Ik denk dat de voornaamste reden door gebruiker zelf al is aangehaald : kadastraal i komen volgens het systeem van het alnd waar de woning is gelegen. men kan dat niet vergeliojken. Daarom wordt daar dezeelfde berekeningswijze gevolgd als hier bij verhuur van onroerende goedern voor beroepsdoeleinen.
Daar is toch reeds een eerste discriminatie?
Een woning in België die verhuurt wordt aan een particulier (die voor deze woning geen huurkosten fiscaal in mindering brengt) die wordt belast aan het fictieve KI. Daartegenover wordt een woning die in de Europese Unie gelegen is (doch niet in België) belast tegen een effectieve huurwaarde.
Dezelfde discriminatie doet zich voor bij een woning die NIET verhuurd wordt.
Een in België gelegen woning wordt dan belast tegen het fictieve KI. Daartegenover wordt een woning die in de Europese Unie gelegen is (doch niet in België) belast tegen een effectieve huurwaarde.
Dit lijkt mij meer een bewuste hogere taxatie van een woning die NIET in België ligt, teneinde dergelijke aankopen minder interessant te maken? Wat het geheel in overtreding brent met de Europese gedragsregels van één Unie en één en dezelfde behandeling voor zaken die binnen deze Unie liggen.
En wat dat Belgische KI betreft, dat stemt totaal niet meer overeen met een effectieve huurwaarde. Dus waarom nogmaals een discriminatie door een KI van een andere Europese lidstaat niet te aanvaarden? Gelet de Belgische zelfs niet overeenstemt met de realiteit?
En dan blijft nog het gegeven over dat een niet in België gelegen woning , die bij verdrag vrijgesteld is, toch in België belast wordt.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)