electriciteitsverlies, schimmel en vocht

elfje_76
Topic Starter

electriciteitsverlies, schimmel en vocht

#1 , 10 jan 2011 14:34

Hallo Allemaal,

Wij huren een( gezin met kinderen,) een alleenstaande woning, sinds ongeveer een 8 tal maand, nu hadden wij tijdens de zomermaanden geen enkel probleem. Tijdens de wintermaanden zijn er enkele problemen in de woning boven gekomen. Wat ik er wel wil bijvermelden is dat wij tijdens ons bezoek aan deze woning hier geen enkel probleem van gezien hebben.
Twee weken geleden kregen wij een brief van eandis voor een controle van de electriciteitsmeter te komen uitvoeren, want er zou een te hoog verbruik zijn de laatste maanden " de maanden dus waar het winterweer begonnen is". Vorige week is de persoon van eandis controle komen uitvoeren, wat blijkt op 4 maand tijd hebben wij een verbruik van 45.000 kw dit komt al ongeveer neer op een verbruik van bijna 9000 euro. wat dus niet kan wij hebben niet meer apparaten aangesloten, zelfs minder dan in onze vorige woning. Nu zaterdag komt er een elctricien alles nakijken de man van eandis denkt aan een groot verlies ergens, na zelf al wat controle uit te voeren, blijkt het meeste verbruik in de keuken te zitten, of zelfs al alleen nog maar de tv aanstaat draait de meter al heel snel door. Wat ons hier wel is opgevallen is dat er enkele dingen die er dus waren rechtstreeks op de electriciteitskast zijn aangesloten, hiermede wil ik bedoelen, de kast waar al de schakelaars inzitten??? Kan dit wel??? ons tweede probleem en wij denken dat het verlies hiermede met te maken heeft, is dus dat er sinds het slecht weer in de woonkamer, de eetplaats en enkele slaapkamers de muren betrokken zijn met vocht en schimmel en dan spreek ik al wel over serieuze grote plekken, die er niet waren, alsook regent het in de eetplaats binnen via de kast van de rolluik, alsook in de living waar de regen dan langs de muur naar beneden druipt hierboven bevind zich dan ook een grote schimmelvlek. Nu waren we gaan winkelen en we kwamen terug en in de keuken lag het kookvuur vol met water, wat blijkt nu dat de regen zo uit de dampkap uitstroomde, de buis hiervan mijn man is dit van het weekend gaan nakijken komt uit op de zolder op de vloer is daar weer een grote vocht en schimmelvlek te zien, wat het ergste van al is de electriciteit loopt daar net naast en de kast vn de electriciteit hangt net naast onze dampkap!!! Wij beginnen dit een zeer gevaarlijke boel te vinden! Nu was onze vraag welke stappen kunnen wij hier voor ondernemen? met al deze problemen, wij hebben nog een kleine baby die ondertussen al 4 weken aan het aerosollen is en nog steeds niet van der hoest af is ze heeft al ondertussen reeds enkele malen in het ziekenhuis gelegen. Op deze manier kunnen wij dit niet blijven volhouden, volgens ons is dit een bom huis wat als er water terecht komt in de electriciteitskast? is het verlies te wijten aan het vocht? en wat te doen met de electriciteitsrekening, wij zijn maar gewonen mensen die dit niet kunnen betalen. Nu ga ik er wel eerlijk in zijn ikzelf niet mijn partner zit door mede mijn exman in schulbemmideling deze loopt perfect, en is binnen 1.5 j afgelopen, de electriciteitsrekening staat op mijn naam, wij willen hier ook geen problemen mee daar mijn bemiddeling altijd perfect heeft gelopen. wij zijn een gelukkig gezin, mijn man werkt heel hard, maar deze situatie is niet meer vol te houden, wij hebben de huisbaas al etelijke malen verwittigd voor deze problemen, maar wil hier niets aan doen. er is zelfs geen epc certificaat aanwezig voor deze woning, en wat we nog hebben en volgens ons ook niet klopt, is dat wij stoken met stookolie die erdoor vliegt op 4 weken zijn wij meer als 500 liter kwijt s'nachts staat de chauffage al af en er word alleen verwarmd in de kamers die dat nodig zijn, wij begrijpen dit allemaal niet goed meer. Graag hadden wij raad gehad, welke stappen?? moeten wij een advocaat onder de arm nemen..wat met de gezondheid ivm met de schimmel en vocht.
Alvast vriendelijk bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 jan 2011 14:43

Via de dienst stedenbouw van uw gemeente de woningdienst contacteren om het pand te laten nakijken. U kan ook in onderschrift de folder van de woningdienst terugvinden als u hen eventueel rechtstreeks wenst te contacteren. Dit laatste lijkt me aan te raden aangezien u dan over de mogelijkheid beschikt om onmiddellijk gedetailleerd verslag te doenen u de gezondheidsproblemen van de dochter uit de doeken kan doen. Als u eventueel digitale foto's heeft van de electriciteitskast en de schimmelplekken kan u deze opzenden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jan 2011 15:57

Ook de kwartierinspecteur in kennis stellen in grote politiezones heeft men een milieupolitie en gaat men ook zwaar in tegen huisjesmelkers.
Daarvoor moet er naast de technische inspectie ook een politionele actie zijn.
Bel desnoods eens naar de milieupolitie van politie Antwerpen voor info over de 'krot op' cel.

Reclame

elfje_76
Topic Starter

#4 , 10 jan 2011 17:59

Beste Allemaal,

Bedankt alvast voor de snelle reactie's. De raad die jullie gegeven hebben gaan we zeker gebruik van maken.
Toch stel ik mij nog enkele bange vragen af.
Wat zouden de gevolgen hiervan zijn? Wij hebben zo niet indirect de centen om omiddellijk te verhuizen. Wat met de electriciteitsrekening, plus de meter stand blijft continu maar doordraaien...We kunnen momenteel moeilijk alles laten afsluiten dan hebben we niets meer.
Wij hebben dit huis gehuurd, wat volgens mij zelfs dit stond in ons vorige huurcontract in de staat dat het huis zich bevind, dit ging dan over dergelijke zaken zoals verouderde keuken, bedoel dan kasten enz niet de toestellen. minime badkamer, ondertussen heeft man lief deze al netjes verbouwd en aangepast. eigelijk zulke dingen allemaal wij hadden totaal niet verwacht als er een regenbui ging zijn dat deze nu ondertussen al via de rolluikkast de regen naar binnen komt en van de muren loopt. laat nog staan dat het water uit de dampkap stroomt en dit vlak naast de electriciteitskast. we vinden dit ontzettend erg want dit zal ons waarschijnlek dan ook nog een hele hoop geld gaan kosten, laat staan dat we niet onmiddellijk kunnen verhuizen, en de electriciteitsrekening Wat in godsnaam daarmee, pak dit nog zo 1 maand verder en we komen aan een rekening van bijna een half miljoen belgische fr. dit is om van te huilen.

j.demoor

#5 , 12 jan 2011 11:02

“Art.15.§ 1. Onverminderd...kan de burgemeester, op eigen initiatief of op verzoek, een woning die niet beantwoordt aan de in artikel 5 bedoelde normen of aan de vereisten van stabiliteit, bouwfysica, veiligheid of minimaal comfort, bedoeld in artikel 31 van het decreet op de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting bij besluit ongeschikt of onbewoonbaar verklaren, op voorwaarde dat de gewestelijk ambtenaar de ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring heeft geadviseerd en na de eigenaar en de bewoner te hebben gehoord...”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

Wend u daartoe schriftelijk en gemotiveerd tot de burgemeester.

“Art.20.Wanneer een woning die niet voldoet aan de vereisten van artikel 5, rechtstreeks of via tussenpersoon wordt verhuurd of ter beschikking gesteld met het oog op bewoning, wordt de verhuurder, de eventuele onderverhuurder of diegene die de woning ter beschikking stelt, gestraft met een gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en een geldboete van 500 tot 25.000 euro.”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

'De elementaire vereisten van veiligheid,hygiëne en bewoonbaarheid zijn beschikkingen van openbare orde. Een woning die daar niet aan voldoet wordt onttrokken aan de handel en kan niet het voorwerp uitmaken van een huurovereenkomst(art.6 en 1128 B.W.).Mocht zodanige woning toch verhuurd worden,dan is de overeenkomst nietig(art.1131 en 1133 B.W.)'(Vred.Grâce-Hollogne 11 juli 2000,Echos log. 2000,123,noot THOLOME,L.).

De elektriciteitsrekening is te betalen door de medecontractant van de elektriciteitsleverancier,m.a.w. door u. U dient de kosten te wijten een stroomverlies door gebreken aan het gebouw te verhalen op de eigenaar van het gebouw met inachtneming van “Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek). Dit bewijs moet kunnen blijken uit het verslag van de gewestelijke ambtenaar.

Ook andere kosten,zoals deze van verhuis,veroorzaakt door de onbewoonbaarverklaring,zijn verhaalbaar op de verhuurder onder dezelfde voorwaarden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

elfje_76
Topic Starter

#6 , 13 jan 2011 10:03

Ik laat u weten, dat ik contact heb opgenomen met de gemeente, volgende week woensdag volgt er al een woononderzoek!
Er is zelfs via de woondienst een electricien aangesteld, die komt morgen alles nakijken.

Terug naar “Huren”