Vragen Immothekers werkelijk een eerlijke prijs?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Vragen Immothekers werkelijk een eerlijke prijs?

#16 , 29 jun 2011 09:22

In de tijd dat wij kochten, hanteerden de banken de regel dat je slechts mocht ontlenen tot een terugbetaling van 1/3 van je gezinsinkomen.
Ik vind dit nog steeds een goede regel. Als je tijdens de periode dat je afbetaald (zeker in het begin) nog wat wil leven (eens gaan eten, op reis, enz), moet je zorgen dat je nog wat over houdt in de maand. Dit is ook de reden waarom wij niet toegehapt hebben op het aanbod van de bouwfirma. (Tussen haakjes: wel opmerkelijk dat de verkoper bij ons thuis uiterst vriendelijk en behulpzaam was, maar als je deze mijnheer dan, zoals afgesproken, via e-mail laat weten dat het na wat rekenwerk toch buiten je budget valt, hoor je helemaal niets meer. Zelfs geen mailtje terug.)
Ik vrees dat zij heden; deze regel zelfs niet meer kunnen handhaven... nochthans was dit toen een sociologisch ondersteunde stelling.
Anderzijds bestond er toen een stelling dat een goede investering zichzelf afbetaalde op een 7 à 10 jaar tijd...
Tja, dit was ook in de tijd dat velen op 10 of 15 jaar konden lenen, terwijl het bij de meesten nu tussen de 20 en 30 jaar is, denk ik.
wat enkele bedenkingen stelt bij bovenvermelde alsof het 'beter' zou zijn om zoveel mogelijk te hebben gespaard....
Spaargeld brengt 2,5% op, een lening kost 4%. Je moet ook nog even je fiscaal voordeel in rekening brengen, maar lenen blijft geld kosten, dus hoe minder je hoeft te lenen, hoe beter. Hoe minder je moet lenen, hoe meer kans dat je een gunstige rentevoet kunt bedingen. Enz...
Uw vraag omtrent welke oppervlakte u zou nodig hebben is dus niet relevant.
Sorry, maar oppervlakte vind ik zeker en vast relevant. Als ik me nu ergens aan stoor in het huis waar ik nu woon, zijn het wel een aantal kamers die gewoon te klein zijn. Ik ervaar dit als het grootste gebrek inzake comfort. Mijn vriendin is dezelfde mening toegedaan. Mogelijk is het persoonsgebonden, maar zomaar stellen dat het niet relevant is, is toch een stapje te ver, denk ik. Voor héél erg veel mensen is ruimte weldegelijk belangrijk. Belangrijker dan die fancy douche of de hypermoderne keuken.

Onthoud ook héél goed dat ruimte bij creëeren achteraf zo goed als onmogelijk is. Een keuken vervangen door een hypermoderne versie, is veel makkelijker dan uw bewoonbare oppervlakte uit te breiden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#17 , 29 jun 2011 16:40

"Spaargeld brengt 2,5% op, een lening kost 4%."
Een 'goede' belegging levert dus: idd, haast het dubbele op van wat de lening u kost...

Wat betreft de oppervlakte, rukt u dit wel enigzins uit de context, het gaat hier over wat u belangrijk lijkt bij aankoop, maar later echter tegen de kopers kan keren.
Een kleine ongelukje (wat ik u overigens niet toewens hoor) kan maken dat u financiëel nooit in staat zal zijn om bijvoorbeeld je keuken ooit te vervangen.

Vergelijk:
Een jong gezin koopt een woning met 'grote kinderkamers'.
Tot de leeftijd van 6 à 7 jaar hebben kinderen het permanent toezicht nodig van één der ouders of babysit....
gevolg: de grote kinderkamers blijven al die tijd 'slechts' benut als opslagruimte.
Ondanks dit de meest intense jaren van het gezin kunnen zijn, zal u
tijd en geld moeten voorzien om deze kamers in orde te stellen, in orde te houden, en zelf aan te apssen van zodra de kinderen ze ontgroeien,...
gelijktijdig dienen beide ouders te werken voor de afbetaling van deze, jarenlange niet optimaal gebruikte, extra vierkante meters.
Mss zaken ontzeggend die veel meer kunnen bijdrage tot een gelukkig bestaan...

Anders en mss minder belgisch:
Het jonge gezin koopt een woning met kleine kinderkamers.
Ze ontlenen hetzelfde bedrag, maar investeren het verschil van aankoopprijs in een goede belegging, waar zij op termijn de extra vruchten van plukken.
Zij hebben vrije tijd over om een vruchtbaar sociaal leven op te bouwen.
Geen tijd en geld te besteden aan overbodige vierkante meters, en kunnen na verloop van jaren, de woning,
inruilen voor één die meer aan de nieuwe gezinsnoden kan voldoen...

Beide verhalen zijn mogelijk, waar u zich dient af te vragen, in welk verhaal uw gezin zich het minst zal 'storen'.
Niemand kan jullie deze keuze voorkauwen, noch garanderen dat alles zal lopen zoals voorgenomen....
De 'juiste' keuze zal u dus niet op dit forum vinden, vrees ik.
Handige documenten voor Personenrecht

Gebruiker21

#18 , 30 jun 2011 09:54

Tja, het blijft een persoonlijke keuze, natuurlijk. Ik kijk anders tegen de zaken aan: een kinderkamer waar enkel een bed en een kast in kan, en waar de kinderen geen plaats hebben om te spelen, houdt meteen ook in dat al het speelgoed in de living komt te liggen. Dat soort zaken... Mijn eigen ervaring leert me nu dat ik me stoor aan kamers die te klein zijn, dit zal later niet veranderen, zeker niet als de kleine opgroeit en er een tweede en mogelijk derde spruit bijkomt.

Wat ik wel met u eens ben, is dat uw lening er niet mag voor zorgen dat er geen ruimte is om te ruizen, eens lekker te gaan eten, hobbies, enz... Dit hou ik ook zeker in het achterhoofd. Ik hou me zeker aan de regel dat we maar 1/3e van ons gezamelijk inkomen willen besteden aan een lening. Aangezien we beiden werken en een vrij goed betaalde job hebben, zouden we makkelijk naar 1/2e van ons inkomen kunnen gaan voor de lening, en nog comfortabel leven, maar het is zoals u zegt: een kleine tegenslag kan serieus roet in het eten gooien, dus beter op safe spelen en de jaren dat het goed gaat nog wat extra sparen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

lucgescheiden

#19 , 30 jun 2011 10:38

Gezien dit een juridischforum is moet ik u tegenspreken; dit betreft GEEN persoonlijke keuze.

In geval van huwelijk is dit een GEMEENSCHAPPELIJKE keuze, die u maakt met u wederhelft.

U dient samen een beeld te schetsen van de toekomst NA deze gemeenschappelijke keuze, de gevolgen en
éénieders verantwoordelijkheid...

voorbeeldje:
Wat als één van u beiden zich (plots) 'ongelukkig gaat voelen' binnen het huwelijk? (70 procent van de gehuwden, scheiden later...)

De ervaring leert dat u uw grootste 'gemeenschappelijke' investering, het best strikt zakelijk kan afhandelen, zodat
zowel inkomsten als uitgaven achteraf steeds kunnen gestaafd worden.

Gebruiker21

#20 , 30 jun 2011 11:29

In geval van huwelijk is dit een GEMEENSCHAPPELIJKE keuze, die u maakt met u wederhelft.
Uiteraard, maar mijn wederhelft en ik zitten hier wel op dezelfde lijn wat dit betreft, wees gerust. ;)
Wat als één van u beiden zich (plots) 'ongelukkig gaat voelen' binnen het huwelijk? (70 procent van de gehuwden, scheiden later...)
De kans dat ons huwelijk strandt, is nihiel. We zijn immers niet getrouwd. Maar u hebt wel gelijkd at er moet bekeken worden wat er in dat geval gebeurt.
De ervaring leert dat u uw grootste 'gemeenschappelijke' investering, het best strikt zakelijk kan afhandelen, zodat
zowel inkomsten als uitgaven achteraf steeds kunnen gestaafd worden.
Dus met andere woorden, voor u is de kostprijs van een woning het allerbelangrijkste? Wat u in de plaats krijgt (oppervlakte, afwerking, ...) en of je jezelf gelukkig voelt in die woning, is van ondergeschikt belang?

Tja, dat is uw mening. Ik denk er anders over. Het is mogelijk de grootste investering die een gewoon werkend mens in zijn leven doet, ik wens dan ook 95% tevreden te zijn met die investering, geen 75%.

lucgescheiden

#21 , 30 jun 2011 12:59

"Dus met andere woorden, voor u is de kostprijs van een woning het allerbelangrijkste? Wat u in de plaats krijgt (oppervlakte, afwerking, ...) en of je jezelf gelukkig voelt in die woning, is van ondergeschikt belang?
Tja, dat is uw mening. Ik denk er anders over. Het is mogelijk de grootste investering die een gewoon werkend mens in zijn leven doet, ik wens dan ook 95% tevreden te zijn met die investering, geen 75%."

Tom,

Je hoeft geen andere woorden te gebruiken, om mijn persoonlijke mening aan te vallen,
deze werd hier overigens nergens weergegeven.

Waar u op een juridisch forum vragen komt stellen, die volgens u zelf: uw persoonlijke keuze uitmaken,
gaf ik u een enkele opties weer die uw gezichtsveld zouden kunnen verruimen, niet meer en niet minder.

U doet daar uiteraard mee wat u wilt, zodat u voor mijn part, 100 procent tevredenheid bekomt.
Zo u over 25 jaar deze tevredenheid wil komen getuigen op dit forum, dan
zal ik, bij leven en welzijn, graag bereid zijn om nog eens in te loggen om uw opties te aanhoren.
succes

Gebruiker21

#22 , 30 jun 2011 14:00

Even ter verduidelijking: ik ben de topic starter niet ;). Ik weet perfect wat ik wil, en ik weet ook min of meer hoeveel datgene wat ik wil kost. Ik weet ook perfect of dit financieel haalbaar is en wat de impact is. Ik val uw mening ook helemaal niet aan, ik zeg gewoon dat ik er niet mee akkoord ben, dat is alles.

En dan heb ik het voornamelijk over het feit dat u zegt "Uw vraag omtrent welke oppervlakte u zou nodig hebben is dus niet relevant." Wat mij betreft is oppervlakte héél erg relevant. U bepaalt met deze reactie dat de vraag van de topic starter over de oppervlakte niet relevant is, terwijl dit een héél persoonlijke zaak is. Dat is dus het enige wat ik wou zeggen: Voor u is oppervlakte niet relevant, voor mij zeer relevant, en aangezien de TS er zich zorgen over maakt, is het voor hem blijkbaar ook relevant.

Dus aan de TS: als je het financieel aan kan: ga niet voor minder dan 200 m² bewoonbare oppervlakte, zeker met 3 kids.

wdl

#23 , 30 jun 2011 15:28

Toch een vreemde topic voor juridisch forum. Maar omdat ik zelf net een huis verkocht heb en een nieuw gekocht heb zal ik toch maar antwoorden.

Enkele tips als je een huis gaat bezichtigen:
-Koop een vochtmeter!! Dit ding kost u 20 tot 30 euro. En zal u veel geld uitsparen. In zo goed als elk huis van voor 1990 zit ergens wel vocht. Dat kan meestal wel behandeld worden, maar kost al snel een aardige duit. Ik heb in de afgelopen weken een 20 tal huizen bezichtigd. ALLE makelaars wisten me te zeggen dat er geen vocht in het huis zat. In 17 gevallen heb ik met de vochtmeter redelijk problematische vochtplekken kunnen vinden (de meeste mooi weggestopt achter een verse laag verf). Zo goed als alle makelaars logen of hielden tenminste informatie achter. Eens geconfronteerd met de luidruchtige vochtmeter (koop er zo eentje die veel lawaai maakt, maakt veel indruk heheh) volgde meestal een heel ander verhaal.
-Koop een laser meet toestel. In een handomdraai kun je daarmee de oppervlakte van elke kamer opmeten. Dit kost je 100 euro, maar als je van plan bent om 250 000 en meer in een huis te stoppen dan ben je toch niet gierig op dat soort dingen. Zelfde verhaal: Zo goed als ALLE makelaars logen over de oppervlaktes. Nooit veel, maar een kamer van 20 vierkante meter wordt al snel voorgesteld als 25 vierkante meter. Op een totaal huis komt dat toch al snel op een 20-tal vierkante meters. Meet dit gewoon zelf na mensen!! Zo moeilijk is dat toch niet! Weet dat je hier nadien totaal geen verhaal tegen hebt.
-Bezichtig zoveel mogelijk huizen om te kunnen vergelijken. Enkel op die manier kun je je een beeld vormen van marktprijzen.
-Probeer overdag een huis te bezichtigen, liefst op een regenachtige of bewolkte dag. Dan zie je het zoals het in België de meeste dagen zal zijn.
-En laat je niet onder druk zetten door een makelaar. Bekijk het zakelijk, probeer niet verliefd te worden op een huis. Anders ga je zowiezo teveel betalen. Een huis die binnen de 2 maanden geen koper vind is zowiezo overpriced vind ik, wat de makelaar ook moge beweren.
Een klassieke truc is dat ze kijkdagen organiseren waarop meerdere mensen na elkaar een huis mogen bekijken. Je moet dus meestal een tiental minuten buiten staan wachten, waarna je de vorige bezoekers ziet vertrekken. Na jou zie je terug nieuwe bezoekers binnen gaan. Je krijgt dus de indruk dat er enorm veel interesse is voor het pand. Meestal strookt dit niet met de werkelijkheid.
Een ander probleem is dat makelaars je maar een half uur de tijd geven om een huis te bezichtigen. Mensen... je maakt de beslissing van je leven, het duurt echt wel langer dan een half uur om een huis van binnen en van buiten te bezichtigen.

Nu om te antwoorden op de vraag van de TS: Ja, veel makelaars liegen of houden informatie achter. Het zijn verkopers, en ook al zijn ze verbonden aan strenge regels, het is een harde markt, en het is die mensen hun job om iets mooier voor te stellen dan het in werkelijkheid is. De meeste makelaars zijn ook alles behalve experts (wat ze ook mogen beweren). Het overgrote deel van hen zijn zelf bouw-technisch niet onderlegd. Schattingen worden met de natte vinger gedaan. Onlangs liet ik mijn huis schatten door 3 makelaars. Tussen de laagste en de hoogste schatting zat een verschil van maar liefst 40%

Oh, en nog iets. Het zijn immo makelaars, geen immothekers. Immotheker is een bedrijf die je helpt bij het verkrijgen van een goede lening. Hen kan ik in ieder geval wel aanraden.

Gebruiker21

#24 , 30 jun 2011 15:42

Wdl, een zeer behulpzame post als je het mij vraagt. Het is inderdaad wel niet helemaal juridisch meer deze draad, maar best wel interessant.

Klein vraagje over die vochtmeter. Dat interesseert me wel. Hoe werkt zo'n ding dan net? Moet je het echt tegen een muur zetten om de vochtigheid te meten, of meet het gewoon de vochtigheid in de lucht? Kan het je naar natte plekken "leiden", bij wijze van spreke?

wdl

#25 , 30 jun 2011 15:57

Wdl, een zeer behulpzame post als je het mij vraagt. Het is inderdaad wel niet helemaal juridisch meer deze draad, maar best wel interessant.

Klein vraagje over die vochtmeter. Dat interesseert me wel. Hoe werkt zo'n ding dan net? Moet je het echt tegen een muur zetten om de vochtigheid te meten, of meet het gewoon de vochtigheid in de lucht? Kan het je naar natte plekken "leiden", bij wijze van spreke?
De beste vochtmeters zijn deze met 2 pinnetjes op. Je hebt er ook andere maar die zijn naar mijn ervaring iets minder betrouwbaar. Je zet die pinnen tegen de muur. Als je niets hoort zit er geen vocht in de muur. Als die gewoon wat begint te tikken is er eigenlijk ook niet echt een probleem. Maar... als die vocht vind, ook al is dat met het blote oog niet zichtbaar... dan begint dat ding ongeloofelijk veel lawaai te maken (die van mij toch, je hebt er ook met een wijzer). Hoe meer vocht hoe luider ;) Ik heb al menig verkoper doen schrikken. En pas daarna kwam het verhaal "ja we hebben 2 jaar geleden zelf geïnjecteerd en we dachten dat het opgelost was".
Makelaars zien je natuurlijk niet graag komen met zo'n toestel op een kijkdag, maar ik heb er nog geen enkele gehad die me buiten gezet heeft.
Het meeste vocht is te vinden 20-30cm boven de grond. Dus ik ga gewoon alle muren af. Zout afzetting of vlekken kunnen je al een visuele hint geven. Maar soms is er ook helemaal niets te zien met het blote oog. Je moet dus wel zelf op zoek. Maar een muur afgaan kost nu ook weer zoveel tijd niet he.

Gebruiker21

#26 , 30 jun 2011 16:10

Bedankt voor de uitleg, wdl. Ik ga eens uitkijken naar zo'n ding. Kan altijd handig zijn...

lucgescheiden

#27 , 30 jun 2011 16:26

Vochtmeters, meten de geleiding binnen een muur, waar vochtige muren beter geleiden dan droge.

Bij demostratie diende het behang en de bezetting te worden doorprikt voor een goede meeting.
Vocht verspreidt zich ook in dwarsrichting, waardoor verschillende meetingen noodzakelijk worden, om
tot een 'natte plek'-vaststelling te kunnen komen.
De luchtvochtigheid in een huis, is niet noodzakelijk te wijten aan natte muren....

Met dergelijke vochtmeter wordt optrekkend vocht onderzocht, wat tot op ongeveer 1,5 meter boven de begane grond kan gevonden worden.
Injecteren of onderkappen daar hoef je echter je droomhuis niet voor te laten staan, meen ik.
Het injecteren kost om en bij de 100 euro per lopende meter (indien laten doen)...

Indien noodzakelijke vervanging, dan is de schrijnwerkerij echter de duurste kost.
Daarbij niet alleen te denken aan ramen en deuren, maar ook aan trappen en dakgebinten.
Voor dergelijke expertise bestaan tot op heden geen meettoestellen... :|

wdl

#28 , 30 jun 2011 16:39

@lucgescheiden: Inderdaad, je hoeft je droomhuis niet te laten voor een vochtprobleem. Ik heb onlangs een huis gekocht met een probleem van opstijgende grondvocht. Volgens de kopers was er niets aan de hand, de meter gaf iets helemaal anders aan. Uiteindelijk heb ik een serieuze brok van de prijs gekregen hierdoor, en kan ik het voor 3 a 4000 euro laten aanpakken. Het grote verschil is dat ik nu weet wat ik gekocht heb, er meer van de prijs is afgegaan dan wat het me gaat kosten om aan te pakken. Mijn vorige aankoop was een ander verhaal. Toen was ik nog naïever, en zijn de problemen pas naar boven gekomen enkele maanden na de aankoop. Een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen...

lucgescheiden

#29 , 30 jun 2011 16:55

volkomen mee eens, trouwens dikke proficiat voor uw bijdrage aan deze topic

wdl

#30 , 30 jun 2011 19:39

tnx!

Terug naar “Kopen”