ik heb een tijdje een vriend in mijn gemeubeld appartement laten wonen (sinds 30 januari 2007). die heeft altijd netjes huur betaald tot en met april 2009. er is geen getekend huurcontract (dom, dom, ik weet het).
in maart 2010 heeft hij het appartement dan plots verlaten, zonder fatsoenlijk op te zeggen.
nu wil het toeval dat ik hem nog geld moet. geen probleem, ik zal dat betalen, maar mag ik dan mijn achterstallige huur aftrekken van het bedrag dat ik nog aan hem moet terugbetalen? dat was de eerste vraag...
2. nog een vraag: hij heeft nooit een huurwaarborg betaald noch een opzeggingsvergoeding. mag ik die ook inhouden? en is dat dan 2 of 3 maanden huur?
3. er zijn een aantal zaken vernield (er is een raam gebarsten en een lederen salon beschadigd), vervuild (appartement was zeer proper en is nu zeer vuil) en verdwenen (persoonlijke dingen uit de huisraad). kan ik daar iets van inhouden of valt dat onder de huurwaarborg?
er heeft nog geen schriftelijke communicatie plaatsgevonden met de tegenpartij
wat zegt de wet? wat kan en mag ik inhouden?
goeie raad aan iedereen: als u aan een vriend verhuurt, stel steeds een huurcontract op en laat het registreren en weet op voorhand dat de vriendschap eronder kan lijden!
groetjes,
liesje