#14 , 28 jun 2011 15:54
Wij zijn ook aan het uitkijken naar een eigen woning. Aangezien we zeker 2 kinderen willen, mogelijk 3 (er is er nu al eentje), willen we dus zeker 4 slaapkamers, elk van om en bij de 16 m². Een badkamer met inloopdouche en simpel bad. Eenvoudige keuken. Een zolder die ingericht is als buro / opslagruimte. Ik reken ook op een bewoonbare oppervlakte (zolder inkluis) van om iets meer dan 200 m². Momenteel huren we in een rijhuis met bewoonbare oppervlakte van ongeveer 160 m² (drie slaapkamers, kleine badkamer). Als we verhuizen gaan we uiteraard niet voor minder dan die oppervlakte.
Onlangs een verkoper van een bouwfirma laten langskomen in verband met een verkaveling die bebouwd ging worden door die firma. Prijs voor dat huis afgewerkt, inclusief grond, ging meer dan 400.000 € zijn. Ik had iets tussen de 300.000 en 350.000 verwacht (wat voor ons zeer haalbaar zou zijn). Een prijs van meer dan 400.000 € zou op het randje zijn om af te betalen, dus zijn we er niet op ingegaan. We gaan nog wat verder uitkijken en verder sparen ondertussen. Hoe hoger je startkapitaal, hoe beter, uiteraard.
@westhoek: uw reactie is niet echt gepast, naar mijn bescheiden mening. U veroordeelt de topic starter zonder iets van hem te weten. Ik vermoed dan ook dat u de frustraties omdat uw huis niet verkocht raakt (om welke reden dan ook. Misschien de vraagprijs wat verlagen?) uitwerkt op de topic starter. Je kan het immers ook omkeren: ik kan me best voorstellen dat het frustrerend is als je naar een woning met 205 m² bewoonbare oppervlakte gaat kijken, en dat dit dan niet blijkt te kloppen, en dat je er 50 m² moet af doen! Dit is puur tijdverlies voor de topic starter! Verder: hoe onze ouders het deden? Mijn ouders wonen op een stuk grond van meer dan 1000 m² in een groot, comfortabel huis. Dit kon 30 - 40 jaar geleden makkelijk afbetaald worden door één werkende partner (en zonder steun van de ouders). DAT is de realiteit! Bouwen was vroeger betaalbaar, momenteel mag je het vergeten met één inkomen. Zelfs met twee inkomens is het nog moeilijk. Vandaar dat ik de TS volledig begrijp in zijn vraagstelling (hoewel deze inderdaad niet 100% juridisch is).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!