Klantenlisting te laat: schandalige boete?

SarahB
Topic Starter

Klantenlisting te laat: schandalige boete?

#1 , 15 jul 2011 14:46

Een vriend van mij heeft iets meer dan drie maanden geleden zijn btw-nr opgezegd (hij had die ooit aangevraagd met het plan om iets in bijberoep te doen, maar heeft er uiteindelijk nooit gebruik van gemaakt). Nu heeft hij een brief gekregen waarin staat dat hij een boete van 25 tot 2500 euro kan krijgen omdat hij zijn klantenlisting had moeten doorgeven (nota bene een nihillisting). Hij heeft 10 dagen om die alsnog in te dienen en op basis van de effectieve inleverdatum zullen ze de boete dan bepalen (op internet lees ik nochtans dat het 25 euro per klant op de lijst is, maar bon). Intussen heeft hij die nihillisting wel al ingediend uiteraard.

Nu is het belangrijk te weten dat:

1) Hij nooit een bericht heeft gekregen dat hij die listing moest indienen binnen 3 maanden na stopzetting van zijn btw-nr. (Hij nam aan dat hij gewoon het bericht voor de jaarlijkse listing moest afwachten, het bericht dat iedereen dus krijgt inclusief alle nodige invulformulieren)

2) Hij ook nooit de formulieren gekregen heeft om die listing in te dienen, en die formulieren komen normaal gezien automatisch (en doen zo dus wel een belletje rinkelen bij de ontvanger)

3) Er nooit een aanmaning is geweest. Samengevat staat er gewoon "je hebt dat niet ingediend, doe dat binnen de 10 dagen, je hebt 25 à 2500 euro boete". (Er staat echt dat hij een boete heeft, niet dat hij een boete heeft als er binnen de 10 dagen niets is ingeleverd).

Mijn vraag: zou een boete op grond van wat hierboven staat aanvechtbaar zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wingman

#2 , 15 jul 2011 16:40

Hier van hetzelfde laken een broek. Nooit een schrijven ontvangen en dus vergeten......tot het schrijven met de boete volgde.
Ik voel mij dus ook wel op de tenen getrapt.

SarahB
Topic Starter

#3 , 15 jul 2011 16:50

Hier van hetzelfde laken een broek. Nooit een schrijven ontvangen en dus vergeten......tot het schrijven met de boete volgde.
Ik voel mij dus ook wel op de tenen getrapt.
Hoeveel heeft u dan moeten betalen?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jul 2011 19:45

Als zelfstandige moet je dit weten, waar zijn we anders mee bezig.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

SarahB
Topic Starter

#5 , 15 jul 2011 20:39

Als zelfstandige moet je dit weten, waar zijn we anders mee bezig.
Als zelfstandige die al jaren die in te vullen listings elk jaar in de bus krijgt neem je aan dat je gewoon je laatste van het jaar waarin je gestopt bent moet afwachten... Wat zou het de belastingen nu immers uitmaken dat je je listing voor je laatste drie maanden invult op een listing die zij voor een heel jaar voorzien? Er zijn overigens veel boekhouders die dit ook over het hoofd durven zien.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jul 2011 08:25

Normaal gezien als je stopt werkt den Boekhouder dit volledig af, opgeruimd staat netjes.

Wat de boete betreft zou ik toch schrijven om kwijtschelding en meestal doen ze dit bij den BTW!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

j.demoor

#7 , 17 jul 2011 09:35

“Art.53quinquies.De belastingplichtigen die...zijn gehouden jaarlijks voor elk lid van een BTW-eenheid en voor iedere belastingplichtige die voor BTW-doeleinden moet geïdentificeerd zijn...en waaraan zij goederen hebben geleverd of diensten hebben verstrekt in de loop van het vorige jaar, de administratie die de belasting over de toegevoegde waarde onder haar bevoegdheid heeft in kennis te stellen van het totale bedrag van die handelingen alsmede van het totale bedrag van de in rekening gebrachte belasting...”(3 juli 1969 BTW-Wetboek).

‘omdat hij zijn klantenlisting had moeten doorgeven (nota bene een nihillisting).’ en niet tijdig doorgaf.
Een nihillisting voldoet echter niet aan : ‘en waaraan zij goederen hebben geleverd of diensten hebben verstrekt in de loop van het vorige jaar’

“Art.70...§ 4. De niet in de §§ 1, 2 en 3 bedoelde overtredingen van de artikelen ...52 tot 54bis...of van de besluiten genomen ter uitvoering van die artikelen, worden bestraft met een geldboete van 25 EUR tot 2.500 EUR per overtreding. Het bedrag van deze geldboete wordt bepaald volgens een schaal waarvan de trappen door de Koning worden vastgesteld...”(3 juli 1969 BTW-Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

dako

#8 , 18 jul 2011 15:11

Als zelfstandige moet je dit inderdaad in principe zelf weten. Omdat de wetgeving een hele boterham is van allerlei regeltjes(boekhouding, belastingen, BTW,...) doen meeste zelfstandige beroep op boekhouder om dit in orde te maken/houden. Doen ze dit niet worden ze geacht alle regels/wetgeving te kennen(zoals elke belg trouwens)

Vaak willen ze hierop besparen door dit allemaal zelf te doen(met onvoldoende kennis) en vallen ze uit de lucht als je het hebt over klantenlistings, ic-listings, intrastat,...

Dus betaal(de) je boekhouder om dit allemaal in orde te maken/houden dan is dit in principe zijn verantwoordelijkheid, en kan je met hem onderhandelen of hij de kosten van zijn fout op hem neemt(zo gebeurt het bij ons als er toch eens 1tje vergeten word)

Doe/deed je alles zelf is het jou verantwoordelijkheid(je word geacht te weten dat dit binnen de 3 maanden dient te gebeuren) en zul je ook zelf de in de wetgeving opgelegde boetes moeten betalen.

BTW-boetes kan je altijd vragen om kwijtschelding, maar sterk afhankelijk van het kantoor/regio.

bartvdv

#9 , 18 jul 2011 15:32

Tenzij ik mij vergis, dan krijg je als zelfstandige elk jaar een brief van de btw met een herinnering i.v.m. het opmaken van de btw-listing.

gebruiker

#10 , 18 jul 2011 17:27

Tenzij ik mij vergis, dan krijg je als zelfstandige elk jaar een brief van de btw met een herinnering i.v.m. het opmaken van de btw-listing.
Dit is niet het geval voor de in te dienen BTW listing afnemers voor het jaar waar de activiteit stopgezet wordt. Dan heb je NIET tot het volgende kalenderjaar om deze aangifte te verrichten (en wordt je hier ook niet verwittigd).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”