Bent u wel zeker dat uw eigenhandig geschreven testament aan alle regels voldoet? Ik ben ook van zinnens binnenkort eens werk te maken van een testament, maar ik ga dat wel door een notaris laten doen, ook al kost dat dan meer. Eigen testamenten kunnen ongeldig zijn of, als je ze niet in bewaring geeft, kunnen "verdwijnen" (lees: vernietigd worden door degenen die ongunstig uit de erfenis komen).
Lenny
Vooraleer ik (lang geleden) mijn eerste eigenhandig geschreven testament opmaakte, ben ik hiervoor naar mijn notaris gestapt (op afspraak uiteraard).
Hij heeft mij raad gegeven en een voorbeeld geschreven van de manier waarop het moest opgemaakt worden; dus ik ben vrij zeker dat het aan alle regels voldoet.
Dat was volledig gratis.
Zoals reeds vermeld, bewaarde ik dit vroeger in een bankkluisje, zodat niemand het zou kunnen doen verdwijnen. Intussen heb ik dat kluisje afgesloten omdat ik er geen andere zaken meer in bewaarde.
Een bankkluisje huren kost mij jaarlijks ook geld en dus opteerde ik later voor "bewaring" bij een notaris, wat in principe slechts eenmalig moet betaald worden.
Daar ik geen eigen kinderen heb, maar mijn enige reservataire erfgenaam een
geadopteerde stiefzoon is, die het verkeerde pad is opgegaan en zich zwaar in de (financiële- en andere-) problemen heeft gewerkt, heb ik besloten om het beschikbaar gedeelte bij testament te verdelen over enkele personen die het méér waard zijn.
Het voordeel van bewaring in een bankkuisje was dat het testament niet zou in verkeerde handen komen. Bij thuis bewaren kan dit uiteraard wél in verkeerde handen komen. Maar in beide gevallen kon ik het telkens wijzigen wanneer ik het wilde.
Om te voorkomen dat het niet in handen van de verkeerde persoon zou komen, heb ik het dus enkele jaren geleden in bewaring gegeven bij de notaris, tegen betaling van 50 euro.
Maar intussen is de situatie van de door mij gekozen erfgenamen veranderd, en kan ik het testament niet meer wijzigen wanneer het me uitkomt.
Vandaar mijn vraag : weet iemand of ik hiervoor dan telkens terug bij mijn notaris moet betalen ?