Vermoeden dat kat kopje kleiner werd gemaakt door buur

AlexDK
Topic Starter

Vermoeden dat kat kopje kleiner werd gemaakt door buur

#1 , 17 nov 2011 17:02

Beste,

Wij zitten met volgende probleem. Sedert maandagmiddag zijn wij onze kat kwijt. Deze kat kwam normaal gezien altijd wanneer wij hem riepen. Maar tot op heden is er geen spoor meer van hem.
We hebben ondertussen al alles gedaan wat mogelijk is om hem terug te vinden:
- langs de straten gaan kijken of hij niet overreden werd
- flyers rondegedeeld
- navraag gedaan bij de gebuurs
Nu viel het mijn vriendin eergisteren op dat er bij één van de nabije gebuurs, die gevogelte kweekt (liefhebber) er verse aarde omgewoeld ligt. Bovendien heeft ze gisteren gezien dat hij hierover bladeren gestrooid heeft. Het feit dat bepaalde gebuurs beweren dat ze niet verwonderd zouden zijn moest hij onze kat een kopje kleiner gemaakt zou hebben doet ons misschien wel VERMOEDEN dat hij wel iets te maken zou kunnen hebben met de verdwijning.
Nu heb ik eerlijk gezegd geen zin om onmiddellijk in de aanval te gaan en een mogelijke burenruzie te ontketenen die jaren duurt. Graag zou ik mij liever eerst informeren van wat er mogelijk is.
- Gaat de politie gehoor geven moesten wij klacht indienen op basis van vermoedens?
- Kunnen wij, op basis van vermoeden, eisen dat die persoon de vermoedelijke put “terug” open graaft?
- Zijn er eventueel andere stappen die we kunnen ondernemen?

Op zich kan je misschien denken; het gaat maar om een kat. Helaas pak ik het ergens persoonlijk op aangezien ik het
a. Niet kan verdragen dat iemand mijn huisdieren dood
b. Niet kan verdragen dat iemand – tout court – iets met mijn “spullen” doet. Bovendien beschouw ik dit ergens ook als “diefstal”…

Alvast bedankt voor uw tijd en eventueel antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 17 nov 2011 17:35

en wat als de buur onschuldig blijkt te zijn? Dan kan u vervolgt worden voor laster en eerroof...
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

AlexDK
Topic Starter

#3 , 17 nov 2011 17:48

en wat als de buur onschuldig blijkt te zijn? Dan kan u vervolgt worden voor laster en eerroof...
Daarom dat ik hier de vraag stel wat we kunnen doen... Zoals reeds geschreven, het laatste wat ik wil is een slepende burenruzie.

Reclame

artemis

#4 , 17 nov 2011 18:39

Ik heb zelf katten en mag er niet aan denken dat iemand ze iets zou aandoen. Maar het gebeurt al zijn er talloze scenario's mogelijk.

Om op je eerste twee vragen te antwoorden. Nee, ik denk het niet.
Heb je de bewuste buur er al eens over aangesproken? Dat is het eerste wat ik zou doen, vragen of hij je kat gezien heeft.
Zijn er nog mensen met loslopende katten in de buurt? Heeft zich al eens een precedent voorgedaan? (andere mysterieus verdwenen katten)
Is je kat gesteriliseerd/gecastreerd? gechipt? Leeftijd? Wonen jullie er al lang?
Hoe landelijk woon je? Is het er ook bosrijk?

Verder zou ik de hoop nog niet opgeven en blijven zoeken (vooral ook 's avonds als het stil is). 3 dagen is lang maar er kan vanalles gebeurd zijn. Kat kan bv in een garage vastzitten of ergens anders waar ze niet uit geraakt.
Om je een voorbeeld te geven, mijn oude schoonmoeder zaliger was al meerdere dagen een van haar katten kwijt (platteland). Zij was niet meer goed te been en vroeg om eens in de kelder te gaan kijken. Daar troffen we haar lieveling aan, gestikt in een mol die hij gevangen en naar huis gebracht had. De mol stak nog in zijn bekje.
Ik kan je nog veel verhalen vertellen over hoe je een kat kan verliezen, sommige met een happy end en sommige niet.

Zelf woon ik in de stad en ben al meerdere keren een van mijn katten moeten gaan zoeken. Gelukkig heb ik ze altijd gevonden, ofwel in garages ofwel ergens waar ze van een muur gesprongen zijn waar ze niet terug opgeraakten. Zonder hulp waren ze er nooit weggeraakt, daarom: blijven zoeken!

Vandebos

#5 , 17 nov 2011 19:14

Tegen dergelijke lui bestaat er maar één middel. De goede werking van een luchtkarabijn tegen gevogelte van katten moordende of vergiftigende buurt ga ik hier echter niet aanprijzen gelet op het gebrek aan ondersteunende wetgeving. (Alhoewel ik persoonlijk kan garanderen dat het op extreem korte termijn supereffectief werkt)

WP002

#6 , 17 nov 2011 20:28

Katten zijn overigens beschermde dieren. Een kat om het hoekje helpen is correctioneel strafbaar (vreemd genoeg schijnt dit niet voor honden te gelden).

Vandebos

#7 , 17 nov 2011 20:45

Katten zijn overigens beschermde dieren. Een kat om het hoekje helpen is correctioneel strafbaar (vreemd genoeg schijnt dit niet voor honden te gelden).

Logisch, ze bestrijden ongedierte... Alhoewel mijn vroegere jack Russell ook niet vies was om met ratten, mollen of één keer zelfs met een konijn de keuken binnen te komen... (zijn buit was bijna groter dan hijzelf..)

artemis

#8 , 17 nov 2011 22:15

Hmmm, dat katten beschermde dieren zouden zijn dat weet ik niet zo.
Ik weet uit heel, maar dan ook uit heel goede bron dat sommige boswachters en bijbehorende gemeentelijke arbeiders in onze schaarse Vlaamse bosrijke gebieden er niet voor terugdeinzen om (zwerf)katten 'naar de eeuwige velden' te sturen omdat ze een bedreiging vormen voor de plaatselijke wilde fauna (vogelnesten e.d.). Het gebeurt dan zogezegd uit natuurbehoud. Probleem is dat die mensen soms nogal snel moeten oordelen tussen echt verwilderde katten en rondwandelende maar vooral enorm veel gedumpte huiskatten.

octopus

#9 , 18 nov 2011 12:40

laat ons ook eens eerlijk zijn; als ik graag de vogels in mijn tuin zie broeden en hoor fluiten, en de kat van een of andere buur komt de jongen opvreten..... jaagt de vogels weg..... en ik mag niks ondernemen omdat buurman meent dat zijn kat overal rechten heeft, ook ten koste van wat ik aangenaam vind,
Pas op; ik keur het afmaken van die katten hiermee niet goed, maar kan heel veel begrip opbrengen voor mensen die zich aan het gedrag van andermans katten ergeren. Als je een tuin hebt, en de kat van de buurman komt er elke dag zijn behoefte doen....
Heb je al eens de stank van een sproeiende kater aan je deur gehad? Ik kan me voorstellen dat, indien dit niet van je eigen kat komt, je daar echt niet gelukkig mee bent

Oude Belg

#10 , 18 nov 2011 13:44

Antikat :

Afbeelding
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

AlexDK
Topic Starter

#11 , 18 nov 2011 14:06

Ik heb zelf katten en mag er niet aan denken dat iemand ze iets zou aandoen. Maar het gebeurt al zijn er talloze scenario's mogelijk.

Om op je eerste twee vragen te antwoorden. Nee, ik denk het niet.
Heb je de bewuste buur er al eens over aangesproken? Dat is het eerste wat ik zou doen, vragen of hij je kat gezien heeft.
Zijn er nog mensen met loslopende katten in de buurt? Heeft zich al eens een precedent voorgedaan? (andere mysterieus verdwenen katten)
Is je kat gesteriliseerd/gecastreerd? gechipt? Leeftijd? Wonen jullie er al lang?
Hoe landelijk woon je? Is het er ook bosrijk?

Verder zou ik de hoop nog niet opgeven en blijven zoeken (vooral ook 's avonds als het stil is). 3 dagen is lang maar er kan vanalles gebeurd zijn. Kat kan bv in een garage vastzitten of ergens anders waar ze niet uit geraakt.
Om je een voorbeeld te geven, mijn oude schoonmoeder zaliger was al meerdere dagen een van haar katten kwijt (platteland). Zij was niet meer goed te been en vroeg om eens in de kelder te gaan kijken. Daar troffen we haar lieveling aan, gestikt in een mol die hij gevangen en naar huis gebracht had. De mol stak nog in zijn bekje.
Ik kan je nog veel verhalen vertellen over hoe je een kat kan verliezen, sommige met een happy end en sommige niet.

Zelf woon ik in de stad en ben al meerdere keren een van mijn katten moeten gaan zoeken. Gelukkig heb ik ze altijd gevonden, ofwel in garages ofwel ergens waar ze van een muur gesprongen zijn waar ze niet terug opgeraakten. Zonder hulp waren ze er nooit weggeraakt, daarom: blijven zoeken!
We hebben de gebuur er reeds over aangesproken. Zijn vrouw vertelde dat ze onze kat al gezien heeft, haar man beweert dat hij die kat nog nooit gezien heeft.
Op zich is dit nu wel opvallend aangezien die man constant buiten in zijn tuin werkt, zich met zijn vogels bezighoudt, ...
Verder heb ik in het gebuurte al navraag gedaan + bij mijn huisbaas en hier en daar heb ik gehoord dat hun kat van de ene dag op de andere verdwenen is. Wanneer ik er zelf bij stilsta, dan valt het op dat er in onze wijk niet veel katten zijn. Gegeven er nog veel kinderen wonen lijkt mij dit vreemd, want toen ik klein was krioelde het van de katten in die wijk waar ik toen woonde.

Dan betreffende de kat zelf; deze was ongeveer 6 maanden oud en nog maar een week gecastreerd. Voor zover wij weten stripte hij niet. Wel was hij een jager. Hierbij ving hij vooral spitsmuizen. Wij weten dit aangezien hij zijn "buit" altijd aan de achterdeur kwam tonen. Bijgevolg durf ik ook stellen dat hij onze gebuur zijn gevogelte rust liet aangezien ik nooit iets van gevogelte aan onze achterdeur heb zien liggen.

Dan betreffende het "irritante" aan katten...
1) wanneer een kat buitenloopt kan men toch niet verwachten dat die weet waar de grenzen van ons perceel liggen en dat hij deze dan bijgevolg ook niet mag overtreden
2) Moest die kat nu lastig gedaan hebben, dan hoopte ik toch dat men dit ons kwam zeggen in plaats van ze koudweg gewoon te doden.

Moraelin

#12 , 18 nov 2011 16:01

Dan betreffende het "irritante" aan katten...
1) wanneer een kat buitenloopt kan men toch niet verwachten dat die weet waar de grenzen van ons perceel liggen en dat hij deze dan bijgevolg ook niet mag overtreden
2) Moest die kat nu lastig gedaan hebben, dan hoopte ik toch dat men dit ons kwam zeggen in plaats van ze koudweg gewoon te doden.
Het eerste is natuurlijk zo maar stel je voor dat iedereen zijn hond losliet en die beesten ook overal hun gevoeg deden en putten graafden, dan zou het niet ok zijn, waarom van katten dan wel ? Ik heb niets tegen katten maar als je dode vogels in je tuin vindt en overal ruikt het naar kattepis en vind je 'hoopjes' terug dan vind ik het toch niet zo'n propere beesten als velen mensen denken.

Het tweede spreekt voor zich.

Oude Belg

#13 , 18 nov 2011 16:29

Het eerste is natuurlijk zo maar stel je voor dat iedereen zijn hond losliet en die beesten ook overal hun gevoeg deden en putten graafden, dan zou het niet ok zijn, waarom van katten dan wel ? Ik heb niets tegen katten maar als je dode vogels in je tuin vindt en overal ruikt het naar kattepis en vind je 'hoopjes' terug dan vind ik het toch niet zo'n propere beesten als velen mensen denken.

Het tweede spreekt voor zich.
Een hond is een sociaal dier, leeft in een roedel en heeft een leider. Een kat is een solitaire jager en heeft dus géén leider.
Een kat heeft geen baas, een kat heeft personeel. :lol:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

AlexDK
Topic Starter

#14 , 18 nov 2011 16:32

Waarschijnlijk omdat het maatschappelijk aanvaard is dat katten vrij rondlopen...

Mja het is mijns inziens nu niet om die discussie te doen...

Zou gewoon willen weten of ik iets kan doen met die "vermoedens".

huurder45

#15 , 18 nov 2011 16:44

@AlexDK: Je bent niet de enige jong! In Roeselare (Biezenhof!!!) hebben ze ons dat ook gelapt. Mijn moeder had 5 katten, en allemaal zijn ze verdwenen (naast haar woonde een duivenmelker). Echt een bende vuile sm*appen!!!

Terug naar “Archief”