afstand van ouderlijk gezag en omgang

goldenriver
Topic Starter

afstand van ouderlijk gezag en omgang

#1 , 25 jun 2011 00:16

Ik weet dat ik hoe dan ook moet blijven instaan voor de onderhoudsplicht voor mijn dochter, dat is dan ook mijn vraag niet. Maar ik had graag geweten, of ik als moeder zijnde afstand kan doen van mijn ouderlijk gezag en recht van omgang.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 jun 2011 10:28

“Art.372.Een kind blijft onder het GEZAG van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid...“(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

U kan hiervan geen afstand doen.

“Art.9...3. De Staten die partij zijn, eerbiedigen het RECHT van het kind dat van een ouder of beide ouders is gescheiden, op regelmatige basis persoonlijke betrekkingen en rechtstreeks contact met beide ouders te onderhouden, tenzij dit in strijd is met het belang van het kind...”(20 NOVEMBER 1989. - Verdrag inzake de Rechten van het Kind).

Deze bepaling impliceert dat het kind zulk RECHT heeft en zou dus ook moeten inhouden dat het dit recht kan afdwingen,zij het via vertegenwoordiging door de andere ouder of voogd.

“Art.374.§1...Hij(=de bevoegde rechter) bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, persoonlijk contact met het kind onderhoudt...”(B.W.).

‘onderhoudt’ is NIET ‘kan onderhouden’

Over de interpretatie van die bepaling kan zo nodig een prejudiciële vraag gesteld worden aan het Grondwettelijk Hof.

Mijns inziens is deze bepaling niet vrijblijvend voor ‘de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent’ Uit die bepaling blijkt m.a.w. niet dat ‘persoonlijk contact met het kind onderhoudt‘ enkel een recht zou zijn en evenmin dat dit ‘persoonlijk contact’ slechts in één richting geldt en niet afdwingbaar zou zijn. Dit door de rechter vastgesteld persoonlijk contact met het kind niet onderhouden is dan niet alleen een tekortkoming tegenover het kind maar ook tegenover de andere ouder die daardoor over zijn tijd niet meer vrij kan beschikken en bijkomende kosten moet dragen.

Kind en andere ouder kunnen dus mijns inziens beiden schadevergoeding , uitvoering in natura en dwangsom vorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

goldenriver
Topic Starter

#3 , 26 jun 2011 10:49

Oke sorry, maar dit klinkt me te ingewikkeld.

Momenteel heb ik het ouderlijk gezag en de papa bezoekrecht. Ik had graag gewild, dat de papa of iemand anders nu het ouderlijk gezag krijgt, kan ik dat aanvragen? Ben er zeker van dat mijn dochter zelf ook niet meer wil dat ik nog iets te zeggen heb over haar en ze liever wil dat dat recht aan iemand anders gegeven word.

Mijn dochter wenst zelf alle contact met mij te verbreken, kan ik dan op papier laten zetten dat ik geen bezoekrecht meer wens?

Reclame

eylis

#4 , 26 jun 2011 21:36

wat je zegt is juridisch niet correct: je kan niet alleen het ouderlijki gezag hebben: de vader kan enkel uit zijn ouderlijke rechten ontzet zijn door de rechtbank omwille van "feiten" (kindermishandeling, zedenfeiten etc...)
en zelfs in dat geval kan de vader nog altijd via de rechtbank laten nagaan of de opvoeding wel in het belang van het kind gebeurt.
jullie hebben SAMEn het ouderlijk gezag.
Dus kan je misschien uitleggen wat je bedoelt met: ik heb het ouderlijk gezag"?
Wellicht bedoel je dat je kind bij jou gedomicilieerd is en hoofdzakelijk bij jou verblijft.
Maar jullie beslissen SAMEN over de opvoeding van je kind. Zelfs al woont je dochter bij jou en heeft de vader een OMGANGSregeling (dat heet niet meer bezoekrecht omdat het niet over bezoek gaat )

Vaoke

#5 , 26 jun 2011 22:09

Procedure via de Rechtbank van Eerste Aanleg van het arrondissement waar u woont... maar dan zal u zeer goeie argumenten MOETEN voorleggen!
Een voorbeeld voor dewelke dat absoluut kan: hoogbejaarde ouders die afstand willen doen van het ouderlijk gezag over hun mindervalide (verlengde minderjarige) kinderen en dat kadert dan binnen de voogdij.

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 01 jul 2011 10:30

Kind en andere ouder kunnen dus mijns inziens beiden schadevergoeding , uitvoering in natura en dwangsom vorderen.
Probleem hierbij kan zijn dat het kind niet zomaar rechtsingang zal verkrijgen.
Hier een praktijk voorbeeld waarbij in dit voorbeeld wel is gebeurd: Als ik mij niet vergis had iedere burgerlijk partij, dus ook het kind, een andere advocaat.

bron: http://www.politics.be/nieuws/5359/" onclick="window.open(this.href);return false;
een artikel van Jan Heuvelmans dat aangeeft dat j.demoor gelijk heeft maar toch ook de deur openzet voor heel wat opmerkingen of mogelijke bedenkingen

Twee jaar cel voor parentale ontvoering naar Slowakije

ANTWERPEN / BRATISLAVA - Johnny Halé heeft zijn zoontje van zeven al twee jaar niet meer kunnen zien

De Antwerpse strafrechter veroordeelde vrijdag Jana C., een Belgische van 37 met Slowaakse roots en een dubbele nationaliteit, tot twee jaar cel (één minder dan de openbaar aanklager had gevorderd) omdat ze op 20 juni 2009 haar zoontje dat ze met haar ex heeft, in Merksem heeft meegenomen naar Slowakije en hem daar tot vandaag verborgen houdt. De vader van de knaap en het zusje - dat in België achter bleef - hebben het jongetje al die tijd niet meer mogen zien of horen, net als de grootouders. Zij krijgen allemaal een symbolische bedrag toegekend als morele schadevergoeding. In totaal gaat het om 2.500 euro, maar ze zeggen bereid te zijn dat bedrag zelf te betalen als de kleine Steve maar herenigd kan worden met zijn vader en zus.

Tegen C. werd eerder al een Europees aanhoudingsbevel uitgesproken maar in Slowakije weet zij zich gesteund door het plaatselijke gerecht. De rechtbank in Bratislava heeft bovendien het Antwerpse vonnis dat het ouderlijk gezag over de beide kinderen exclusief aan de vader toewees, gewoon naast zich neergelegd en kende zelfs, achter de rug van de vader om, de Slowaakse nationaliteit toe aan het jongetje.

Geen videoconferentie

De rechtbank noemde de feiten 'zeer ernstig'. "De betrokkene hield met opzet een kind verborgen, verbrak het contact met zijn zus, wat voor de beide kinderen bijzonder traumatiserend kan zijn in de toekomst. Dat alles getuigt van kwade trouw en een gebrek aan respect voor de affectieve band vader-zoon en voor de beslissingen van de rechtbank", aldus voorzitter Roland C.

De verdediging had "de morele noodtoestand van een moeder" gepleit, maar dit achtte de rechtbank op geen enkele manier aangetoond. "Mevrouw C. bleef, tegen het rechterlijk bevel in van een persoonlijke verschijning, weg op haar proces maar mocht zich wel door haar advocate laten vertegenwoordigen. Zij stelde voor om middels een videoconferentie verhoord te worden maar dat vindt de rechtbank niet opportuun, te meer daar de moeder vorige maand, kort voor het vonnis zou uitgesproken worden, aan de rechtbank een brief bezorgde met haar argumenten een een groot aantal stukken. Dat gegeven, plus het feit dat de rechtbank de persoonlijke verschijning van mevrouw C. had bevolen, maakt dat een videoconferentie in de gegeven omstandigheden geen zin heeft", aldus het vonnis.

opmerking: Opvallend is dat de naam van het slachtoffer "Johnny Halé" de vader dus volledig vermeld staat maar de dader enkel "Jana C".
Men kan zich afvragen of dit wel een goede zaak is of de dader *** mevrouw C. *** dus niet beter met haar naam in het artikel staat. Volgens de rechter (ene Ronald C.) zijn de feiten toch "zeer ernstig".

De (juridische)vraag die men kan stellen is of het gezag willen opzeggen ook niet "zeer ernstig" is te noemen?
Bovendien is het maar de vraag of dit minder bijzonder traumatiserend is, of kan zijn in de toekomst, voor het kind of de kinderen.

de bijdrage van Vaoke kon mij ook wel smaken.

RR

roderidder

#7 , 01 jul 2011 10:52

wat je zegt is juridisch niet correct: je kan niet alleen het ouderlijki gezag hebben
De rechtbank in Bratislava heeft bovendien het Antwerpse vonnis dat het ouderlijk gezag over de beide kinderen exclusief aan de vader toewees, gewoon naast zich neergelegd en kende zelfs, achter de rug van de vader om, de Slowaakse nationaliteit toe aan het jongetje.
Wat Jan Heuvelmans schrijft is juist.

RR

roderidder

#8 , 01 jul 2011 11:09

Wat je kan doen is je verhaal op papier zetten en dat over maken aan het openbaar ministerie.
Het openbaar ministerie kan dan op zijn initiatief de zaak voor de jeugdrechter brengen die hierover kan beslissen.

Het is wel moeilijke materie dat je niet in 1,2,3 in eenvoudige woorden kan uitleggen.
Juist omdat het zo moeilijk is, is de bijdrage van j.demoor kort samengevat en goed en als je het niet begrijpt dan is het aan U om het meermaals te lezen of hierover vragen te stellen.

Vergelijk het een beetje met ... stel je plaatst een artikel in de koopjeskrant
"te koop: mijn dochter, voor 10 euro mag je ze hebben"
Je kan dit door zoveel verschillende brillen bekijken en telkens andere zichten op krijgen of hebben of dit nu wel een goede of een slechte zaak is en of wel op een correcte manier eigenlijk wel mogelijk is.

Als je het aan mij zou vragen... In ruil voor 10 euro kan je je dochter van de hand doen, ja het kan.

RR

roderidder

#9 , 02 jul 2011 02:13

““Art.9...3. De Staten die partij zijn, eerbiedigen het RECHT van het kind dat van een ouder of beide ouders is gescheiden, op regelmatige basis persoonlijke betrekkingen en rechtstreeks contact met beide ouders te onderhouden, tenzij dit in strijd is met het belang van het kind...”(20 NOVEMBER 1989. - Verdrag inzake de Rechten van het Kind).

Deze bepaling impliceert dat het kind zulk RECHT heeft en zou dus ook moeten inhouden dat het dit recht kan afdwingen,zij het via vertegenwoordiging door de andere ouder of voogd.
Naderhand gezien is dit te kortzichtig. Het begint met "De Staten die partij zijn, ..." waarbij je refereert naar vertegenwoordiging door de andere ouder of voogd. De verantwoordelijkheid om dat RECHT, nota bene van de zwakste namelijk het minderjarige kind, te eerbiedigen is de verantwoordelijke namelijk... De Staten die partij zijn. In concreto de Belgische Staat.
Het is de Belgische Staat die het kinderrechtenverdrag moet eerbiedigen, dat staat in die noem het maar "de wet". Dat de ouder, ouders of voogden hier in gebreke blijven, so be it.

De Staat moet dat recht eerbiedigen en daar heb ik een veel groter probleem mee dat deze in gebreke blijft.

Dit lijkt mij hier het geval te kunnen zijn.

RR

Mariette

#10 , 02 jul 2011 17:12

wat je zegt is juridisch niet correct: je kan niet alleen het ouderlijki gezag hebben: de vader kan enkel uit zijn ouderlijke rechten ontzet zijn door de rechtbank omwille van "feiten" (kindermishandeling, zedenfeiten etc...)
en zelfs in dat geval kan de vader nog altijd via de rechtbank laten nagaan of de opvoeding wel in het belang van het kind gebeurt.
jullie hebben SAMEn het ouderlijk gezag.
Dus kan je misschien uitleggen wat je bedoelt met: ik heb het ouderlijk gezag"?
Wellicht bedoel je dat je kind bij jou gedomicilieerd is en hoofdzakelijk bij jou verblijft.
Maar jullie beslissen SAMEN over de opvoeding van je kind. Zelfs al woont je dochter bij jou en heeft de vader een OMGANGSregeling (dat heet niet meer bezoekrecht omdat het niet over bezoek gaat )
Dit hangt ervan af wanneer de echtscheiding werd uitgesproken meen ik. Ik heb ook een vonnis waarbij het ouderlijk gezag volledig aan mijzelf werd toegekend, met bezoekrecht voor de vader. Ook moest vader een bepaald bedrag aan alimentatie betalen wat hij nooit heeft gedaan.

Ik heb nooit een aanpassing van het vonnis ontvangen, moeten we er dan vanuit gaan dat dit automatisch is vervallen? Dat zou wel straf zijn?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jul 2011 17:52

Wegens niet betalen alimentatie die je aangifte te doen bij de politie voor een strafvervolging
Tevens kan je tegenpartij voor de burgerlijke rechtbank dagen wegens niet nakomen van zijn verplichtingen.
Bezoekrecht is nu omgangsrecht
Vader kan vb ontzet zijn uit ouderlijke macht maar dat is geen beletsel tot betalen.
DAVO help in een aantal gevallen ( voorwaarden) personen die geen onderhoudsgeld krijgen

eylis

#12 , 02 jul 2011 17:58

Mariette, we gaan uit van de wetgeving die nu geldt, omdat de kinderen voor wie (vroeger) dat soort vonissen werd uitgesproken intussen bijna allemaal meerderjarig zijn en dus hier niet van toepassing is.
Hoederecht of bezoekrecht zijn uit de wetgeing geschrapt.

Terug naar “Andere”