Erfrechtverklaring

Tommekeb
Topic Starter

Erfrechtverklaring

#1 , 12 apr 2007 20:32

Een weekje geleden is mijn groottante overleden, ze was 87, ze heeft geen kinderen en haar echtgenoot is reeds 8 jaar geleden overleden. De rest van de overblijvende familie zijn kinderen en kleinkinderen van ook reeds overleden zussen en broers, waarmee mijn groottante eigenlijk bijna of geen contact meer met had. Ik ben dus ook een kleinkind van een overleden zus, maar bracht haar dagelijks nog een bezoekje en heb me dan ook ge?ngageerd om de bevoegde instanties (zoals ziekenkas, verzekeringen, bank...) in te lichten ivm met haar overlijden. Nu vraagt de bank of ik een erfrechtverklaring wil binnenbrengen(ze had slechts een klein bedrag op haar spaarboekje staan). Ik ben toch eigenlijk geen erfgenaam dus ik hoef ook niets te erven, en langs de andere kant, wil ik ook niet opdraaien voor eventuele kosten van bvb fakturen die nog zouden kunnen opduiken ! Dus nu is mijn vraag : wat zijn mijn rechten en/of plichten met zo'n erfrechtverklaring, alvast bedankt op voorhand voor de hulp !!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 13 apr 2007 12:21

Een erfrechtverklaring is een document dat de gelden van een overledene vrijmaakt na zijn/haar overlijden.

Bij een overlijden worden de bankrekening en het spaarboekje van de overledene geblokkeerd. Om deze gelden vrij te maken is een erfrechtverklaring - een opsomming van de mogelijke erfgenamen - nodig. Sommige diensten (zoals mutualiteit, verzekering, pensioenfonds,....) vragen na het overlijden ook naar deze verklaring.

De loketmedewerker in het districtshuis of het stadskantoor stelt deze verklaring op als het gaat om een totaalbedrag dat kleiner is dan 743,68 euro. Voor een groter bedrag is het vredegerecht bevoegd. U kan ook bij een notaris terecht.

De erfrechtverklaring mag aangevraagd worden door erfgenamen/verwanten van de overledene.

Wat moet je meebrengen

Identiteitsbewijs van de aanvrager
Trouwboekje van de overledene,
als de overledene ongehuwd was, het trouwboekje van zijn
ouders.

Als het gaat om rekeningen die verband houden met het overlijden, stellen de meeste banken zich soepel op en wordt er met een overschrijving betaald. In principe worden de gelden echter enkel vrijgemaakt op voorlegging van een officieel document waaruit blijkt wie de erfgenamen zijn.

A Als het tegoed op de rekening minder dan ? 743.68 bedraagt, volstaat een erfrechtverklaring. Deze wordt opgesteld door de burgemeester van de woonplaats van de overledene.
B Bij een bedrag hoger dan ? 743.68 is een akte van bekendheid vereist. Ze wordt opgemaakt door de notaris of door de vrederechter van het kanton waar de overledene woonde.

Ik hoop hiermee uw vraag te hebben beantwoord
Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Tommekeb
Topic Starter

#3 , 17 apr 2007 19:32

Ik heb nog een bijkomend vraagje, als ik het goed begrijp mag ik dus als verwant (achterneef)van de overledene deze erfrechtverklaring gaan afhalen op de dienst bevolking van onze gemeente, er zijn echter nog familieleden die dichter verwant zijn met de overledene, namelijk zonen en dochters van ook reeds overleden broers van de overledene maar waarmee er weinig of geen contact meer is in de famile. Is dan diegene die de erfrechtverklaring ondertekent belast met eventuele schulden in de erfenis of deze dichtere familieleden, die zoals ik reeds vermeld heb zo goed als geen contact meer hadden met de overledene. (en die de erfrechtverklaring dus ook niet hebben ondertekent) ? Bedankt !!

Reclame

Heye

#4 , 17 apr 2007 19:44

Hallo,

U hoeft geen schrik te hebben om eventuele schulden. De andere familieleden staan dichter bij de overledene.

wolf2

#5 , 22 apr 2007 15:09

U bent een kleinkind van een vooroverleden zuster van deze kinderloze weduwe.

Waarom zou u zich bekommeren om al dan niet betaalde rekeningen en waarom zou u zich ?bemoeien? met haar zichtrekening?

Bent u ??n van de erfgenamen? Leeft uw vader of moeder nog (ik bedoel: diegene van uw ouders die het kind is van die vooroverleden zuster). Zo ja, dan bent u geen erfgenaam en dan zie ik niet in waarom u ook maar iets zou doen.

Ik zie zelfs niet in hoe ??n van de bevoegde instanties u een erfrechtverklaring zal uitreiken (PS: bij de registratie zijn de erfrechtverklaringen gratis!; sinds 1/2/2007 zijn zij ook bevoegd in de meeste gevallen).

U kunt (als niet-erfgenaam) onmogelijk aangesproken worden voor schulden.

U ondertekent nooit de erfrechtverklaring zelf; u ondertekent hoogstens de aanvraag om er ??n te bekomen.

Tommekeb
Topic Starter

#6 , 23 apr 2007 08:27

Graag wil ik hierop antwoorden dat ik dit overleden familielid altijd heb gezien als mijn eigen grootmoeder, ook al is het slechts een groottante en heb ik voor haar al die jaren dat ze ziek was ervoor gezorgd dat al haar rekeningen van zowel huishuur, apothekerskosten, ziekenhuisfackturen... en tot op het laatste het zorgcentrum waar ze verbleef betaald werden, en aangezien er niemand anders van de familie naar haar omkeek vond ik het maar niet meer dan normaal om dit allemaal voor haar in orde te houden. In andere omstandigheden zou zij dit ook voor mij hebben gedaan. Dus tot zover heb ik mij "bemoeid" met haar zichtrekening. Dat kleine bedrag dat er nog overblijft hoef ik echt niet te erven, ik wil er alleen maar voor zorgen dat alle facturen, ook na haar dood betaald worden, zonder er zelf voor te moeten opdraaien, laat dit duidelijk zijn !!

wolf2

#7 , 26 apr 2007 20:52

Ik twijfel niet aan uw juiste bedoelingen. Onder levenden doet men wat men wil.

Het enige wat ik wou zeggen, is dat onze wetgeving een heleboel zaken geregeld heeft voor de doden. Vanaf het overlijden zou ik me persoonlijk op geen enkele manier nog bemoeien met de financi?le en andere zaken van de overledene. De erfgenamen moeten dat doen; wat ook hun houding was tijdens het leven.

Alfons

#8 , 09 mei 2007 16:20

Een erfrechtverklaring laten opstellen door de dienst Bevolking van het Gemeentehuis is in uw geval bijna onmogelijk gezien u geen volledige lijst hebt van alle familieleden hun echtgenotes, hun geboortedatum en hun ex-beroep, zelfs hun huidig adres die DAN WEL in aanmerking komen als erfgenaam!
Ik ben in 2004 een erfrechtverklaring gaan afhalen en diende van de acht kinderen (waaronder ik) al die gegevens door te geven en terzelfdertijd kon de bediende dan via de computer nagaan of uw gegevens juist waren, of uw verkeerde gegevens corrigeren! Zo'n erfrechtverklaring zou ik toch proberen samen te stellen en met het kladbriefje naar het gemeentehuis trekken. Die verklaring kan u dan doorgeven aan de bank. Dezelfde erfrechtverklaring geeft u op het Vredegerecht ook veel eenvoudiger een "Akte van bekendheid" want daarop moeten dezelfde gegevens voorkomen. Met die akte van bekendheid heeft de bank dan een officieel document met wie ze nog mag onderhandelen. Als u straks de begrafeniskosten gaat indienen bij de bank of om iets te laten betalen van dat klein resterend bedrag, gaat de bank vooraf een akte van bekendheid eisen. Zo ging dat bij het overlijden van mijn moeder op 17 mei 2004.
Of mijn uitleg HEEL correct is weet u als u overgaat tot daden!
Met vriendelijke groeten.
Alfons

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”