eigenhandig geschreven testament in bewaring bij notaris

louise2
Topic Starter

eigenhandig geschreven testament in bewaring bij notaris

#1 , 25 jun 2011 13:30

Een aantal jaren geleden heb ik besloten om mijn eigenhandig geschreven testament in bewaring te geven bij een notaris. (voordien bewaarde ik het in een bankkluisje dat intussen afgesloten werd).
Ik heb hiervoor toen 50€ moeten betalen aan de notaris.

Intussen zijn er een aantal zaken die ik zou willen wijzigen in mijn testament. (dit naar aanleiding van o.a. het overlijden van 1 hierin opgenoemde persoon, én de definitieve breuk met een ander hierin opgenoemde persoon.)

Mijn vraag is : moet ik elke keer als ik een gewijzigde versie in de plaats van mijn vorige testament, wil in bewaring geven bij mijn notaris, hiervoor opnieuw betalen ?
(ik ben nog niet echt oud, dus er kan nog veel gebeuren, waardoor ik het zou moeten wijzigen).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 25 jun 2011 13:52

Je kan dat testament laten vernietigen bij de notaris. Je bent niet verplicht een eigenhandig testament in bewaring te geven bij de notaris. Je mag het ook zelf bewaren of verzegeld aan iemand anders overhandigen. Het nadeeel van deze laatste is namelijk dat het testament door verloop van tijd verloren gaat om een of andere reden. Bij de notaris heb je dit niet aan de hand.

Of je opnieuw kosten moet betalen (50 €) bij de notaris, dat weet ik dus niet. Om deze vraag beantwoord te krijgen, zou ik de notaris (eventueel zijn klerk) telefonisch contacteren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2011 16:21

Ik denk van niet. Die 50 € is de kost om het testament te laten opnemen in het CRT (Centraal Register van Testamenten)
De kosten voor de notaris zelf zullen waarschijnlijk afhangen van in welke mate je daar client bent. (hij moet het tenslotte uit zijn kluis halen)

Reclame

mapleleiah

#4 , 26 jun 2011 17:31

Bent u wel zeker dat uw eigenhandig geschreven testament aan alle regels voldoet? Ik ben ook van zinnens binnenkort eens werk te maken van een testament, maar ik ga dat wel door een notaris laten doen, ook al kost dat dan meer. Eigen testamenten kunnen ongeldig zijn of, als je ze niet in bewaring geeft, kunnen "verdwijnen" (lees: vernietigd worden door degenen die ongunstig uit de erfenis komen).

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

louise2
Topic Starter

#5 , 27 jun 2011 11:06

Bent u wel zeker dat uw eigenhandig geschreven testament aan alle regels voldoet? Ik ben ook van zinnens binnenkort eens werk te maken van een testament, maar ik ga dat wel door een notaris laten doen, ook al kost dat dan meer. Eigen testamenten kunnen ongeldig zijn of, als je ze niet in bewaring geeft, kunnen "verdwijnen" (lees: vernietigd worden door degenen die ongunstig uit de erfenis komen).
Lenny
Vooraleer ik (lang geleden) mijn eerste eigenhandig geschreven testament opmaakte, ben ik hiervoor naar mijn notaris gestapt (op afspraak uiteraard).
Hij heeft mij raad gegeven en een voorbeeld geschreven van de manier waarop het moest opgemaakt worden; dus ik ben vrij zeker dat het aan alle regels voldoet.
Dat was volledig gratis.

Zoals reeds vermeld, bewaarde ik dit vroeger in een bankkluisje, zodat niemand het zou kunnen doen verdwijnen. Intussen heb ik dat kluisje afgesloten omdat ik er geen andere zaken meer in bewaarde.
Een bankkluisje huren kost mij jaarlijks ook geld en dus opteerde ik later voor "bewaring" bij een notaris, wat in principe slechts eenmalig moet betaald worden.

Daar ik geen eigen kinderen heb, maar mijn enige reservataire erfgenaam een geadopteerde stiefzoon is, die het verkeerde pad is opgegaan en zich zwaar in de (financiële- en andere-) problemen heeft gewerkt, heb ik besloten om het beschikbaar gedeelte bij testament te verdelen over enkele personen die het méér waard zijn.

Het voordeel van bewaring in een bankkuisje was dat het testament niet zou in verkeerde handen komen. Bij thuis bewaren kan dit uiteraard wél in verkeerde handen komen. Maar in beide gevallen kon ik het telkens wijzigen wanneer ik het wilde.

Om te voorkomen dat het niet in handen van de verkeerde persoon zou komen, heb ik het dus enkele jaren geleden in bewaring gegeven bij de notaris, tegen betaling van 50 euro.
Maar intussen is de situatie van de door mij gekozen erfgenamen veranderd, en kan ik het testament niet meer wijzigen wanneer het me uitkomt.

Vandaar mijn vraag : weet iemand of ik hiervoor dan telkens terug bij mijn notaris moet betalen ?

louise2
Topic Starter

#6 , 27 jun 2011 11:17

Ik denk van niet. Die 50 € is de kost om het testament te laten opnemen in het CRT (Centraal Register van Testamenten)
De kosten voor de notaris zelf zullen waarschijnlijk afhangen van in welke mate je daar client bent. (hij moet het tenslotte uit zijn kluis halen)
Ik denk dat er een verschil bestaat tussen "in bewaring geven" en het "laten opnemen in het CRT".
(Ik ben niet zeker ; verbeter mij indien ik mij vergis !)

Met dat laatste wordt (denk ik) "laten registreren" bedoeld, en kost vermoedelijk méér. Als ik mij niet vergis, kan men dan bij om het even welk notariaat nagaan of er een testament bestaat.

In mijn geval wordt het eigenhandig geschreven testament alleen maar bewaard bij die ene notaris.
Om die reden heb ik aan 2 van de door mij bevoordeelde personen ook een kopie gegeven, en hen op de hoogte gebracht dat het orgineel bij notaris XX bewaard wordt.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jun 2011 12:27

Het laten registreren in het CRT kost eenmalig 50 €. Er wordt dan opgenomen dat er bij notaris XXX een testament in bewaring is gegeven. Bij overlijden kan de registratie dat zien of er al of niet een testament is, en waar het is opgeborgen. Ondertussen kan jij evenwel bij de notaris, waar het in bewaring is gegeven, dat testament onbeperkt vervangen door een ander (al of niet met kosten notariskosten). Het is niet de inhoud die is geregistreerd bij het CRT, maar het bestaan van een testament.

louise2
Topic Starter

#8 , 27 jun 2011 19:06

OK : bedankt voor de uitleg over het CRT.
Dat wist ik dus niet.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”