hoe krijgen we dit nog eerlijk verdeeld ?

basfien
Topic Starter

hoe krijgen we dit nog eerlijk verdeeld ?

#1 , 27 nov 2011 09:08

mijn ouders hebben jarenlang stiekem mijn jongste zus financieel geholpen en heel veel schulden betaald. Dit is nu aan het licht gekomen bij de dood van mijn moeder. Mijn vader heeft alles uitgelegd en we hebben berekend ( aan de hand van een bijgehouden overzicht door mijn vader !) dat al ruim 78.000 euro "geschonken" werd over al die jaren. Mijn zus heeft dit toegegeven en we hebben dit zelfs op papier. Ondertussen krijgt ze nu weer "officieel" elke maand nog 500 euro op haar bankrekening gestort als "voorschot op de erfenis" maar krijgt ze zeker van vader nog wat toegestopt onder de tafel . Nu mijn vader binnenkort naar een rusthuis gaat, heeft hij mij en mijn oudere broer gevraagd om zijn huis niet te verkopen maar daar zolang ze leeft mijn jongste zus gratis in te laten wonen. Hij wil aan ons het huis nalaten ( blote eigenaars) en mijn jongste zus "vruchtgebruiker" maken zolang ze leeft. Mijn broer en ik zullen dus wellicht alle onkosten/reparaties voor het huis op ons moeten nemen maar daarvoor niets krijgen zolang onze zus leeft. Daarbij komt dan nog dat ze verder wil samenwonen met een man die op zijn en haar centen teert en niets van onze familie wilt weten. Kunnen wij de wens van onze bejaarde vader negeren ? Zo ja, hoe doe we dit? Zo neen, wat raadt u ons aan. Mijn oudere broer voelt zich beschaamd/beklemd door deze situatie maar wil zomaar niet het ouderlijke huis aan mijn jongere zus in vruchtgebruik geven omdat hij nu al voorspelt dat ze het zullen "omwonen" en niet verzorgen en wij wellicht meer kosten en problemen zullen hebben dan enig genot. Kan iemand ons advies geven ? Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 27 nov 2011 13:59

Ik zou ook niet akkoord kunnen gaan met vaders idee: levenslang vruchtgebruik op de woning voor de zus. Vermoedelijk waren jullie al bij het overlijden van moeder al voor de helft blote eigenaar van het huis. Levenslang vruchtgebruik schenken aan de dochter, dat vind ik toch iets te veel van het goede. Wanneer wordt er dan écht verdeeld als vadertje komt te sterven? Ik denk dat jullie dan geen andere optie meer hebben de vereffening-verdeling door de Rechtbank van Eerste Aanleg te laten geschieden.

Jullie zijn met drie kinderen. Vader mag dus 1/4de van het beschikbaar vermogen vrij wegschenken. Jij en je broer hebben recht op 1/4 de van de fictieve massa, het reservatair deel. Je vader mag zijn centjes opsouperen, maar hij mag het reservatair deel niet aanraken.

Ik hoop dat die reeds gedane schenkingen toen moeder nog leefde bij haar overlijden werden verrekend. Indien dit niet zo is, dan geef ik jullie weinig kans dat alles nog goed komt. Jullie hebben wel 30 jaar om deze erfenis aan te vechten, maar dan moeten er nog centen zijn om jullie uit te betalen. Eveneens hoop ik dat jullie niet voor akkoord hebben ondertekend voor de verdeling van moeders nalatenschap.

Vader is wel eerlijk en heeft het opgebiecht dat zijn dochter reeds zo veel centjes heet gekregen. Het staat op papier, ja ... gelukkig maar! Toch heb ik mijn bedenkingen hierbijl: als je zus geen centen heeft om je reservatair deel terug te betalen, dan kan je er ook niets terughalen.

Een laatste hoop is dat je vader het vruchtgebruik niet gaat toewijzen bij testament!

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 nov 2011 14:51

Als de vader niet "buiten" erfdeel heeft geschonken aan de jongste dochter dan hebben de drie kinderen recht op evenveel, dus niet enkel op hun reservatair erfdeel.
Alles moet dus in de fictieve massa worden ingebracht (als men het spel 100 percent correct wil spelen).
Zelfs dan zijn de twee andere kinderen nog benadeeld, want het geld dat ze (meer) uit de erfenis krijgen zal intussen minder waard zijn wegens inflatie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

j.demoor

#4 , 28 nov 2011 10:53

Bij moeders dood behield vader zijn helft van het huis in volle eigendom,indien het behoord had tot de huwelijksgemeenschap.

“Art.745.De kinderen...erven van hun ouders...zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte,ook al hebben zij niet dezelfde ouders en ongeacht de wijze waarop hun afstamming is vastgesteld. Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden, wanneer zij allen in de eerste graad staan en uit eigen hoofde geroepen worden..Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Inzake vaders vruchtgebruik van moeders helft geldt :
“Art.595. De vruchtgebruiker kan persoonlijk de vruchten genieten,hij kan verpachten,of zelfs zijn recht verkopen of afstaan om niet...”(B.W.).
“Art.617.Vruchtgebruik eindigt : Door de dood van de vruchtgebruiker...”(B.W.).
De blote eigendom van de kinderen wordt dan hun volle eigendom krachtens de wet.

‘Hij wil aan ons het huis nalaten en mijn jongste zus "vruchtgebruiker" maken zolang ze leeft‘.

Vader kan dus na zijn overlijden die volle eigendom uit moeders nalatenschap van de kinderen niet schenken aan één kind.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 28 nov 2011 11:38

Vader kan wel een verdeling blote eigendom - vruchtgebruik maken. Bij drie kinderen kan hij één kind maximum de helft geven. Hij kan de dochter het vruchtgebruik geven , indien , volgens haar leeftijd op de tabellen van J Schryvers , dat een waarde heeft van max. 50 %.
Verdeling wordt dan : dochter 100 % vruchtgebruik , waarde 50 % van totaal. Elk van de twee andere kinderen : 50 % BE , waarde 25 % van totaal. Die twee kinderen worden elk voor 50 % volle eigenaar indien de zuster overlijdt.
In dit geval wordt het niet eenvoudiger als rekening dient gehouden met vroegere giften.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#6 , 28 nov 2011 12:14

Als het huis al voor de helft in blote eigendom van de kinderen is na het overlijden van moeder, dan kan vader toch niet eisen dat op die helft het vruchtgebruik aan de zus wordt gegeven?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”