Huwen scheiding van goederen met beperkte gemeenschap GROND

FlyBy
Topic Starter

Huwen scheiding van goederen met beperkte gemeenschap GROND

#1 , 23 mei 2011 22:01

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden grond gekocht en een deel spaargeld aan gegeven. Moet voor deze grond ook nog enige tijd verder lenen.
Graag zouden we samen bouwen op deze grond. Maar grond vangt eigendom dus als we samen bouwen is het huis zowiezo van mij.
Best was dat we zouden trouwen voor dit te regelen. En zover zijn we al gekomen dat we gaan trouwen alleen moeten we nog een regeling treffen ivm de grond.
Wanneer we trouwen onder het wettelijk stelsel zal de lening dus op ens beide vallen en zal bij eventuele scheiding ik terug het deel van de lening aan mijn 'vrouw' moeten betalen. Ik heb deze grond alleen gekocht omdat ik behoorlijk meer verdien als haar.
We willen wel trouwen met scheiding van goederen maar dan blijft de grond weer van mij en zitten we weer vast.
Daarom dacht ik we trouwen met scheiding van goederen met beperkte gemeenschap.
Ik breng de grond in de gemeenschap en betaal deze verder af met mijn loon.
Is dit zo op te lossen?? Of wanneer de grond in de gemeenschap komt, komt dan de lening ook automatisch in de gemeenschap? Want stel bij een eventuele scheiding, ben ik dan de helft van mijn geld wat ik nog aan de lening betaald heb kwijt aan haar??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 mei 2011 11:25

Indien u trouwt onder het wettelijk stelsel dan geldt : “Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.1452.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de tegenwoordige en toekomstige roerende of onroerende goederen, bedoeld in artikel 1399, geheel of ten dele tot het gemeenschappelijk vermogen zullen behoren. In dat geval komen de schulden, bedoeld in artikel 1406(=eigen schulden), ten laste van het gemeenschappelijk vermogen naar verhouding van de waarde van de gemeenschappelijk geworden goederen ten tijde van hun inbreng, vergeleken met de waarde van de gezamenlijke goederen bedoeld in artikel 1399.”(B.W.).

U kan dus overeenkomen dat de eigen grond tot het gemeenschappelijk vermogen zal behoren. Hierbij kan u bedingen dat dit vermogen u daarvoor vergoeding verschuldigd is bij echtscheiding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”