Autoverzekering op naam van vader

Pieterke
Topic Starter

Autoverzekering op naam van vader

#1 , 19 jul 2011 16:02

Mijn dochter woont in Nederland en haar vriend heeft haar in de steek gelaten. Nu moet ze een andere auto hebben (tweedehands) en ze wil die hier in België kopen en met belgische nummerplaten blijven rijden. Nu beweert ze dat ze de verzekering op mijn naam kan zetten om zo minder te betalen. Ik beweer het tegenovergestelde en ik denk ook dat het gevolgen kan hebben voor mij in geval ze een ongeval veroorzaakt. Ik wil haar wel helpen maar ik wil ook geen risico lopen. Als ik haar dit uitleg beweert ze dat ik helemaal geen risico loop en haar zo help. Wie heeft er gelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fendtje

#2 , 19 jul 2011 16:14

Mijn dochter woont in Nederland en haar vriend heeft haar in de steek gelaten. Nu moet ze een andere auto hebben (tweedehands) en ze wil die hier in België kopen en met belgische nummerplaten blijven rijden. Nu beweert ze dat ze de verzekering op mijn naam kan zetten om zo minder te betalen. Ik beweer het tegenovergestelde en ik denk ook dat het gevolgen kan hebben voor mij in geval ze een ongeval veroorzaakt. Ik wil haar wel helpen maar ik wil ook geen risico lopen. Als ik haar dit uitleg beweert ze dat ik helemaal geen risico loop en haar zo help. Wie heeft er gelijk?

u heeft gelijk. wat risico betreft.

weet wel dat sommige maatschappijen een voorkeur tarief bieden aan jonge bestuurders.
een paar jaar terug is mijn dochter zo gestart aan bm 0 dus dezelfde als ik. (P&v)
zelfde premie, dekking.
indien bij een makelaar met al uw verzekeringen is het tijd om te gaan onderhandelen en eventueel verzekeringen stop te zetten
en naar andere maatschappij te gaan.

verzekering op uw naam , u dochter veroorzaakt bvb in dronken toestand een verkeersongeval met doden en de gevolgen zijn voor papa.
onrealistisch voorgaande , lees maar elk weekend over vluchtmisdrijven.

Tope

#3 , 19 jul 2011 16:19

'Iemand die binnen de EU in welk land dan ook woont is verplicht om een auto te rijden met een kenteken van het land waar hij woont.'

Lees hierover meer op: http://www.ardennenwie.nl/?hp=120&p=185" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2011 17:27

Wanneer u een verzekering voor de auto afsluit moet u ook opgeven wie de gebruikelijke bestuurder van het voertuig is.

U kan een verzekering op uw naam afsluiten, maar moet dan wel opgeven dat uw dochter de gebruikelijke bestuurder is.

Het klopt dat jonge bestuurders een hogere premie betalen en daarom de verzekering laten afsluiten door hun ouders. Zij vermelden dan niet dat de jonge bestuurder de gebruikelijke bestuurder is. Dit is een groot risico. Bij een schadegeval kan de verzekeringsmaatschappij, als zij dit te weten komt en kan bewijzen, de bedragen die zij aan de slachtoffers moet betalen terugvorderen van de persoon die de polis onderschreven heeft. Dit is geen theorie, maar gebeurt ook in de praktijk.

Pieterke
Topic Starter

#5 , 19 jul 2011 17:32

Het is wel ingewikkeld. Ten eerste is ze meerderjarig en een volwassen vrouw en ze woont dan ook nog in het buitenland. Ik wil zelf niet in de problemen geraken. Volgens mij moet ze ook nederlandse nummerplaten hebben.

Tope

#6 , 19 jul 2011 17:44

De wagen van mijn oudste zoon stond indertijd ook op mijn verzekering.
Hij was in fout bij een aanrijding en mijn bonus-malus werd verhoogd met 4 trappen.

Fiekes

#7 , 19 jul 2011 18:25

'Iemand die binnen de EU in welk land dan ook woont is verplicht om een auto te rijden met een kenteken van het land waar hij woont.'

Lees hierover meer op: http://www.ardennenwie.nl/?hp=120&p=185" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is inderdaad het grootste probleem !
niet een verzekering op iemand anders naam ...

Als ze word tegengehouden zal de belastingdienst met wederkerende kracht aanrekenen + een fikse boete.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 jul 2011 19:53

Wanneer u een verzekering voor de auto afsluit moet u ook opgeven wie de gebruikelijke bestuurder van het voertuig is.

U kan een verzekering op uw naam afsluiten, maar moet dan wel opgeven dat uw dochter de gebruikelijke bestuurder is.

Het klopt dat jonge bestuurders een hogere premie betalen en daarom de verzekering laten afsluiten door hun ouders. Zij vermelden dan niet dat de jonge bestuurder de gebruikelijke bestuurder is. Dit is een groot risico. Bij een schadegeval kan de verzekeringsmaatschappij, als zij dit te weten komt en kan bewijzen, de bedragen die zij aan de slachtoffers moet betalen terugvorderen van de persoon die de polis onderschreven heeft. Dit is geen theorie, maar gebeurt ook in de praktijk.
Zeker als de ouders al een andere auto op hun naam hebben verzekerd, waarvan zij dan de gebruikelijke bestuurders zijn. Dan ligt het er vingerdik op dat de andere auto wordt bestuurd door één van hun kinderen.

bartvdv

#9 , 19 jul 2011 20:47

Een belangrijke reden waarom zij persé een auto in België wil kopen en in België wil inschrijven is het niet moeten betalen van allerlei belastingen en milieuheffingen die een auto in Nederland péperduur en zeer onaantrekkelijk maken.

WP002

#10 , 19 jul 2011 23:13

Ik denk dat het volgende scenario perfect wettelijk is: U koopt de auto en u schrijft eerlijk uw dochter officieel in bij uw verzekeringsmaatschappij als de gebruikelijke bestuurder. Daar is niets tegen in te brengen, er is geen enkele wet die u verbiedt om een auto beschikbaar te stellen aan uw dochter. U mag zich wel aan een hogere premie verwachten, en of dan het sop de kool nog waard is, dan zal u even moeten rekenen...

roharro

#11 , 19 jul 2011 23:30

Ik denk dat het volgende scenario perfect wettelijk is: U koopt de auto en u schrijft eerlijk uw dochter officieel in bij uw verzekeringsmaatschappij als de gebruikelijke bestuurder. Daar is niets tegen in te brengen, er is geen enkele wet die u verbiedt om een auto beschikbaar te stellen aan uw dochter. U mag zich wel aan een hogere premie verwachten, en of dan het sop de kool nog waard is, dan zal u even moeten rekenen...
Dat gaat niet want de dochter woont in Nederland. De auto moet daar ingeschreven worden. Maar de vader woont in België, dus hij kan de wagen niet op zijn naam in NL inschrijven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fiekes

#12 , 20 jul 2011 10:31

Inderdaad ter beschikking stellen voor eens een uitzonderlijke gelegenheid is geen probleem ... Maar dit is om dagelijks als eigen wagen te gebruiken, en dat mag niet ! En er staan boetes op.

Als Belg wonende in Nederland antwoord ik hier dus ...

Pieterke
Topic Starter

#13 , 20 jul 2011 12:06

Nu is ze zelf gaan informeren hier in Belgie bij een gekende verzekeringsmaatschappij en die beweren dat het helemaal geen probleem is om een verzekering op haar eigen naam te nemen en haar hier te verzekeren alhoewel ze in Nederland woont. Volgen hen is het helemaal geen probleem dat ze met belgische nummerplaten blijft rondrijden in Nederland. Volgens mij kan dit toch niet omdat ze in Nederland woont. Ik vind het allemaal maar raar of ben ik verkeerd?

Fiekes

#14 , 20 jul 2011 13:26

Heeft ze een Nederlands rijbewijs ? Want dat moet ze ook hebben !!
Ga eens lezen op rdw.nl en je zal alle correcte info vinden ...

roharro

#15 , 20 jul 2011 16:31

Nu is ze zelf gaan informeren hier in Belgie bij een gekende verzekeringsmaatschappij en die beweren dat het helemaal geen probleem is om een verzekering op haar eigen naam te nemen en haar hier te verzekeren alhoewel ze in Nederland woont. Volgen hen is het helemaal geen probleem dat ze met belgische nummerplaten blijft rondrijden in Nederland. Volgens mij kan dit toch niet omdat ze in Nederland woont. Ik vind het allemaal maar raar of ben ik verkeerd?
Ze kan niet met Belgische nummerplaten blijven rijden. Ingevolge Europese Richtlijn is dat beperkt tot 5 maanden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Algemeen”