Mijn dochter woont in Nederland en haar vriend heeft haar in de steek gelaten. Nu moet ze een andere auto hebben (tweedehands) en ze wil die hier in België kopen en met belgische nummerplaten blijven rijden. Nu beweert ze dat ze de verzekering op mijn naam kan zetten om zo minder te betalen. Ik beweer het tegenovergestelde en ik denk ook dat het gevolgen kan hebben voor mij in geval ze een ongeval veroorzaakt. Ik wil haar wel helpen maar ik wil ook geen risico lopen. Als ik haar dit uitleg beweert ze dat ik helemaal geen risico loop en haar zo help. Wie heeft er gelijk?
Dit is inderdaad het grootste probleem !'Iemand die binnen de EU in welk land dan ook woont is verplicht om een auto te rijden met een kenteken van het land waar hij woont.'
Lees hierover meer op: http://www.ardennenwie.nl/?hp=120&p=185" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeker als de ouders al een andere auto op hun naam hebben verzekerd, waarvan zij dan de gebruikelijke bestuurders zijn. Dan ligt het er vingerdik op dat de andere auto wordt bestuurd door één van hun kinderen.Wanneer u een verzekering voor de auto afsluit moet u ook opgeven wie de gebruikelijke bestuurder van het voertuig is.
U kan een verzekering op uw naam afsluiten, maar moet dan wel opgeven dat uw dochter de gebruikelijke bestuurder is.
Het klopt dat jonge bestuurders een hogere premie betalen en daarom de verzekering laten afsluiten door hun ouders. Zij vermelden dan niet dat de jonge bestuurder de gebruikelijke bestuurder is. Dit is een groot risico. Bij een schadegeval kan de verzekeringsmaatschappij, als zij dit te weten komt en kan bewijzen, de bedragen die zij aan de slachtoffers moet betalen terugvorderen van de persoon die de polis onderschreven heeft. Dit is geen theorie, maar gebeurt ook in de praktijk.
Dat gaat niet want de dochter woont in Nederland. De auto moet daar ingeschreven worden. Maar de vader woont in België, dus hij kan de wagen niet op zijn naam in NL inschrijven.Ik denk dat het volgende scenario perfect wettelijk is: U koopt de auto en u schrijft eerlijk uw dochter officieel in bij uw verzekeringsmaatschappij als de gebruikelijke bestuurder. Daar is niets tegen in te brengen, er is geen enkele wet die u verbiedt om een auto beschikbaar te stellen aan uw dochter. U mag zich wel aan een hogere premie verwachten, en of dan het sop de kool nog waard is, dan zal u even moeten rekenen...
Inderdaad ter beschikking stellen voor eens een uitzonderlijke gelegenheid is geen probleem ... Maar dit is om dagelijks als eigen wagen te gebruiken, en dat mag niet ! En er staan boetes op.Ik denk dat het volgende scenario perfect wettelijk is: U koopt de auto en u schrijft eerlijk uw dochter officieel in bij uw verzekeringsmaatschappij als de gebruikelijke bestuurder. Daar is niets tegen in te brengen, er is geen enkele wet die u verbiedt om een auto beschikbaar te stellen aan uw dochter. U mag zich wel aan een hogere premie verwachten, en of dan het sop de kool nog waard is, dan zal u even moeten rekenen...
Ze kan niet met Belgische nummerplaten blijven rijden. Ingevolge Europese Richtlijn is dat beperkt tot 5 maanden.Nu is ze zelf gaan informeren hier in Belgie bij een gekende verzekeringsmaatschappij en die beweren dat het helemaal geen probleem is om een verzekering op haar eigen naam te nemen en haar hier te verzekeren alhoewel ze in Nederland woont. Volgen hen is het helemaal geen probleem dat ze met belgische nummerplaten blijft rondrijden in Nederland. Volgens mij kan dit toch niet omdat ze in Nederland woont. Ik vind het allemaal maar raar of ben ik verkeerd?