Slagen en verwondingen door geweigerde klant

Michiel De Wolf
Topic Starter

Slagen en verwondingen door geweigerde klant

#1 , 19 feb 2011 13:29

Overlaatst in ons jeugdhuis (waar ik in het bestuur zit) heb ik een slag gekregen van een lastige klant. Deze klant mocht niet meer binnen in het jeugdhuis wegens een drempelverbod. Het was niet officieel, maar volgens mij mogen wij toch zelf ook klanten weigeren. De rede voor dit drempelverbod was het instampen van een ruit. Deze persoon had eerder al eens een drempelverbod voor 3 maanden gekregen en kreeg er deze keer een voor 6 maanden. De klant mocht dus niet meer binnen, maar deed het toch. Ik ben samen met een ander bestuurslid dan aan deze persoon gaan vragen of hij zich naar buiten wilde begeven. Hij weigerde en was direct opgewonden en begon direct te roepen. Na een gesprek van een half uur of een uur is hij dan toch naar buiten gegaan. Toen ik een beetje later buiten een sigaret ging roken, riep hij naar mij: "vuil janet", waarop ik reageerde: "Ja, dat is dan maar zo.". Toen is hij naar mij gekomen en heeft hij mij een slag op mijn kaak verkocht. Ik heb onmiddellijk de politie gebeld, maar die hadden natuurlijk weer geen tijd... Bij dit voorval buiten waren 3 getuigen, waarvan er 1 waarschijnlijk gaat liegen omdat het een goede vriend van die persoon is.

Nu is mijn vraag: wat kan ik hiertegen doen? Ik zou graag klacht gaan indienen bij de politie, maar mijn ouders zeggen dat dit niets zal uithalen, en dat hij nu gewoon een officieel drempelverbod krijgt. Ik zou hier echter graag mee verder gaan en hem zo zwaar mogelijk straffen aangezien het niet de eerste keer is dat hij iemand geslagen heeft. En ik vind niet dat je iemand kan slagen om dan zonder straf weg te komen. Mijn ouders echter, die steunen mij hier niet in en aangezien ik nog minderjarig ben weet ik niet wat ik zonder toestemming van mijn ouders kan doen.

Verzwarende omstandigheid (ten minste, dat denk ik toch): De persoon die me sloeg was dronken.

Graag enkele tips hoe ik dit kan aanpakken en wat ik effectief kan bereiken door hiermee verder te gaan.
Of is het effectief zo? Kan je iemand op zijn gezicht slagen zonder dat je een echte straf krijgt?

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Michiel De Wolf op 19 feb 2011 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Michiel De Wolf
Topic Starter

#2 , 19 feb 2011 13:54

Ik zou trouwens ook naar de dokter willen gaan om de verwonding te laten vaststellen, dan heb ik niet enkel getuigen, maar ook officieel bewijs, maar mijn ouders verbieden mij dit...
Wat nu?

Kan iemand snel antwoorden? want binnenkort is de verwonding misschien niet meer zichtbaar.

Drone

#3 , 19 feb 2011 20:08

u had de verwonding en een PV onmiddelijk moeten laten vaststellen en niet een week later.

verwondingen kunnen door een arts op de spoedafdeling van een ziekenhuis worden vastgesteld.

indien u nu de vaststellingen laat doen zal waarschijnlijk de dader zeggen: "dit kan van iedereen zijn en op ieder moment gebeurd zijn" en hij zal nog gelijk krijgen ook.

enige dat u kunt verkrijgen is een contact verbod en een toegangsverbod tot het jeugdhuis, enige schadevergoeding naar aanleiding van die slag zit er niet in.

Reclame

Turaki

#4 , 19 feb 2011 21:56

Politie dient trouwens altijd te komen. Heeft u 101 of locale politie gebeld? Mocht zich dit nog voordoen best zelfs 100 (hulpdiensten) bellen met vraag naar ambulance wegens geweld, politie zal ook wel komen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 feb 2011 23:14

Bij mijn weten. Net zoals in een café kan de uitbater iemand weigeren in een openbare gelegendheid.
In een jeugdhuis zou ik zeggen dat dan het huishoudelijk reglement telt. In elk geval zal de openbare macht die beslissingen zeker volgen.
Nu als het al een agressief baasje is waarom DAN al niet de politie gebeld.
In onze stad zijn er regelmatig contacten met alle mogelijke vertegenwoordigers van de jeugd en culturele sector en overheidsdiensten inclusief de politie.
Normaal zij slagen en verwondingen een strafbaar feit EN dus en zaak voor de politie.
Als u zegt de politie te hebben gebeld was dat het 101 nr of via gewoon nr.
Maak een afspraak met de politieteammanager dat is een commissaris. Waarom is de politie niet gekomen en wat is er juist gezegd.
Ik moet hier toch zeggen dat 'als er gezegd wordt dat die feiten gebeurd zijn en de persoon vertrokken dan is er geen dringendheid meer (101) en gevaar en dan is de prioriteit heel wat minder OM ter plaatse te komen. Ook de politie moet op zijn budget letten en dan volstaat het onmiddellijk na bezoek aan spoed naar bureau te gaan.
U gaat asap naar een arts en ga daarna aangifte doen van de feiten.
Op die wijze kan het ettertje ook politioneel opgevolgd worden.
Gezien er geen heterdaad meer is kan er ook geen arrestatie meer gebeuren.
U bent minimaal 16 jaar denk ik wel dan kan je perfect alleen naar de politie gaan u bent groot genoeg om naar een jeugdklubte gaan dus ook....
PS ga vb eerst via slachtofferzorg die kunnen je helpen. U kan bij uw verklaring een vertrouwenspersoon meenemen.
Tegenpartij zal gehoord worden ... ook alle getuigen gehoord en dan zal het parket het dossier doorspelen aan de rechtbank.
Deze zullen dan een beslissing nemen.

Michiel De Wolf
Topic Starter

#6 , 21 feb 2011 17:19

u had de verwonding en een PV onmiddelijk moeten laten vaststellen en niet een week later.

verwondingen kunnen door een arts op de spoedafdeling van een ziekenhuis worden vastgesteld.

indien u nu de vaststellingen laat doen zal waarschijnlijk de dader zeggen: "dit kan van iedereen zijn en op ieder moment gebeurd zijn" en hij zal nog gelijk krijgen ook.

enige dat u kunt verkrijgen is een contact verbod en een toegangsverbod tot het jeugdhuis, enige schadevergoeding naar aanleiding van die slag zit er niet in.
Ik had 112 gebeld (via gsm) die hadden mij doorverbonden met de politie en die zeiden dat het niet nodig was om te komen.

Ik kon de verwonding niet laten vaststellen aangezien ik niet mag rijden en het nogal ver is om naar het ziekenhuis te wandelen. En zoals ik al zei, mijn ouders lieten me de dag erachter niet naar de dokter gaan.

Een schadevergoeding is helemaal niet de bedoeling, ik wil gewoon dat de persoon in kwestie zijn lesje leert.

Michiel De Wolf
Topic Starter

#7 , 21 feb 2011 17:21

Trouwens,
na enige navraag ben ik te weten gekomen dat er in het centrum van het dorp (waar ons jeugdhuis dus gelegen is) bewakingscamera's hangen.
Kan dit niet tellen als bewijs dat hij mij effectief geslagen heeft?

Franciscus

#8 , 21 feb 2011 19:46

Als u 112 hebt gebeld waarom is er dan geen ziekenwagen ter plaatse gekomen???
politie heeft gezegd dat het niet nodig was om te komen???
Wat hebt u gezegd.....of gevraagd.
Vechtpartij waarbij een verantwoordelijke geslagen is en niet komen?
Langs de andere kant u bent minderjarig ( graag uw leeftijd) want wie meerderjarige was aanwezig in het jeugdhuis en wat doet de VZW jeugdhuis inzake aansprakelijkheid tgo haar leden quid haar verantwoordelijken.....

Dit kan niet hoor net zoals een leidinggevende in jeugdbeweging verantwoordelijk is tgo haar leden is het jeugdhuis dat ook.

Michiel De Wolf
Topic Starter

#9 , 24 feb 2011 16:09

Ik ben 17.

Toen ik naar 112 belde en mijn uitleg deed over het incident zeiden ze dat ze me met de politie zouden doorverbinden.
Deze zeiden dan dat al hun agenten bezig waren en zeiden dat ze niet konden komen. Over een ziekenwagen werd zelfs nooit gesproken.

Niemand van de meerderjarige leden van het bestuur hebben het incident gezien. Op de vergadering hebben we daarna besproken om deze persoon een levenslang verbod te geven.

Maar nu even eerlijk, kan ik hier iets mee bereiken?

Want hoe meer ik mij informeer, hoe meer mensen die zeggen dat er voor zo'n klein incident niets wordt gedaan of dat er geen bewijzen zijn. Maar zijn getuigen en camera's dan geen bewijzen? Alsook, werd mij gezegd, dat hij dan gewoon als excuus zou zeggen dat hij zat was. In mijn ogen is dat verzwarend, maar blijkbaar geld dit ook als excuus...
Ze zeggen zelfs, dat als ik klacht neerleg bij de politie, dit niet eens op zijn strafblad komt maar gewoon in rekening wordt gehouden voor de volgende keer.
Maar zeg nu zelf, hoe groot is de kans dat hij mij nog eens slaagt?

Franciscus

#10 , 24 feb 2011 19:47

ze zeggen zoveel
Het zijn slagen en verwondingen en er zijn getuigen dat zijn strafbare feiten.
Politie stelt PV op en verhoort alle partijen.
U zorgt dat politie uw doktersattest heeft en de arbeidsingeschiktheid ..... was er iets gebroken.
Dronkenschap wie heeft dat vastgesteld?
Los van al deze gegevens UW ouders moeten u beschermen en meegaan naar de politie... om aangifte te doen
ook de meerderjarige verantwoordelijken van het jeugdhuis moeten uit hun pijp komen en ook de verzekering van het jeugdhuis ... deze moeten maar een advocaat aanstellen.
Als u mijn zoon was had het jeugdhuis ook al aan klacht aan zijn been wegens weigering bijstand ( eventjes zwart:wit) gezegd. Zij moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen

Een levenslang verbod ... laat meniet lachten .. hoe en door wie gaat je dat afdwingen????
Wat is de waarde van zo'n beslissing en wie is bevoegd om die te nemen???

Michiel De Wolf
Topic Starter

#11 , 28 feb 2011 20:59

Naar mijn weten kunnen we dat zelf geven...

Franciscus

#12 , 01 mar 2011 00:23

En hoe gaat je dat afdwingen in welke wetgeving staat dat u dat mag geven...
Ik denk het niet hoor.
Hoe gaat je dat afdwingen de man manu militari buiten te zetten wel dan heb je een PV wegens opzettelijke slagen en verwondingen al of niet met werkonbekwaamheid aan je been.
Enkel de openbare macht (de politie dus) mag geweld gebruiken. Waarom omdat de wet dat zegt.
Enkel een rechter (rechtbank) kan iemand verbieden ergens te komen. En het niet opvolgen van dat verbod (vonnis) heeft zijn juridische gevolgen.
Dus als je zoiets wil gedaan krijgen zal je moeten zorgen dat er een strafrechtelijk dossier is met de nodige bewijzen EN je zal tegenpartij een tegensprekelijk forum moeten geven weet je wel de rechten van de verdediging.
(Ik weet ook dat een cafébaas de toegang mag weigeren) maar jullie zijn een jeugdclub en dus totaal iets anders.
Ook een burgemeester en bij afleiding de commissarissen van politie als bestuurlijke officieren kunnen in het belang van de openbare veiligheid gezondheid enz een zaak onmiddellijk sluiten en personen de toegang of doorgang verbieden. Indien geen gevolg kunnen ze voor de tijd nodig en met een max van 12 uur worden aangehouden.
( Ik geef het maar mee)
Dus doe aangifte bij de politie EN zorg dat je ouders je daarin steunen anders begaan ze volgens mijn bescheiden mening een serieuze fout.
Zorg dat ook de 'meerderjarige verantwoordelijken van de jeugdclub hun VERANTWOORDELIJKHEID tegenover u nemen nl door mee te gaan en in hun verklaring duidelijk stelling te nemen tenslotte zijn zij op dat ogenblik voor uw BURGERLIJK AANSPRAKELIJK hoor.
Je hebt iets lovenswaardig gedaan en komt op voor een toffe sfeer maar daar moet JIJ NIET HET SLACHTOFFER VAN WORDEN door de laat me stellen laffe houding van verantwoordelijken en ook een beetje (veel) je ouders.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”