Verplichten tot gebruik firmawagen

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Verplichten tot gebruik firmawagen

#16 , 28 feb 2011 09:15

Thanks for the info Lightning. Dit geeft me toch al een goed beeld op waar ik rekening mee moet houden als me ooit een bedrijfswagen aangeboden wordt ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#17 , 28 feb 2011 11:37

= 1481.25 euro
Dit bedrag wordt bij uw loon gevoegd (vaak maandelijks als 1/12 van het jaarbedrag) waarop bedrijfsvoorheffing wordt berekend. Dat betekent op maandbasis dus doorgaans 50 à 75 euro extra bedrijfsvoorheffing (om een orde van grootte te geven).
vertel er dan eens bij hoe het dan zit met het vakantiegeld en eindejaarspremie op dit bruto(belastbaar)loon

Lightning

#18 , 28 feb 2011 18:54

= 1481.25 euro
Dit bedrag wordt bij uw loon gevoegd (vaak maandelijks als 1/12 van het jaarbedrag) waarop bedrijfsvoorheffing wordt berekend. Dat betekent op maandbasis dus doorgaans 50 à 75 euro extra bedrijfsvoorheffing (om een orde van grootte te geven).
vertel er dan eens bij hoe het dan zit met het vakantiegeld en eindejaarspremie op dit bruto(belastbaar)loon
Vakantiegeld en eindejaarspremie hebben hier helemaal niets mee te maken. Waarom u dat hier ter sprake brengt is mij een raadsel.
Het "voordeel alle aard" maakt, indien maandelijks verrekend, deel uit van het totaal belastbaar loon (vereenvoudigd: Brutoloon - RSZ + voordeel firmawagen) waarvan bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden.

Reclame

xena

#19 , 28 feb 2011 20:26

= 1481.25 euro
Vakantiegeld en eindejaarspremie hebben hier helemaal niets mee te maken. Waarom u dat hier ter sprake brengt is mij een raadsel.
Het "voordeel alle aard" maakt, indien maandelijks verrekend, deel uit van het totaal belastbaar loon (vereenvoudigd: Brutoloon - RSZ + voordeel firmawagen) waarvan bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden.
dus gaat het om een brutoloon waarop je belastingen en rsz moet betalen en niet in aanmerking komt voor vakantiegeld en klaarblijkelijk ook niet waar de eindejaarspremie op het brutoloon wordt berekent .
wil ik wel weten hoe dat komt

mava105

#20 , 28 feb 2011 20:27

Hieraan zie je dat er niet veel havenarbeiders met een firmawagen rijden :mrgreen:

xena

#21 , 02 mar 2011 04:57

Hieraan zie je dat er niet veel havenarbeiders met een firmawagen rijden :mrgreen:
een polletieker doet dit ook een grapje vertellen om er goedkoop vanaf te komen

maar bewijs toch maar eens waarom er geen vakantiegeld op betaald moet worden en geen eindejaarspremie indien dit procentueel wordt berekend

JPV

#22 , 02 mar 2011 06:15

wat zou er procentueel berekend worden? het voordeel van gebruk van die auto?

Xena, het voordeel van die auto is gewoon een bedrag dat van het brutoloon afgetrokken wordt (weliswaar op een speciale manier), dat heeft dus niks te maken met vzkznyirhrlf

mava105

#23 , 02 mar 2011 08:32

[
maar bewijs toch maar eens waarom er geen vakantiegeld op betaald moet worden en geen eindejaarspremie indien dit procentueel wordt berekend
Dat zijn extra legale voorwaarden

xena

#24 , 02 mar 2011 14:26

wat zou er procentueel berekend worden? het voordeel van gebruk van die auto?

Xena, het voordeel van die auto is gewoon een bedrag dat van het brutoloon afgetrokken wordt (weliswaar op een speciale manier), dat heeft dus niks te maken met vzkznyirhrlf
wordt stilaan duidelijk , dus als ik het goed begrijp gaat het om een voordeel dat ze van uw loon aftrekken ,
das wel klaar en duidelijk een voordeel , zijn er dan ook nadelen die ze bij uw loon tellen ?

volgens cass van 26/9/2005 s040163n moet er intussen geen dubbel vakantiegeld meer op berekend worden een arrest toch het lezen waard voor de andere voordelen zoals gsm privégebruik en wanneer is ook belangrijk voor uw dubbel vakantiegeld
Het "voordeel alle aard" maakt, indien maandelijks verrekend, deel uit van het totaal belastbaar loon (vereenvoudigd: Brutoloon [u]- RSZ [/u]+ voordeel firmawagen) waarvan bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden.
- rsz ?
Laatst gewijzigd door xena op 02 mar 2011 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

xena

#25 , 02 mar 2011 17:00

[
Dat zijn extra legale voorwaarden
lees dan het cass arrest 26/9/2005 s040163n eens over het berekenen van dubbel vakantiegeld en extra legale voorwaarden .

JPV

#26 , 03 mar 2011 07:30

Wat probeer je hier nu eigenlijk aan te tonen?

xena

#27 , 04 mar 2011 01:35

aantonen ??? weten , als ik brutoloon hoor waar rsz word afgehouden denk ik aan vakantiegeld en mogelijk eindejaarspremie , best intressant is dan toch te weten dat er op een aantal voordelen wel dubbel vakantiegeld moet worden betaald en een manier waarop de werkgever er onderuit kan

Lightning

#28 , 04 mar 2011 07:41

aantonen ??? weten , als ik brutoloon hoor waar rsz word afgehouden denk ik aan vakantiegeld en mogelijk eindejaarspremie , best intressant is dan toch te weten dat er op een aantal voordelen wel dubbel vakantiegeld moet worden betaald en een manier waarop de werkgever er onderuit kan
Op de firmawagen als "voordeel alle aard" wordt voor de werknemer geen RSZ aangerekend.

Verder vind ik op de site van de liberale vakbond ACLVB (http://www.aclvb.be/werknemers/rechten- ... bedienden/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Het vakantiegeld wordt enkel berekend op grond van het loon ingevolge prestaties in België.

Aangezien enkel het loon dat in aanmerking wordt genomen voor de berekening van de gewone sociale zekerheidsbijdragen dient als basis voor de berekening van het vakantiegeld, zijn ondermeer uitgesloten: maaltijdcheques, werkgeversbijdrage in de groepsverzekering, werkgeversbijdragen in de hospitalisatieverzekering, het voordeel van het gebruik van de bedrijfswagen voor privédoeleinden, het voordeel van het gebruik van een laptop en/of GSM voor privédoeleinden. Op die voordelen zal de bediende dus geen vakantiegeld bekomen.

Voor de berekening van het vakantiegeld einde dienstbetrekking moet wel rekening gehouden worden met de eindejaarspremie en alle andere voordelen verworven krachtens de arbeidsovereenkomst.
Die laatste paragraaf heb ik mee overgenomen omdat ik mee dat het eerder door u aangehaalde arrest hierover ging.

Terug naar “Andere”