Vragen Immothekers werkelijk een eerlijke prijs?

SXTC
Topic Starter

Vragen Immothekers werkelijk een eerlijke prijs?

#1 , 18 jun 2011 17:00

Geachte heren, dames & kinderen;

Ik zag onlangs een huis van 205m² staan op immoweb (is website die huizen van andere immo's samenvat) met een prijs aan de dure kant, maar ik besloot toch een afspraak te maken.
Eens daar aangekomen zag alles er veel kleiner op dan op de foto's (hadden duidelijk een bolle lens gebruikt met de nodige functie...).
Ik was uiteindelijk niet tevreden en dat heb ik nadien ook laten merken door te laten weten dat ik het huis te klein vond.
Maar kort nadien was het getal van 205m² ineens aangepast op de website naar 155m² wat aantoont dat men gelogen had. Uiteindelijk vermelden ze wel nog oppervlaktes maar alles je die bij elkaar telt kom je over de 245m² wat ook al niet klopt want dat huis was duidelijk kleiner (op het zich gezien) dan een huis van 120m² waar we eerder naar waren gaan zien (was HEEL duidelijk).

Nu zie ik huizen staan die allemaal rond de 155m² zijn en nu ben ik bang dat deze misschien allemaal zo erg klein gaan zijn met "aangepaste foto's" terwijl ze tegenwoordig wel enorm duur zijn (als jong koppel is dit ontmoedigend als je weet dat je momenteel met 10 mensen in 1 huis zit en uitbreidingsplannen hebt...).

Of is het mogelijk dat niet alle Immothekers eerlijk zijn? Ik heb gehoord dat zij herhalen wat de verkoper verteld ook al weten ze dat dit niet waar is, maar ik denk eerder dat men liegt omdat men waarschijnlijk achter ieder verkocht huis veel verdienen...

Graag had ik jullie mening gehoord over dit voorval en je opinie over hoe groot de aangeraden oppervlakte minstens zou moeten zijn voor iemand zoals mij (ben getrouwd, 1 kind en binnenkort 2).
Ik wil zo graag bv 3 slaapkamers die toch minstens 12/14 m², een ruimte voor 2 bureau's van 1m80 (L vorm) aan iedere zijde, een living, een keuken, liefst 2 wc's (1 boven, 1 beneden), een badkamer (met ligbad), een kelder (mag mini zijn), en een zolder + garage (tuin negeren). Zou ik toekomen met 150m² woonoppervlakte of zou de ruimte dan te klein zijn voor iemand als ik?
Ik weet dat het haast onmogelijk is om te zeggen omdat het van verschillende factoren afhangt, maar als je +- kan gokken zou dit ook al hulp zijn omdat ik momenteel erg onzeker ben en een huis is geen kleine koop (en dus liever geen miskoop).

Alvast bedankt voor jullie bijstand !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2011 19:50

En wat is het juridisch probleem???

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 jun 2011 00:25

Ik wil zo graag bv 3 slaapkamers die toch minstens 12/14 m², een ruimte voor 2 bureau's van 1m80 (L vorm) aan iedere zijde, een living, een keuken, liefst 2 wc's (1 boven, 1 beneden), een badkamer (met ligbad), een kelder (mag mini zijn), en een zolder + garage (tuin negeren). Zou ik toekomen met 150m² woonoppervlakte of zou de ruimte dan te klein zijn voor iemand als ik?
Hoe groot bent u?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

westhoek

#4 , 19 jun 2011 15:46

Je vraagt dus onze mening, wel hier is de mijne.
Mijn woning staat te koop. Eerst zelf geprobeerd, maar nu in handen gegeven van een immo-kantoor omdat ik zeveraars als u beu ben.
Niet alleen lezen de advertentie niet, maar kunnen geen foto beoordelen. Bovendien werken ze amper, maar willen wel een woning tot in de puntjes afgewerkt, zijn alvast niet bereid om de woning aan te passen of om de muren te schilderen. Op alles kritiek, één onkruidje en er moet meteen 10.000 € van de prijs af.

Ik kan je maar de raad geven om eens een boek te lezen. Hoe deden onze ouders en grootouders het ? Zij kochten (na hard werken) een woning of stukje grond, en begonnen dan zelf te renoveren of te bouwen. De vrouw des huizes werkte dapper mee, ondertussen nog de kindjes opvoeden, eten klaarmaken, wassen in kommen, enzoverder. En dat allemaal zonder tijdskrediet en allelei gezever.
Ze waren blij met een klein woninkje voor hen en de kindjes. Zo staan er nog duizenden in Vlaanderen (uiteraard te min voor je)

En nu een dikke stamp onder je kont, en ga verder kijken naar woningen van 500 m² en meer met zwembad.

mava105

#5 , 19 jun 2011 16:10

Ben deze namiddag juist een kijkappartement gaan bekijken in een nieuw woonproject aan de Vaartkom in Leuven. Oppervlakte van het appartement met 3 SK, 2 badkamers en de door u gewenste 2 WC's met een oppervlakte van iets minder dan 200 m². Vraagprijs: 850.000 € (achthondervijftig) zonder notariskosten, en 90 % van de appartementen is reeds verkocht. Dus rap zijn is de boodschap.
Is dat dan iets voor u? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door mava105 op 19 jun 2011 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

bartvdv

#6 , 19 jun 2011 16:41

Wij zijn zelf ook nog steeds op zoek naar iets "redelijks" tegen een "redelijke" prijs om te verhuren. Tegenwoordig moet je al met twee zijn om zelf iets te kunnen kopen. De koten die we al gezien hebben, de schimmels, de renovatiekosten, de addertjes onder het gras (mede-eigendom, grote werken die verwacht worden, ...). Neen, de prijzen voor huizen/appartementen zijn verre van eerlijk. Maar ook de kredietverleners zijn verre van eerlijk. Maar er is een markt voor blijkbaar. Ik ben blij dat ik mijn huis in 2002 heb kunnen kopen. Maar als je dat vergelijkt met de landen rondomons, dan mogen we voorlopig nog van geluk spreken.

SXTC
Topic Starter

#7 , 19 jun 2011 18:46

Hoe groot bent u?
Indien u het meent en dit geen grap is kan ik u mededelen dat ik 1m85cm ben, en daarmee ben ik automatisch ook de grootste.
Ben deze namiddag juist een kijkappartement gaan bekijken in een nieuw woonproject aan de Vaartkom in Leuven. Oppervlakte van het appartement met 3 SK, 2 badkamers en de door u gewenste 2 WC's met een oppervlakte van iets minder dan 200 m². Vraagprijs: 850.000 € (achthondervijftig) zonder notariskosten, en 90 % van de appartementen is reeds verkocht. Dus rap zijn is de boodschap.
Is dat dan iets voor u? :mrgreen:
(Heb geen 2 badkamers nodig, 1 is voldoende)
Is dit appartement aan de zee ipv Leuven want men vraagt hier veel te veel voor, heb een tijdje geleden een huisje (alleenstaand in rustige buurt nabij centrum) gezien in Beveren-Waas van 199m² met de nodige ruimte aan 430.000€ alle kosten inbegrepen maar alhoewel ik direct reageerde, was ik net te laat (was me een koper voor). Dus als men u 850.000 € rekent dan is dit echt teveel !

bartvdv

#8 , 19 jun 2011 19:20

Wel, als je 430.000 euro kan besteden aan een huis, dan is er meer dan keuze genoeg.

SXTC
Topic Starter

#9 , 20 jun 2011 15:05

Wel, als je 430.000 euro kan besteden aan een huis, dan is er meer dan keuze genoeg.
Met een grote lening erbij misschien wel maar het is niet omdat dit het max is wat ik wil gaan, dat ik er ook mee wil gaan.
Ik zou graag iets goedkoper hebben met genoeg ruimte zodat ik iedere maand niet moet schooien om rond te komen..

Hoedanook zit ik met de angst dat 150m² mss te klein is achter het voorval dat ik in mijn eerste post vermeld.... maar bijna alle huizen op de markt zijn momenteel rond de 150m²...
Dus nu hoop ik dat het effectief oplichters waren en dat er grotere huizen zijn met diezelfde oppervlakte.

mava105

#10 , 20 jun 2011 15:55

[ bijna alle huizen op de markt zijn momenteel rond de 150m²...
Dus nu hoop ik dat het effectief oplichters waren en dat er grotere huizen zijn met diezelfde oppervlakte.
Iets snap ik toch niet: dus jij wil een huis van 150 m² dat eigenlijk groter is dan 150 m². Ik geloof niet dat je dat zal vinden, tenzij het vierkante meters zijn uit elastiek. :lol: :lol: :lol:

SXTC
Topic Starter

#11 , 21 jun 2011 23:42

[ bijna alle huizen op de markt zijn momenteel rond de 150m²...
Iets snap ik toch niet: dus jij wil een huis van 150 m² dat eigenlijk groter is dan 150 m². Ik geloof niet dat je dat zal vinden, tenzij het vierkante meters zijn uit elastiek. :lol: :lol: :lol:
Lees eerst alles, dan zou je begrijpen waarover ik het had.
Men beweerde iets te verkopen waarvan men nadien zegt dat het 155m² woonoppervlakte is terwijl dit volgens mij 110m² was maar aangezien ik geen zekerheid heb ga ik denken dat 150m² te klein is (indien ze wel gelijk zouden hebben).

Vandebos

#12 , 22 jun 2011 00:56

Bij twijfel kan je steeds het lokale hypotheekkantoor binnenstappen en de laatste verkoopakte van het pand ter inzage opvragen. Is gratis.

SXTC
Topic Starter

#13 , 23 jun 2011 20:23

Bij twijfel kan je steeds het lokale hypotheekkantoor binnenstappen en de laatste verkoopakte van het pand ter inzage opvragen. Is gratis.
is inderdaad interessant om te weten. Dank je !

Gebruiker21

#14 , 28 jun 2011 15:54

Wij zijn ook aan het uitkijken naar een eigen woning. Aangezien we zeker 2 kinderen willen, mogelijk 3 (er is er nu al eentje), willen we dus zeker 4 slaapkamers, elk van om en bij de 16 m². Een badkamer met inloopdouche en simpel bad. Eenvoudige keuken. Een zolder die ingericht is als buro / opslagruimte. Ik reken ook op een bewoonbare oppervlakte (zolder inkluis) van om iets meer dan 200 m². Momenteel huren we in een rijhuis met bewoonbare oppervlakte van ongeveer 160 m² (drie slaapkamers, kleine badkamer). Als we verhuizen gaan we uiteraard niet voor minder dan die oppervlakte.

Onlangs een verkoper van een bouwfirma laten langskomen in verband met een verkaveling die bebouwd ging worden door die firma. Prijs voor dat huis afgewerkt, inclusief grond, ging meer dan 400.000 € zijn. Ik had iets tussen de 300.000 en 350.000 verwacht (wat voor ons zeer haalbaar zou zijn). Een prijs van meer dan 400.000 € zou op het randje zijn om af te betalen, dus zijn we er niet op ingegaan. We gaan nog wat verder uitkijken en verder sparen ondertussen. Hoe hoger je startkapitaal, hoe beter, uiteraard.

@westhoek: uw reactie is niet echt gepast, naar mijn bescheiden mening. U veroordeelt de topic starter zonder iets van hem te weten. Ik vermoed dan ook dat u de frustraties omdat uw huis niet verkocht raakt (om welke reden dan ook. Misschien de vraagprijs wat verlagen?) uitwerkt op de topic starter. Je kan het immers ook omkeren: ik kan me best voorstellen dat het frustrerend is als je naar een woning met 205 m² bewoonbare oppervlakte gaat kijken, en dat dit dan niet blijkt te kloppen, en dat je er 50 m² moet af doen! Dit is puur tijdverlies voor de topic starter! Verder: hoe onze ouders het deden? Mijn ouders wonen op een stuk grond van meer dan 1000 m² in een groot, comfortabel huis. Dit kon 30 - 40 jaar geleden makkelijk afbetaald worden door één werkende partner (en zonder steun van de ouders). DAT is de realiteit! Bouwen was vroeger betaalbaar, momenteel mag je het vergeten met één inkomen. Zelfs met twee inkomens is het nog moeilijk. Vandaar dat ik de TS volledig begrijp in zijn vraagstelling (hoewel deze inderdaad niet 100% juridisch is).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lucgescheiden

#15 , 28 jun 2011 16:59

TS,
Wanneer er immo-zaken tussen zitten, is de prijs steeds hoger dan wat de eigenaar ervan wenst te ontvangen.
Uiteindelijk leveren deze zaken diensten en wensen zij daarvoor betaald te worden.
Dat zij een uitgebreid gamma aan truks hanteren om tot hun doel te komen, is in andere zaken evenzo.
Alleen ben jij het die tekent voor akkoord, de prijs die zij vragen doet er dan niet toe.

In de tijd dat wij kochten, hanteerden de banken de regel dat je slechts mocht ontlenen tot een terugbetaling van 1/3 van je gezinsinkomen.
Ik vrees dat zij heden; deze regel zelfs niet meer kunnen handhaven... nochthans was dit toen een sociologisch ondersteunde stelling.
Anderzijds bestond er toen een stelling dat een goede investering zichzelf afbetaalde op een 7 à 10 jaar tijd... wat enkele bedenkingen stelt bij bovenvermelde alsof het 'beter' zou zijn om zoveel mogelijk te hebben gespaard....
Maar ja, we zijn nog steeds belgen en die blijken te worden geboren met een baksteen in de maag....

Uw vraag omtrent welke oppervlakte u zou nodig hebben is dus niet relevant.
Voor de aankoop zou dit de doorslag geven, na de aankoop zal u uw woonconfort aftoetsen aan andere criteria (en aldus ook uw aankoop)...
M.a.w. maak uw eigen rekening en bedenk daarbij dat; geheel uw gezin zich gelukkig moet voelen binnen de eventuele aankoop, waar geluk niet afhangt van 1 of 2 vierkante meters meer of minder per kamer...
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Kopen”