Verschillende % voor vruchtgebruik

weesje
Topic Starter

Verschillende % voor vruchtgebruik

#1 , 21 sep 2011 15:27

Op het ogenblik van het overlijden van mijn vader was mijn stiefmoeder 60j , dit werd “fiktief” naar 67j gebracht ivm het berekenen van het vruchtgebruik omdat zij enkel 13j ouder is dan ik.
Tot hier kom ik mee, maar dan;
Kreeg ik te horen van de notaris dat zij de keuze heeft tussen 35,78% en 46,56% voor de waarde van het vruchtgebruik. Het verschil tussen de twee % is eigenlijk wel vrij groot.

Dwz. , dat ik zowel van het roerend als het onroerend goed (niet de gezinswoning) bij de verdeling / verkoop aan haar één van beide % voor het vruchtgebruik moet uitkeren.
Met een beetje geluk, waar ik sterk aan twijfel, wordt het laagste % gehanteerd en anders verlies ik bijna de helft van de helft van de verkoopopbrengst van het huis van mijn biologische ouders (ik ben voor 50% eigenaar van deze woning = deel van mijn moeder).

Ik weet dat ik haar een % voor het vruchtgebruik moet uitkeren, dat is niet het probleem, maar waarom heeft zij de keuze uit 2 verschillende %?
Ik dacht dat dit was vastgelegd en dat er volgens de leeftijd van de vruchtgebruiker een % werd gehanteerd?

Weet waarom men 2 verschillende % hanteert?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 sep 2011 18:01

Uw stiefmoeder krijgt een leeftijd die 20 jaar ouder is dan uzelf. Bij de berekening van de afkoopwaarde van het vruchtgebruik , zijn er 3 elementen die daar invloed op hebben. Vooreerst de levensduur . Een vrouw van 67 heeft nog een levensverwachting van 22.5 jaar , volgens de recentste sterftetabellen. Dus hier heeft stiefmoeder al nadeel . Dan zijn er nog 2 percentages die meespelen. Vooreerst : tegen welk tarief kan dat bedrag belegd worden op lange termijn , di. op meer dan 20 jaar. Momenteel is dat 3.25 à 3.5 %. Dan is er het bedrag dat stiefmoeder wil krijgen elk jaar : 2.5 of 3 %. De combinatie van die elementen bepalen het bedrag van de afkoopwaarde. De leeftijdsgrens is de meest onzekere , maar de wet aanvaardt de berekening volgens de sterftetabellen. Indien zij langer leeft dan 22.5 jaar , doet ze verlies. Want als het geld op is , krijgt zij niets meer.
Enkele berekeningen gedaan : 4 % opbrengst , 2.5 % uitbetaald : komt op 36.90 %. Opbrengst van het geld 3.25 % , uitbetaald 3 % : is 47.60 % nodig.

Zaak is dat jullie een overeenkomst bereiken. U kan onderling overeenkomen , of akkoord gaan op basis van correcte elementen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weesje
Topic Starter

#3 , 22 sep 2011 10:37

Bedankt Wanton
Stiefmoeders wil is wet. Ze zal dus het hoogste % kiezen, hoe minder ik over houd, hoe liever ze het heeft.
Hopen dat we toch iets kunnen forceren bij een vergadering met beide notarissen en de andere partijen.
Ik vind het vooral het ergst dat ze me ook tegenwerkt met de verkoop van het huis van mijn eigen ouders. Alles moet gebeuren zoals zij het wil, terwijl ik toch reeds voor 50% volle eigenaar ben en in de andere helft voor 50% naakte eigenaar. Dit volle eigenaar zijn heeft dus ook helemaal niks te betekenen, want ik moet gewoon doen wat zij wil, anders wordt er ni verkocht.
Ik snap helemaal niet dat een wet zo in elkaar zit, vooral omdat het hier niet over een gezinswoning gaat.
Sorry, moest even mijn hart luchten.

Reclame

wanton

#4 , 22 sep 2011 10:51

Gewoonlijk wordt in dergelijke zaken een compromis gemaakt , vb. hier zou 40 % een goede afspraak kunnen zijn. In dit land is vruchtgebruik 'heilig' , zeker voor de gezinswoning. Een reële verdeling is wel meestal nadelig voor de blote eigenaar. U zou bij enkele banken of verzekeringen kunnen informeren welke intresten zij geven voor een 'lijfrente ' op 20 jaar. Hoe hoger die is , hoe beter voor u. En 3 % uitbetaalde rente is tegenwoordig zeer veel. Dus!
Indien het niet om de gezinswoning gaat , kan zij de verkoop niet weigeren. Het zou kunnen dat u via de vrederechter moet gaan , maar de vrkoop komt er dan toch.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weesje
Topic Starter

#5 , 25 sep 2011 10:58

Bedankt Wanton

Dat compromis van 40% lijkt mij inderdaad een goede richting. Ik weet dat een reële verdeling ook voor mij nadeliger zal uitdraaien, maar ik wil van dat mens af en ook van mijn halfbroer. Ze zijn beiden even erg, ze zeggen het één tegen mijn neef (die mij in België vertegenwoordigd, daar ik in het buitenland woon) en laten iets heel anders via hun notaris aan de mijne weten.

Ik heb voor die vergadering oa. ook een voorstel op papier gezet om mijn 1/4 naakte eigendom in de gezinswoning met mijn halfbroer te ruilen tegen het 1/4 naakte eigendom dat hij in het huis van mijn ouders heeft. Het zou voor beiden veel beter uitkomen op het einde van de rit. Het is nl zo dat het huis van mijn ouders maar de helft in waarde werd geschat tegenover de gezinswoning, en ik moet dan in de gezinswoning niet uitgekocht worden. (het uitkopen kan ik vragen en werd goedgekeurd door stiefmoeder) Ook voor mij is het dan interessant, daar ik kan doen en laten met de verkoop wat ik wil.
Ik heb dit voorstel van omruilen gedaan daar zij mij wilde uitkopen voor een miezerige €15.000 op de waarde van €50.000 die mijn naakte eigendom in de gezinswoning volgens de aangifte heeft. Hierbij wetende dat als de woning geschat zou worden mijn 1/4 naakte eigendom minstens €70.000 zou bedragen.
Ik hoef niks te hebben van de gezinswoning, want moest mijn vader niet hertrouwd zijn had ik naar alle waarschijnlijkheid alleen het huis in kwestie geërfd, dat is eigenlijk het enige wat mij interesseert.

Na meer dan 3mnd "nadenken" heeft ze toegegeven in de verkoop van de woning van mijn ouders. Dit moest volgens haar notaris met haar toestemming (voor ik mijn eigen notaris had ingeschakeld).
Maar nu komt er weer een stap, ik had meer dan 3mnd geleden al een makelaar voorgesteld om de verkoop in handen te nemen. Ze heeft dus toegegeven in de verkoop, maar nu wil zij dat haar notaris de verkoop regelt.
Ik hoop nu met die vergadering dat ze gedwongen wordt beslissingen te nemen, want de boel blijft maar doorgaan. Bij elke stap / beslissing die er genomen moet worden "denkt" mijn stiefmoeder weken tot maanden na.
Ik heb ondertussen vooropgesteld (om op de vergadering voor te leggen) dat haar notaris 3mnd de tijd krijgt een verkoop te realiseren, lukt dit niet dan gaan we verder met de makelaar die ik voorstelde. Ik heb nl het vermoeden dat haar notaris niet veel verkoopt daar ik de panden die nu op zijn website staan, er meer dan 3mnd gelden ook al op stonden.

Kortom, het huis had maanden geleden al in de verkoop kunnen staan, en ook een boel andere zaken hadden reeds opgelost kunnen worden. Haar notaris spoort haar ook niet aan tenzij mijn notaris telkens opnieuw moet pushen op een antwoord, en dan nog. Een schildpad is er niks tegen.

weesje
Topic Starter

#6 , 14 okt 2011 13:08

Nadat er totaal niet wordt mee gewerkt (rekken en belachelijke tegenvoorstellen) had onze notaris voorgesteld een vergadering te beleggen met beide erfgenamen en de vruchtgebruiker. Hierop werd positief gereageerd en er werd een datum vast gelegd.
Deze vergadering was deze ochtend.
Mijn notaris en mijn vertegenwoordiger waren mooi op tijd bij de notaris van de andere erfgenaam en vruchtgebruikster. Na lang wachten werden beiden het kantoor binnen geroepen. Toen kwam de mededeling dat hun cliënten niet waren komen opdagen, dat deze niet hadden afgebeld en dat ze op hun gsm´s niet te bereiken waren (namen na herhaaldelijk bellen gewoon niet op). Kortom, ze hadden hun kat gestuurd.

Onze notaris heeft wel onze voorstellen bepleit, die voor de erfgenaam en vruchtgebruikster meer opbrengen dan dat er staat beschreven in de aangifte (zoals de verdeling werd gemaakt), ik doe dus eigenlijk met dit voorstel verlies, maar dan heb ik wel het huis van mijn eigen ouders. Het stoort me dus helemaal niet dat dit huis maar de helft in waarde heeft als het andere.
Nu kunnen we weerom de lange weken (als het gaat zoals deze zaak al heel de tijd aansleept) wachten tot er één of ander antwoord of belachelijk tegenvoorstel komt.

Mijn notaris sprak erover dat het in elk geval heel erg duidelijk is wie de problemen veroorzaakt. Mijn notaris vreest het ergste en dat het dus nog een lange weg zal gaan zijn voor er een oplossing komt.

Ik ben nu aan het denken om via de vrederechter iets trachten te proberen, geen idee of dit eventueel kan. Moest dit lukken, en sturen ze weer "hun kat" dan heb ik 2x "bewijs" dat zij van slechte wil zijn.
Alleen heb ik geen idee of dit kan, en of het iets uithaalt.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”