dematerialisatie effecten

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

dematerialisatie effecten

#1 , 03 dec 2011 19:30

In de Nederlandse versie van het gepubliceerde regeerakkoord lees ik dat voor AANDELEN aan toonder vanaf 1 januari 1 percent taks zal moeten worden betaald op de dematerialisatie.

quote: "
1.2.3. Diverse maatregelen
.....
• de omzetting van aandelen aan toonder in gedematerialiseerde
aandelen en nominatieve aandelen zal worden belast teneinde de
inspanningen beter te verdelen tussen de kredietinstellingen;

En in de Franstalige versie lees ik daarentegen:

"· Une taxe sera appliquée à l’occasion de la conversion des TITRES au porteur(=effecten aan toonder) en titres dématérialisés et en titres nominatifs"

Alors: Pour les Flamands pas la même chose Monsieur D.R.????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 05 dec 2011 15:19

Jama, jama, je moet er rekening mee houden dat D.R. daar zéér veel "tijd" voor nodig heeft om van het Nederlands naar het Frans te vertalen en vice-versa.

wanton

#3 , 05 dec 2011 18:59

Ik zou toch maar voor de franstalige vermelding gaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

frieda.M

#4 , 05 dec 2011 23:15

De woorden aandelen en belast heb ik ook gelezen in de Nederlandse tekst. maar het percentage van1% heb ik niet gelezen.
Staat dat ook nog in een ander versie of is dat een schatting

frieda.M

#5 , 07 dec 2011 15:03

Weet niemand de juiste cijfers of waar men ze kan vinden. Misschien is het wel 0,10 of zoiets en begint het half 2012 om de mensen de kans te geven het nodige te doen?

roharro
Topic Starter

#6 , 07 dec 2011 18:40

De enige informatie is dat het 1 percent zou zijn vanaf 1 januari 2012.
Zie ondermeer laatste pagina van De Standaard van vandaag.

basejumper

#7 , 09 dec 2011 08:15

1 % vanaf 1/1/2012 en 2 % vanaf 1/1/2013. Geldt voor alle effecten die gedematerialiseerd worden. Er zijn nog geen uitvoeringsbesluiten dus vragen blijven nog open voor bvb aandelen van niet beursgenoteerde familiale NV's.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

frieda.M

#8 , 09 dec 2011 12:28

Effecten die vervallen in 2012 dienen uiteraard niet gedematerialiseerd te worden Dus enkel de effecten die vervallen NA 31/12/2013 dienen best voor het eind van het jaar op en effectenrekening gezet te worden Ziet iedereen dat zo?

NB Die percentages en de begindatum (kan toch ook vanaf half 2012 bv) zie ik niet in het regeerakkoord staan.

roharro
Topic Starter

#9 , 09 dec 2011 12:42

Effecten die vervallen in 2012 dienen uiteraard niet gedematerialiseerd te worden Dus enkel de effecten die vervallen NA 31/12/2013 dienen best voor het eind van het jaar op en effectenrekening gezet te worden Ziet iedereen dat zo?

NB Die percentages en de begindatum (kan toch ook vanaf half 2012 bv) zie ik niet in het regeerakkoord staan.
Het is reeds sedert enkele tijd dat alle effecten, die vervallen, alvorens uitbetaald te worden, eerst nog op een effectenrekening dienen te worden geplaatst. Bijgevolg ook effecten die vervallen in 2012.

Creatief

#10 , 09 dec 2011 17:32

Je maakt me erg blij met deze uitspraak dat effecten die voor 31/12/2013 vervallen niet gedematerialiseerd moeten worden. Waar heb je dat gelezen?
Bron?

Maar, indien we ze wel op effectenrekening zetten, stel in 2012, dan moeten wel hierop betalen of niet?

roharro
Topic Starter

#11 , 09 dec 2011 17:37

Maar, indien we ze wel op effectenrekening zetten, stel in 2012, dan moeten wel hierop betalen of niet?
In 2012: 1 percent
In 2013: 2 percent

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 dec 2011 18:56

Vermoedelijk wel. Ik zeg vermoedelijk omdat je nu al zeker kan zijn dat niet alles wat in het regeerakkoord staat ook zal worden uitgevoerd. Zekerheid is er maar als de wet goedgekeurd wordt en in het Staatsblad komt.

roharro
Topic Starter

#13 , 09 dec 2011 19:34

Vermoedelijk wel. Ik zeg vermoedelijk omdat je nu al zeker kan zijn dat niet alles wat in het regeerakkoord staat ook zal worden uitgevoerd. Zekerheid is er maar als de wet goedgekeurd wordt en in het Staatsblad komt.
Klopt. Maar om zekerheid te hebben dat men nul percent dient te betalen moet men deponeren voor einde jaar.

Creatief

#14 , 09 dec 2011 20:35

Klopt. Maar om zekerheid te hebben dat men nul percent dient te betalen moet men deponeren voor einde jaar.
Een wet gaat pas van kracht vanaf het moment dat ze in het Staatsblad verschijnt. Dat is nu eens een écht nuchter antwoord.
En na de publicatie weet de fiscus precies wat we in kas hebben! :(

frieda.M

#15 , 09 dec 2011 23:30

Roarto schreef
"Het is reeds sedert enkele tijd dat alle effecten, die vervallen, alvorens uitbetaald te worden, eerst nog op een effectenrekening dienen te worden geplaatst. Bijgevolg ook effecten die vervallen in 2012.""
.......................................................................................................................................
Van wanneer is dat dan in voege gekomen? In februari 2010 heb ik nog geowon mateririele effecten op vervaldag (zelfs 7 dagen er voor) gewoon op de rekening laten plaatsen Direct gebeurd aan het loket.

Voor binnenlandse effecten (bv kasbons van banken) zie ik geen enkele reden om die dus voor de inning nog op een effectenrekening te zetten. ( dus geen kosten) Misschien bedoelt u buitenlandse effecten want die kunnen niet dadelijk uitbetald worden.

Terug naar “Bank & Beurs”