Vakantie wordt geweigerd.

Fauve
Topic Starter

Vakantie wordt geweigerd.

#1 , 03 mar 2011 20:13

Stel: ik zou graag in augustus 4 weken vakantie opnemen na elkaar, maar mijn baas weigert dit omdat zo'n lange afwezigheid de werking van de dienst grondig zou verstoren. Kan mijn werkgever dit? En zoja, op welke gronden (wettelijke bepalingen en dergelijke)?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mar 2011 20:30

U hebt recht op vakantie de werkgever mag u zelfs niet laten werken gedurende uw vakantie en hij moet u vakjantie geven
zeker X weken aaneengesloten.
Waarom weigeren.... dat moet x dagen na uw aanvraag zijn, kan zijn omdat er op dat ogenblik al teveel collega's op vakantie zijn ......
Wat staat er in de CAO en in het arbeidsreglement van uw firma .
Wat zegt uw vakbond?

xena

#3 , 03 mar 2011 20:45

Stel: ik zou graag in augustus 4 weken vakantie opnemen na elkaar, maar mijn baas weigert dit omdat zo'n lange afwezigheid de werking van de dienst grondig zou verstoren. Kan mijn werkgever dit? En zoja, op welke gronden (wettelijke bepalingen en dergelijke)?
het is enkel mogelijk als uw werkgever hiermee akkoord gaat

kb 30/3/1967
Art. 65. Bij ontstentenis van beslissing of van collectief akkoord omtrent de data van de vakantie en de eventuele verdeling ervan, kan de werknemer die 18 jaar oud is bij het verstrijken van het vakantiedienstjaar vragen dat de derde vakantieweek bij de eerste twee wordt gevoegd; de werkgever kan zich hiertegen evenwel verzetten, indien zulks de organisatie van het werk zou kunnen verstoren.
(De vierde week kan op dezelfde wijze bij de andere vakantieweken gevoegd worden, ongeacht de leeftijd van de werknemer

Reclame

xena

#4 , 03 mar 2011 20:49

U hebt recht op vakantie de werkgever mag u zelfs niet laten werken gedurende uw vakantie
ook in noodsituatie ter voorkoming van een dreigend gevaar ?

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 03 mar 2011 21:08

je kan hier niet elke uitzondering schrijven. Tenzij je een werkgever kent die nu al weet dat je in augustus een noodsituatie zal hebben ter voorkoming van een dreigend gevaar?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mar 2011 21:59

tuurlijk kan een vakantie worden geweigerd maar als de baas constant vakantie weigerde dat kan toch niet.
Arbeidsinspectie of een andere inspectiedienst kunnen de arbeidsgegevens opvragen en dan zal blijken dat je dat jaar geen vakantie hebt gehad .... en dat is strafbaar.

Terug naar “Andere”