Als ik even dit topic mag kapen (wegens soortgelijk probleem):
Ook wij verbraken vroegtijdig een contract van onbepaalde duur (9 jaar). Hierin stond dat er een opzegtermijn van 3 maanden was (hebben we mooi gedaan) en dat de verhuurder (via imo-kantoor verhurend) RECHT had op drie maanden huur als we binnen het jaar het contract verbraken. De huurwaarborg was gelijk aan twee maanden huur.
We konden binnen het jaar naar ons huis verhuizen en verbraken dus het contract. Nooit heb ik een schrijven van het imo-kantoor mogen ontvangen hieromtrent: noch een bevestiging van ons aangetekend schrijven, noch een indicatie dat verhuurder 3 maanden extra huur zou vragen.
Het appartement is ondertussen verder verhuurd (huurder heeft dus financiële continuïteit) en het heeft nooit een dag leeggestaan. Er was geen schade ('waren alle appartementen maar zo in orde bij het verlaten' zei het imo-kantoor) en hadden dus recht op de volledige waarborg.
Nu (een dikke maand later) krijgen we een schrijven van het imo-kantoor: binnen de vijf (!!!) dagen moeten we nog één maand huur betalen. Toen ik belde zeiden ze dat ze de waarborg gewoon inhielden en dat we dus nog één maand te betalen hadden om de drie maanden schadevergoeding te betalen aan de verhuurder.
Toen ik belde naar de verhuurder om te vragen ons ergens tegemoet te komen was het antwoord simpel 'neen' (indirect was de reden dat er nog geen geld van de nieuwe huurder was doorgestort door het imo-kantoor, alsof wij daar iets aan konden doen. Maar voor verhuurder reden genoeg om te zeggen 'dat er GEEN continuïteit is' en er dus geld moet komen).
Het zegt veel over deze persoon maar de vraag is vooral: kan een imo-kantoor zomaar héél de waarborg achterhouden en ons één maand extra geld vragen zonder te vermelden dat dat waarborg gebruikt wordt voor de boete aan de verhuurder.
Kunnen wij hier nog iets tegen doen?