Burengeschil mbt aanplanting

JohanG
Topic Starter

Burengeschil mbt aanplanting

#1 , 07 dec 2011 08:50

Ik weet niet als het onderwerp hier goed staat, maar even de uitleg:

Ik heb een geschil met mijn buurman omtrent bomen die op zijn terrein staan, deze bomen (8 à 10m hoog) staan op 20 tot 150cm (het betreft verschillende bomen) van de scheiding. Ze staan er nu ongeveer 15 jaar. Ik ben 4 jaar geleden daar gaan wonen en ik begin nu meer en meer last te krijgen van deze bomen (bvb in periodes van droogte zoals dit voorjaar gaat mijn gras kapot).

Ik heb via verschillende bronnen al bevestigd gekregen dat hoogstammige bomen (>2.2m) met de hartlijn van de stam op 2m van de scheiding moeten staan, indien dit niet zo is en ze staan er nog geen 30 jaar kan de nabuur rooiing eisen. Dit komt uit het veldwetboek en is me bevestigd door stad Leuven.

Ik heb mijn buurman via aangetekend schrijven gevraagd deze bomen te rooien, hij weigert dit echter en zijn advocaat (hij kan blijkbaar niet zelf antwoorden) haalt volgende zin aan, ik citeer:

De bomen werden overeenkomstig de toepasselijke reglementering aangeplant. Ingeval zou blijken dat één of enkele van de bomen op een te dichte afstand staat, is het duidelijk dat betreffende bomen voor U geen hinder betekenen zodat ten uitzonderlijke titel afgeweken kan worden van de toepasselijke reglementering.

Nu is mijn vraag, wat is jullie mening? Ondertussen heb ik ook de wijkagent al langsgestuurd die mijn visie volgt (ik moet nog horen wat het resultaat ervan is). Indien nodig ga ik via het vredegerecht en nog verder indien nodig/mogelijk. Ik wil gewoon zeker zijn dat ik niets over het hoofd zie.

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 dec 2011 09:14

U heeft gelijk. De buur zal op aanvraag dienen te rooien.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2011 10:42

Hoe was de situatie bij het planten van de bomen. Het zou kunnen dat het een terrein was en daarna verdeeld.
Hoe ver staat bebouwing van de bomen af?

Reclame

JohanG
Topic Starter

#4 , 07 dec 2011 11:09

Hoe de situatie 15 jaar geleden was weet ik niet, ik woon er nog maar 4 jaar... Maar verandert dat iets aan de zaak?

Mijn huis staat er sinds 1938 en zijn huis ziet er ook van die periode uit, ik weet dat mijn buurman daar 15 jaar geleden is komen wonen en dan de tuin volledig heeft laten heraanleggen, de bomen die er nu staan zijn ongeveer 15 à 20 jaar oud (geschat, ik ben geen bomenkenner :-)), ik weet dat als ze meer dan 30 jaar waren dat ik het kon vergeten, maar dat is dus niet zo. Het is dus zeker niet zo dat de bomen er stonden samen met het huis, ze zijn achteraf aangeplant.

Wat betreft waar de bomen staan, het gaat in totaal om zeker 8 bomen, 2 ervan staan ter hoogte van de achterbouw van mijn huis (ernaast dus, zijn woning is vrijstaand en staat verder naar achter, ik heb het laatste huis in een rij), daarvan valt alle afval op mijn plat dak, 1 staat ongeveer 20m achter mijn huis en 5 ongeveer 30m achter mijn huis (is een lang smal terrein van ongeveer 60 x 6m (zijn tuin is even diep maar wel een 20-tal m breed)).

bartvdv

#5 , 07 dec 2011 11:46

Het zou ook kunnen zijn dat er in die straat/streek/regio van Leuven nu net een afwijkende reglementering geldt of gold op het ogenblik van aanplanten - zo ook in sommige gebieden in Aalst. Mijn ervaring leert me dat de milieudienst het niet altijd bij het juiste eind heeft en zichzelf wel een keer tegenspreekt. Het zou ook kunnen dat de bomen werden aangeplant met de goedkeuring van de vorige eigenaar, maar dan zou daar een document moeten van bestaan en maakt die twee meter ook niet uit en moet je die afspraak respecteren. Overigens kunnen gemeenten afwijken van de 2-meter-regel.

Terug naar “Andere”