Frauderen met domicilie

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Frauderen met domicilie

#16 , 08 nov 2011 13:14

A is de hoofdverantwoordelijke omdat alles een gevolg is van zijn niet correct handelen.
Hoe kan persoon A verantwoordelijk zijn als persoon B zijn domicilie niet verandert? B is toch zèlf verantwoordelijk voor zijn eigen fraude?

En een huurcontract tekenen is toch niet hetzelfde als een verplichting tot domiciliering? Ik woon in mijn eigendom, maar ga een huurcontract aan voor de huur van een appartement aan de kust. Daarvoor hoef ik toch mijn domicilie niet aan de kust te zetten als ik die woning niet als hoofdverblijfplaats heb (slecht voorbeeld, gewoonlijk is het andersom belastingsgewijze - maar net dààr blijkt het huren van een app. niet zomaar als bewijs van hoofdverblijfplaats aanzien te worden).

Dus: B (die wel heeft meegeprofiteerd van het verhoogd inkomen van A) zou effektief beter zijn of haar mondje houden inderdaad.
Oei!!! In dat deel van mijn antwoorden heb ik per ongeluk A en B verwisseld. U hebt dus gelijk met deze opmerking en correctie!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Miss behaviour
Topic Starter

#17 , 08 nov 2011 14:39

Ok bedankt iedereen voor jullie antwoorden.
Ik weet genoeg en het is wel niet zo dat B iets heeft kunnen genieten van de voordelen van A. Sterker nog A is zodanig leep geweest om steeds te ontkennen dat hij meer binnenhaalde hierdoor en zocht nog wat extra af te troggelen bij B.

siesken

#18 , 09 nov 2011 08:58

Waar kan je zo een klacht indienen?

Reclame

JPV

#19 , 09 nov 2011 09:33

fraude met domicilie? bij politie, vermoed ik.
fraude met werkloosheidsuitkeringen/ziekteuitkeringen: bij de RVA/RIZIV

Miss behaviour
Topic Starter

#20 , 09 nov 2011 12:44

Misschien heb ik de titel dan verkeerd geplaatst, eigenlijk is het fraude met werkloosheidsuitkeringen/ziekteuitkeringen door domicilie.... :? Verandert dit iets aan de situatie dan?

JPV

#21 , 09 nov 2011 13:37

Voor het gemak even het volgende verondersteld:
jij = persoon B
je ex-vriend = persoon A
(puur hypothetisch, maar het leest ietwat gemakkelijker)

Hoe ga je nu bewijzen dat die persoon toen met jou samenwoonde? Door zélf te verklaren dat jou(w) domicilie bij je ex-vriend stond? Dat bewijst enkel dat jij fraude gepleegd hebt (volgens je eigen verklaringen), dat bewijst nog niet dat je ex-vriend effectief met jou samenwoonde. Voor RVA (en wss ook ziekte-uitkeringen) is domicilie niet bepalend, maar is de werkelijke samenwoonst bepalend. Om nu nog te bewijzen dat iemand X maand geleden samenwoonde met een ander, zou je al met tientallen facturen moeten afkomen op dat adres die onbetwijfelbaar door jou of jullie 2 samen betaald zijn én waarbij hij dan gebruik van maakte (= samen aankopen doen en samen het leven delen).

roharro

#22 , 09 nov 2011 14:29

Vragensteller blijft steeds hetzelfde vragen maar negeert de gegeven antwoorden!!!!

Miss behaviour
Topic Starter

#23 , 09 nov 2011 14:31

Ik dacht het makkelijk en simpel te houden met A en B, maar ok voor mij even goed.

Ik stond gedomicilieerd bij mijn ouders, heel die tijd. Mijn ex-vriend wou nooit dat ik dat doorgaf dat ik samenwoonde met hem, hij zei dat hij dan minder ging trekken en ik ook (wat volgens mij niet waar is van mijn kant, maar ik hou er mij allemaal niet zoveel mee bezig als dat hij wel deed).
Als er twijfel bestaat, gaan ze dan geen navraag doen bij de buren? De buren kennen ons allebei, die wisten dat we daar samenwoonden. Mijn ouders, vrienden, familie kunnen dit ook bevestigen. Zijn kant zal het waarschijnlijk wel ontkennen aangezien hij altijd iedereen voor zijn kar krijgt gespannen. En ja mijn handtekening staat ook in het contract van de huur, maar dat toont blijkbaar niets aan. Hoewel de huurbazin er wel van af wist dat we daar beiden woonden? Het appartement heeft altijd op 1 naam gestaan, enkel zijn naam. Enkel mijn naam hing ook op de bus na een tijdje om verwarring bij de post te vermijden.
Wat wel zo is, is dat ik sommige elektronische goederen heb aangekocht als klant op dat adres. Toont dat ook nog altijd niets aan? Dat adres ga je toch niet opgeven als je daar enkel logeert?

Wij hadden een gezamenlijke rekening waar ik mijn deel telkens op stortte, waarschijnlijk zorgt dat voor 0,0 bewijs dat we daar samen gewoond hebben. Daarop staat elke maand via een overschrijving bij vermeld dat de huur van die maand betaald is. Huur en dan de maand erbij, toont dat dan ook nog altijd niets aan? Waarschijnlijk niet, ik heb mij gewoon helemaal in't zak laten zetten door mijn ex-vriend en hoewel ik altijd vond dat het tegenwrong dat hij niet wou dat ik daar wettelijk samenwoonde met hem, heeft hij mij toch zodanig kunnen manipuleren om het niet te doen.
Laatst gewijzigd door Miss behaviour op 09 nov 2011 14:43, 3 keer totaal gewijzigd.

Miss behaviour
Topic Starter

#24 , 09 nov 2011 14:36

Vragensteller blijft steeds hetzelfde vragen maar negeert de gegeven antwoorden!!!!
De reden dat ik op dit forum zit, is om enkel navraag te doen over iets waar ik maar zeer weinig kennis van heb, in tegenstelling tot jij en andere. Ik waardeer het ten zeerste dat je geantwoord hebt, maar als dit topic je stoort, hoef je je ook niet verplicht te voelen om er naar te kijken en te blijven reageren.

Uit jouw antwoord kan ik afleiden dat persoon B het zwaarste beboet zal worden indien deze fraude bekend raakt. Echter, er zijn een heel aantal andere mensen die mij hebben aangemoedigd om mijn ex-vriend aan te geven van dit soort praktijken, maar aangezien ik het niet helemaal vertrouwde, kwam ik hier navraag doen. Doch, het leek erop dat jullie elkaar begonnen tegen te spreken, maar blijkbaar heb je je gewoon vergist van persoon A en B.

Wil niet zeggen dat ik de mening van anderen niet mag horen, toch?
Als er ook maar een kleine kans of mogelijkheid bestaat waardoor het wel interessant is om mijn ex aan te geven, dan zal ik niet twijfelen. Vandaar dat het lijkt alsof ik telkens in herhaling val. Ik wil gewoon alle mogelijke opties afwegen en als blijkt dat het voor mij veel nadeliger uit komt dan ga ik hier niet mee verder.

JPV

#25 , 09 nov 2011 15:03

Als er twijfel bestaat, gaan ze dan geen navraag doen bij de buren? De buren kennen ons allebei, die wisten dat we daar samenwoonden. Mijn ouders, vrienden, familie kunnen dit ook bevestigen. Zijn kant zal het waarschijnlijk wel ontkennen aangezien hij altijd iedereen voor zijn kar krijgt gespannen. En ja mijn handtekening staat ook in het contract van de huur, maar dat toont blijkbaar niets aan. Hoewel de huurbazin er wel van af wist dat we daar beiden woonden? Het appartement heeft altijd op 1 naam gestaan, enkel zijn naam. Enkel mijn naam hing ook op de bus na een tijdje om verwarring bij de post te vermijden.
Wat wel zo is, is dat ik sommige elektronische goederen heb aangekocht als klant op dat adres. Toont dat ook nog altijd niets aan? Dat adres ga je toch niet opgeven als je daar enkel logeert?

Wij hadden een gezamenlijke rekening waar ik mijn deel telkens op stortte, waarschijnlijk zorgt dat voor 0,0 bewijs dat we daar samen gewoond hebben. Daarop staat elke maand via een overschrijving bij vermeld dat de huur van die maand betaald is. Huur en dan de maand erbij, toont dat dan ook nog altijd niets aan? Waarschijnlijk niet, ik heb mij gewoon helemaal in't zak laten zetten door mijn ex-vriend en hoewel ik altijd vond dat het tegenwrong dat hij niet wou dat ik daar wettelijk samenwoonde met hem, heeft hij mij toch zodanig kunnen manipuleren om het niet te doen.
je kan het proberen, maar de kans dat jij een boete krijgt is groter dan dat hij dat krijgt. Je had dit moeten doen TERWIJL je samenwoonde, nu kan men evengoed je van wrok verdenken. Strikt genomen kan men je zelfs als medeplichtige van fraude veroordelen.

roharro

#26 , 09 nov 2011 15:13

Voor alle duidelijkheid: indien mijn dochter in dergelijke situatie zou verkeren dan zou ik haar ten stelligste afraden enige actie te ondernemen....

Mariette

#27 , 09 nov 2011 15:45

ik heb mij gewoon helemaal in't zak laten zetten door mijn ex-vriend en hoewel ik altijd vond dat het tegenwrong dat hij niet wou dat ik daar wettelijk samenwoonde met hem....
Welk nadeel heb jij ondervonden door het feit dat persoon A meer uitkering kreeg omdat hij als alleenstaande werd beschouwd?
Tenslotte: ik wil ook niet dat iemand zijn adres op mijn woning laat bijzetten, ook al verblijft die persoon hier constant. Hij zal toch zijn eigen adres moeten behouden. Je kan namelijk niemand verplichten om zijn domicilie te delen met iemand anders.

Je hebt geen schade ondervonden, de relatie is beëindigd. Ga gewoon verder me je leven. Ge hoeft alvast niet van domicilie te veranderen vermits je gewoon bij je ouders woont.

Als ik in een appartementje aan zee wil zitten, dan moet ik daar ook huur voor betalen.
Ik krijg de indruk dat U vond dat het delen van de huur er teveel aan was. tja... dat was uw keuze toch?

Miss behaviour
Topic Starter

#28 , 09 nov 2011 17:20

Bedankt voor jullie input. Bij deze zal ik de zaak laten rusten.
Roharro:Mijn ouders waren niet degene die me aanmoedigden om dit te doen, ze wilden ook liever dat ik er mij niet mee bezighield en het zo liet. Dus bij deze kunnen ze ook gerust zijn.

Mariette: Dat is het probleem niet geweest. Het was beiden ons idee om te huren, het feit wat hij mij heeft aangedaan na dat ik de laatste maand huur betaald heb, dat heeft ervoor gezorgd dat ik nu een haat-relatie heb met hem ipv dat we als vrienden uit elkaar konden gaan. Je kunt soms nooit iemand echt kennen, ook al woon je er jaren mee samen. En ja je kunt je lelijk vergissen in sommige mensen. Die les heb ik er wel uit geleerd.

Wat mij betreft, mag hier een slotje op dit topic. Ik ga genieten van wat mij gelukkig maakt, ipv wraak te nemen voor iemand die het nooit waard is geweest om er moeite in te steken.

Mariette

#29 , 09 nov 2011 17:30

Wat mij betreft, mag hier een slotje op dit topic. Ik ga genieten van wat mij gelukkig maakt, ipv wraak te nemen voor iemand die het nooit waard is geweest om er moeite in te steken.
That's the spirit! :wink: Nog veel geluk gewenst in je verdere leven.

Terug naar “Archief”