Ik heb zelf katten en mag er niet aan denken dat iemand ze iets zou aandoen. Maar het gebeurt al zijn er talloze scenario's mogelijk.
Om op je eerste twee vragen te antwoorden. Nee, ik denk het niet.
Heb je de bewuste buur er al eens over aangesproken? Dat is het eerste wat ik zou doen, vragen of hij je kat gezien heeft.
Zijn er nog mensen met loslopende katten in de buurt? Heeft zich al eens een precedent voorgedaan? (andere mysterieus verdwenen katten)
Is je kat gesteriliseerd/gecastreerd? gechipt? Leeftijd? Wonen jullie er al lang?
Hoe landelijk woon je? Is het er ook bosrijk?
Verder zou ik de hoop nog niet opgeven en blijven zoeken (vooral ook 's avonds als het stil is). 3 dagen is lang maar er kan vanalles gebeurd zijn. Kat kan bv in een garage vastzitten of ergens anders waar ze niet uit geraakt.
Om je een voorbeeld te geven, mijn oude schoonmoeder zaliger was al meerdere dagen een van haar katten kwijt (platteland). Zij was niet meer goed te been en vroeg om eens in de kelder te gaan kijken. Daar troffen we haar lieveling aan, gestikt in een mol die hij gevangen en naar huis gebracht had. De mol stak nog in zijn bekje.
Ik kan je nog veel verhalen vertellen over hoe je een kat kan verliezen, sommige met een happy end en sommige niet.
Zelf woon ik in de stad en ben al meerdere keren een van mijn katten moeten gaan zoeken. Gelukkig heb ik ze altijd gevonden, ofwel in garages ofwel ergens waar ze van een muur gesprongen zijn waar ze niet terug opgeraakten. Zonder hulp waren ze er nooit weggeraakt, daarom: blijven zoeken!
We hebben de gebuur er reeds over aangesproken. Zijn vrouw vertelde dat ze onze kat al gezien heeft, haar man beweert dat hij die kat nog nooit gezien heeft.
Op zich is dit nu wel opvallend aangezien die man constant buiten in zijn tuin werkt, zich met zijn vogels bezighoudt, ...
Verder heb ik in het gebuurte al navraag gedaan + bij mijn huisbaas en hier en daar heb ik gehoord dat hun kat van de ene dag op de andere verdwenen is. Wanneer ik er zelf bij stilsta, dan valt het op dat er in onze wijk niet veel katten zijn. Gegeven er nog veel kinderen wonen lijkt mij dit vreemd, want toen ik klein was krioelde het van de katten in die wijk waar ik toen woonde.
Dan betreffende de kat zelf; deze was ongeveer 6 maanden oud en nog maar een week gecastreerd. Voor zover wij weten stripte hij niet. Wel was hij een jager. Hierbij ving hij vooral spitsmuizen. Wij weten dit aangezien hij zijn "buit" altijd aan de achterdeur kwam tonen. Bijgevolg durf ik ook stellen dat hij onze gebuur zijn gevogelte rust liet aangezien ik nooit iets van gevogelte aan onze achterdeur heb zien liggen.
Dan betreffende het "irritante" aan katten...
1) wanneer een kat buitenloopt kan men toch niet verwachten dat die weet waar de grenzen van ons perceel liggen en dat hij deze dan bijgevolg ook niet mag overtreden
2) Moest die kat nu lastig gedaan hebben, dan hoopte ik toch dat men dit ons kwam zeggen in plaats van ze koudweg gewoon te doden.