Aanbod

Fellow
Topic Starter

Aanbod

#1 , 23 nov 2011 13:47

Beste,

Er werd na een advertentie op tweedehands een mail verstuurd naar de aanbieder met een bod.

Aanbieder aanvaardt het bod en vraagt om verder af te spreken.

Er wordt gebeld en gezegd dat er volgende zaterdag achter het product wordt gekomen. Echter, het adres wordt op dat moment nog niet meegedeeld.

De volgende dag krijgt men ineens de melding dat het product aan een ander is verkocht.

Was er een koopovereenkomst en heeft de verkoper deze verbroken?

Mijn inziens was er een overeenkomst over prijs en product.

Art. 1583. Hij is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.

Heeft de koper hier gelijk dat hij het goed toch nog opeist?

Communicatie :

Beste,

Ik zou graag 250 euro willen bieden voor de crosstrainer.

-------------------------------------

Beste,
Voor mij is uw bod van 250euro goed.
Kan u mij even bellen om verder af te spreken op het nr .../../../
Dan kunnen we een dag en uur afspreken wanneer u deze kan ophalen, en kan ik u gelijk ook mijn adres doorgeven.
Mvg
---------------------------------------------
Beste,

Deze trainer is sinds september dit jaar? Alles is dus nog perfect in orde?

Wat is het gewicht van het vliegwiel? Is dit een waar je goed op kan trainen? Ik ging altijd in de fitness, maar met een drukke job en een baby, sport ik liever thuis. Jammer genoeg heb ik bij mijn vorige verhuis m'n crosstrainer verkocht, maar ik mis dit teveel.

Ik heb gezien dat deze zich aanpast aan uw hartslag?

Ik bel je vandaag of morgen om een afspraak vast te leggen.

Nog een kleine vraag om te weten hoe we deze dan moeten ophalen (kwestie van de juiste wagen) : is deze makkelijk te vervoeren?

Alvast bedankt
-------------------------
Die avond werd gebeld om te melden dat er volgende zaterdag zou achter gekomen worden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 23 nov 2011 14:27

Koop is gesloten, koper kan levering of schadevergoeding vorderen.

Fellow
Topic Starter

#3 , 23 nov 2011 14:36

Zoals ik dacht.

Hartelijk bedankt voor de bevestiging.

Reclame

Fellow
Topic Starter

#4 , 23 nov 2011 17:16

Beste,

Kan uit bovenstaande mailing gehaald worden dat de koper de verkoop in twijfel trekt?

Het feit dat er bijkomende inlichtingen worden gevraagd na aanvaarding van het bod van de verkoper.

Verkoper is van mening dat de koper de aankoop in twijfel trekt alsook blijft deze erbij dat het geven van het afhaaladres bepalend is voor voltrekking van de verkoop.

Turaki

#5 , 23 nov 2011 22:04

Bod is aanvaard, product is gekend, koop is dus gesloten.
Dat de koper achteraf nog extra info vraagt of dat het afhaaladres niet is opgegeven maken geen verschil. Artikel 1583 verwijst enkel naar zaak en prijs, en de overeenstemming hierover.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 nov 2011 11:03

Hieronder even de gedragsregels bij het bieden op 2deHands

5.2. Wat zijn de regels van het bieden?
Een bod is niet bindend.
De adverteerder is niet verplicht in te gaan op het hoogste bod.
De bieder mag zijn bod te allen tijde intrekken.
De adverteerder mag een bod op zijn zoekertje te allen tijde verwijderen.

De koop is dus niet gesloten. Zowel de aanbider als de bieder kunnen alles terug intrekken.
Gelieve in de toekomst dus de regels van de betreffende site erop na te lezen.

Turaki

#7 , 24 nov 2011 11:28

Hieronder even de gedragsregels bij het bieden op 2deHands

5.2. Wat zijn de regels van het bieden?
Een bod is niet bindend.
De bieder mag zijn bod te allen tijde intrekken.
De adverteerder mag een bod op zijn zoekertje te allen tijde verwijderen.

De koop is dus niet gesloten. Zowel de aanbider als de bieder kunnen alles terug intrekken.
Gelieve in de toekomst dus de regels van de betreffende site erop na te lezen.
Dit gaat enkel over het bieden via de site zelf, en zegt bovendien niets over wat indien er wel werd ingegaan op een bod. Mijn inziens blijft de koop dus gesloten.

Gebruiker21

#8 , 24 nov 2011 11:56

Wel een vreemde manier van verkopen / kopen: ze komen een prijs overeen, en dan gaat de koper plots allerhande vragen stellen? Stel dat de verkoper nu antwoord: "Je kan er eigenlijk niet zo goed op trainen, die hartslagmeter is kapot en het gewicht van het vliegwiel is véél te laag om goed te zijn. Maar de koop is gesloten dus kom er maar om." Wat dan?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#9 , 24 nov 2011 12:45

.
Verkoper moet dus niet ingaan op het bod van poster.

JohnD

#10 , 24 nov 2011 13:00

Dit gaat enkel over het bieden via de site zelf, en zegt bovendien niets over wat indien er wel werd ingegaan op een bod. Mijn inziens blijft de koop dus gesloten.
Ik adverteer regelmatig op 2e hands en idd. ken ik ook die regels. Men zou echter kunnen stellen dat die gedragsregels, die er in feite geen zijn omdat alles toegelaten is, ook kunnen doorgetrokken worden buiten de site zelf zolang de oorspronkelijke advertentie op de site zelf was.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Redrum

#11 , 24 nov 2011 13:11

.
Verkoper moet dus niet ingaan op het bod van poster.
Neen, maar wanneer hij er wel op ingaat is er een bindende verkoop. Hij moest niet ingaan op het bod maar hij heeft dat wèl gedaan.

Gebruiker21

#12 , 24 nov 2011 14:18

Normaal is een koop gesloten als alle partijen over alle aspecten van de verkoop akkoord zijn. Hier was enkel over de prijs een overeenkomst, maar de bijkomende vragen, wijzen erop dat er nog geen duidelijkheid (en dus akkoord) was over het te koop aangeboden goed. Hoe kan je immers akkoord gaan die trainer te kopen, als je nog met een hoop vragen zit?

Los van het feit dat de kandidaat-koper mogelijk in zijn recht is, wat zou die daar verder mee kunnen doen? Naar de rechter stappen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”