? Is dit dan ook wat men uiteindelijk erft (verdeeld)?

Op dit ogenblik zit ik een beetje met een dubbel gevoel aangaande de notaris, aan de ene kant "vergeten auto te vermelden" en aan de andere kant laat hij me weten dat stiefmoeder nogal snel was te zeggen dat de kluis leeg was.

Nu is mijn vraag, hetgeen er op deze aangifte staat is dit ook daadwerkelijk wat er achteraf wordt verdeeld, of wordt deze aangifte gewoon laag gehouden voor de SSR?
Het gaat er ons nl om dat wij weten dat er in het laatste anderhalf jaar voor mijn vaders overlijden nogal wat gelden aan mijn halfbroer werden geschonken ivm het verbouwen van zijn juist gekochte huis. Wij weten ook dat er altijd (zolang we contact hadden) zaken in de kluis lagen. Mijn vader zou geen huur betalen voor een lege kluis, zo was hij niet. Er zijn zo nog zaken waar we van wisten dat ze er zijn die niet vermeld worden.

Creatief

#6 , 05 jun 2011 10:58

Volgens de normale gang van zaken, hadden ze jou ook moeten uitnodigen wanneer de kluis werd geopend.
Voor het betreden van de kofferzaal moet er een register ondertekend worden. Mogelijk had je stiefmoeder ook een kluis. Ze kon dus haar eigen kluis, maar ook die van je vader bereiken.
De burgerlijke aangifte (SSR) werden hier vrijwillig laag gehouden om wat SSR te kunnen ontduiken. Deze goederen kunnen hergewaardeerd worden wanneer er verdeeld wordt.
Ik antwoord je voor de rest nog via pb. Ook hier is het warm + verlengd weekend.

weesje
Topic Starter

#7 , 05 jun 2011 12:21

Alvast bedankt Creatief voor dit tipje van de sluier.
Hier geen verlengd weekend, wel lekker warm ;-)

wanton

#8 , 05 jun 2011 19:53

De Registratie is tegenwoordig allergisch voor 'lege kluizen.' Van de andere kant , als uw stiefmoeder in hetzelfde kantoor ook een kluis zou hebben ; moet die ook geblokkeerd geweest zijn. Schrik dus niet als de Registratie een grondiger onderzoek doet hieromtrent. En eventueel verantwoording vraagt aan de bank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#9 , 05 jun 2011 20:28

Uhm, inderdaad Wanton, ik vergat dat het hier om een "gehuwd koppel" ging. De kluis van stiefmoeder wordt in dit geval eveneens geblokkeerd.
Rigstratie is inderdaad allergisch voor lege kluizen. Bij ons zaten ze er zelf met hun neus in te kijken.

roharro

#10 , 05 jun 2011 21:42

Mijn ervaring is dat ze nooit komen kijken.....
En ook dat het meerdere dagen kan duren vooraleer de bank een slotje op de kluis van een overledene hangt....
In dat geval kon de stiefmoeder, als ze in dezelfde bank een kluis op haar naam heeft (en dus het register niet moet tekenen), eventueel ook nog in de kluis van de overledene "graaien" zonder sporen na te laten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#11 , 05 jun 2011 23:33

Mijn ervaring is dat ze nooit komen kijken.....
En ook dat het meerdere dagen kan duren vooraleer de bank een slotje op de kluis van een overledene hangt....
In dat geval kon de stiefmoeder, als ze in dezelfde bank een kluis op haar naam heeft (en dus het register niet moet tekenen), eventueel ook nog in de kluis van de overledene "graaien" zonder sporen na te laten.
Roharro, we hebben de laatste dagen allemaal een beetje last van de warmte!
Dat je het afstrijdt dat de registratie niet komt kijken is jouw bewering, maar ik heb het wél zo meegemaakt. Ook werden de juwelen geschat op hun waarde in het bijzijn van de ambtenaar van de Registratie. Deze man ken ik zeker goed. Het was die van de registratie, die me nadien nog veel €'tjes in het zwart vroeg om kopies te maken van een oudere aangifte en van de berekening van de laatste aangifte.

Wanneer het slotje wordt gehangen, dat weet ik zelf nu niet. Bij ons maakte het niets uit. Niemand kon er nog in. De adovcaat-bewindvoerder had de sleutel verloren.

Zelfs op de website van de bank wordt het vermeld dat de Registratie aanwezig is. Ik citeer:

Wat is er nodig om de kluizen te openen?
De kluizen van de overledene worden pas vrijgegeven, nadat een inventaris van de inhoud werd opgemaakt. Dat moet gebeuren in aanwezigheid van alle erfgenamen en van de fiscus.

De bank opent de kluis van de overledene ten vroegste tien werkdagen nadat ze het attest of de akte van erfopvolging kreeg. Bovendien moeten alle erfgenamen de aanvraag tot opening ondertekenen. Alle erfgenamen – of hun gevolmachtigden – moeten aanwezig zijn bij de opening.

Wie ook uitgenodigd wordt, is een afgevaardigde van de Administratie van BTW, Registratie en Domeinen. De opening van de kluis mag bij afwezigheid van deze afgevaardigde evenwel doorgaan.

De inventaris van de kluis wordt opgemaakt in het bijzijn van alle getuigen. Iedereen krijgt een kopie van deze inventaris mee naar huis.

Ik spreek nu uit mijn eigen ervaring en je mag er zeker van zijn dat de Registratie zelf graag aanwezig is of laten zich verontschuldigen om dringende redenen. Hoe dan ook: de bankbediende en eventueel de notaris is er dan bij.

roharro

#12 , 05 jun 2011 23:43

Ik strijd niet af dat ze nooit komen kijken. Maar in alle gevallen waar ik bij betrokken of van op de hoogte was stuurden ze hun kat.
Mijn bank zei me dat ze enkel in hoogst speciale gevallen, waar er al zware geruchten van fraude waren, soms komen kijken.
Toen ik nog niet zo lang geleden bij de Registratie moest zijn voor inlichtingen ivm successieaangifte van een familielid vroeg ik de ambtenaar waarom ze niet naar de opening van de bankkluis waren gekomen. Hij antwoordde mij laconiek: "Wij hebben wel wat beters te doen dan naar lege kluizen te gaan kijken".

Onder de gegeven omstandigheden zou ik vragenstelster minstens aanraden een eigen notaris aan te stellen als controle. En als zou blijken dat er belangrijke geldsommen of waardevolle voorwerpen zijn verdwenen ook een advocaat. Zonder kennis van de huwelijkse voorwaarden, testamenten, enz. is het moeilijk een concreet antwoord of begin van antwoord te geven..
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#13 , 06 jun 2011 14:29

Idd , de Registratie komt niet dikwijls kijken. Zij moet wel worden verwittigd en uitgenodigd. Zij moet ook een kopij krijgen van de inventaris. Ik heb weet van een geval , waar de Registratie , na een lege kluis , verder is gaan wroeten en eigenlijk zelf een bankonderzoek is gestart. Bovendien , binnen de banken is men niet gelukkig als een bediende actieve medewerking verleent om iemand de kluis te laten leeghalen na een overlijden en dat men pas dan een slot hangt. Men bestraft , als het uitkomt , zo'n bediende voor belastingsfraude , tot zelfs ontslag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weesje
Topic Starter

#14 , 08 jun 2011 10:40

Bedankt voor de info.

Kan ik de volmacht die ik enige tijd geleden aan de notaris mailde gewoon weer intrekken? Er komt van bij de notaris geen enkele info van wat er reeds werd ondernomen, alhoewel ik reeds van in het begin de vraag per mail stelde mij van alles op de hoogte te houden en van alle documenten copys te bezorgen.
Ik heb ondertussen wel al mijn neef volmacht gegeven om voor mij op te treden, en meteen ook de notaris hiervan per mail op de hoogte gesteld. Wordt door mijn neef volmacht te geven automatisch de volmacht van de notaris gestopt?

Het is zo vervelend dat ik niet de auto kan inspringen om zelf eens bij de notaris aan de deur te kloppen. Toen mijn neef gisteren de notaris belde kreeg hij te horen dat ze geen tijd had...

weesje
Topic Starter

#15 , 10 jun 2011 08:28

Eerste contact met de notaris was 2mnd geleden. De helpende hand van de notaris waar de zaak nu is, werkt maar 2,5d /w. Het duurt enorm lang (8d) voor er antwoorden komen op gestelde vragen, die dan vaak maar half of niet beantwoord worden, en de beloofde copys van de facturen, huurcontract, inhoud kluis etc. blijven maar weg.

3d geleden mailde ze ons een volmacht om de rekeningen te laten deblokkeren zodat deze naar het kantoor kunnen en, als ze berekend zijn, de succ. rechten betaald kunnen worden. Ze schreef toen ook te zullen navragen wat de kosten zijn bij de banken voor opvragen van afschriften, omdat we toch behoorlijke schenkingen vermoeden. Hierover nog geen uitsluitsel (dat wil zeggen ten vroegste binnen 5d).
We weten wel dat onze zaak niet de enige zal zijn, maar toch.

We hebben tot hiertoe enkel een “ontwerp van aangifte” mogen ontvangen, nog geen “werkelijke aangifte”, die ze ons ter goedkeuring eerst zou mailen. (mijn vader overleed 28/12/2010) Ook hebben we het kantoor een volmacht gegeven om de kluis te kunnen openen, dit was al een maand geleden, ook nog niks van ontvangen.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat een aangifte normaal binnen de 5mnd moet binnen zijn behalve met een erfgenaam die in het buitenland woont, dan zou dit 6mnd zijn, succ. rechten betalen is steeds binnen de 7mnd . Wij hebben nu dus ook het vermoeden (mss onterecht) dat ze zo lang mogelijk gaan wachten deze aangifte binnen te sturen.

Is het normaal dat dit alles zo lang duurt? Wat gebeurd er als, doordat wij het niet eens zijn, de aangifte te laat binnen is? Wat indien de aangifte zonder goedkeuring van ons toch werd binnen gestuurd?
Indien dit laatste reeds gebeurde heeft het dan nog enige zin een 2e notaris aan te stellen?

Alvast bedankt voor meer info en raad

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”