Mijn ervaring is dat ze nooit komen kijken.....
En ook dat het meerdere dagen kan duren vooraleer de bank een slotje op de kluis van een overledene hangt....
In dat geval kon de stiefmoeder, als ze in dezelfde bank een kluis op haar naam heeft (en dus het register niet moet tekenen), eventueel ook nog in de kluis van de overledene "graaien" zonder sporen na te laten.
Roharro, we hebben de laatste dagen allemaal een beetje last van de warmte!
Dat je het afstrijdt dat de registratie niet komt kijken is jouw bewering, maar ik heb het wél zo meegemaakt. Ook werden de juwelen geschat op hun waarde in het bijzijn van de ambtenaar van de Registratie. Deze man ken ik zeker goed. Het was die van de registratie, die me nadien nog veel €'tjes in het zwart vroeg om kopies te maken van een oudere aangifte en van de berekening van de laatste aangifte.
Wanneer het slotje wordt gehangen, dat weet ik zelf nu niet. Bij ons maakte het niets uit. Niemand kon er nog in. De adovcaat-bewindvoerder had de sleutel verloren.
Zelfs op de website van de bank wordt het vermeld dat de Registratie aanwezig is. Ik citeer:
Wat is er nodig om de kluizen te openen?
De kluizen van de overledene worden pas vrijgegeven, nadat een inventaris van de inhoud werd opgemaakt. Dat moet gebeuren in aanwezigheid van alle erfgenamen en van de fiscus.
De bank opent de kluis van de overledene ten vroegste tien werkdagen nadat ze het attest of de akte van erfopvolging kreeg. Bovendien moeten alle erfgenamen de aanvraag tot opening ondertekenen. Alle erfgenamen – of hun gevolmachtigden – moeten aanwezig zijn bij de opening.
Wie ook uitgenodigd wordt, is een afgevaardigde van de Administratie van BTW, Registratie en Domeinen. De opening van de kluis mag bij afwezigheid van deze afgevaardigde evenwel doorgaan.
De inventaris van de kluis wordt opgemaakt in het bijzijn van alle getuigen. Iedereen krijgt een kopie van deze inventaris mee naar huis.
Ik spreek nu uit mijn eigen ervaring en je mag er zeker van zijn dat de Registratie zelf graag aanwezig is of laten zich verontschuldigen om dringende redenen. Hoe dan ook: de bankbediende en eventueel de notaris is er dan bij.