Een vriend van mij heeft iets meer dan drie maanden geleden zijn btw-nr opgezegd (hij had die ooit aangevraagd met het plan om iets in bijberoep te doen, maar heeft er uiteindelijk nooit gebruik van gemaakt). Nu heeft hij een brief gekregen waarin staat dat hij een boete van 25 tot 2500 euro kan krijgen omdat hij zijn klantenlisting had moeten doorgeven (nota bene een nihillisting). Hij heeft 10 dagen om die alsnog in te dienen en op basis van de effectieve inleverdatum zullen ze de boete dan bepalen (op internet lees ik nochtans dat het 25 euro per klant op de lijst is, maar bon). Intussen heeft hij die nihillisting wel al ingediend uiteraard.
Nu is het belangrijk te weten dat:
1) Hij nooit een bericht heeft gekregen dat hij die listing moest indienen binnen 3 maanden na stopzetting van zijn btw-nr. (Hij nam aan dat hij gewoon het bericht voor de jaarlijkse listing moest afwachten, het bericht dat iedereen dus krijgt inclusief alle nodige invulformulieren)
2) Hij ook nooit de formulieren gekregen heeft om die listing in te dienen, en die formulieren komen normaal gezien automatisch (en doen zo dus wel een belletje rinkelen bij de ontvanger)
3) Er nooit een aanmaning is geweest. Samengevat staat er gewoon "je hebt dat niet ingediend, doe dat binnen de 10 dagen, je hebt 25 à 2500 euro boete". (Er staat echt dat hij een boete heeft, niet dat hij een boete heeft als er binnen de 10 dagen niets is ingeleverd).
Mijn vraag: zou een boete op grond van wat hierboven staat aanvechtbaar zijn?