Bedreigingen aan mijn persoon

iTom
Topic Starter

Bedreigingen aan mijn persoon

#1 , 25 dec 2011 23:21

Geachte,

Ik heb onlangs iemand leren kennen.
Zij woont momenteel nog samen met iemand (niet getrouwd) maar wil er zo snel mogelijk weg (binnen enkele weken max.).
De persoon waar zij mee samenwoont is namelijk jaloers, ze word verbaal uitgescholden en gekleineerd, en hij heeft ook al fysiek geweld gebruikt tegen haar.
Uit schaamte heeft ze echter nooit iets gemeld bij politie. Ze weet dat ze hierin nu fout is geweest, maar dit zijn vijgen na Pasen.

Ik heb haar gezegd dat ze dus zo snel mogelijk daar moet vertrekken. Maar owv de kinderen en financieel is dit niet zo makkelijk, maar ze is iets aan't zoeken om te huren en heeft aangeklopt bij een huisvestingsdienst voor alleenstaande moeders met kinderen. Maar voorlopig woont ze dus bij deze "vriend".
Ik heb haar alvast aangeraden onmiddellijk naar de politie te gaan mocht hij haar nog slaan.

Maar nu kreeg ik zelf ook een telefoon van hem waar ik de huid werd volgescholden en bedreigd van "ik weet u te vinden" en "ik heb vrienden die het klusje wel klaren" en zo van die zaken. Ik heb onmiddellijk ingelegd want ik was uiteraard geschrokken van dit onverwacht telefoontje.
Hij heeft me dan nog enkele malen proberen te bellen maar ik nam niet op. Hij heeft dan op mijn Voicemail nog van deze scheldwoorden herhaald en bedreigingen geuit.

Wat raadt u me nu aan te doen?
Eenmaal zij bij hem weg is, zal dit wel achter de rug zijn. Of moet ik dit toch melden bij de politie?
Voicemail bewaar ik uiteraard.

Dit is de voicemail, in het dialect.

"Ik zal e nog 1 ding zeggen hè kereltje, das geen probleem, ik vind e wel dees week. Als ge zo laf zijt van tegen mij ni te klappen, of ni wilt klappen, of ni durft klappen, ik vind e wel dees week, da zweer ik. Maar ik zal e 1 ding zeggen, zolang da Persoon X hier woont, op adres, hier woont, houde gij uw poten deraf en houde gij uwe onnozele belachelijke scheve smoel toe en ei berichtjes, ik kan het ni meer zien of ni horen. Da losse ik en heur op, en als ze dan afbolt en hier buiten is, dan mutte gij mor zien wat da ge ermee doe. En van mijne zoon e kerel, als ge daar ene vinger hene uitstekt, of mor ene keer aankomt, of de intentie nog mor hebt e, zweer ik ei op mijne zoon dat het de leste keer da ge iet gedaan hebt en echt waar dees week hem ik ei, onthoudt da goe, laffe aap da ge daar zijt, den telefon ni durve oppakken, zieligaard."

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 26 dec 2011 11:45

eerste vraag: hoe komt de ene aan het telefoonnummer van de andere ?
voorstel: waarom geeft u uw nieuwe geliefde tijdelijk zelf geen onderdak ?
Zonder oordeel te vellen: maar waarom maakt men alles aan iedereen diets als je in zulke moeilijke situaties zit van nieuwe en bestaande
relaties waar alles zo precair is. Als je de moed of mogelijkheden niet hebt wees dan discreet over een nieuwe relatie die wel vruchtbaar
geluk kan opleveren

u kan idd dit melden aan de politie en die zal de klacht noteren. Maar zij zullen niks doen en het klasseren als huishoudelijk gekibbel
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 dec 2011 15:42

U vinden is bij mijn weten niet strafbaar.
U kan zich wel bedreigd voelen maar of het een strafbare bedreiging is??
Een zoon heeft uw bijna vriendin een zoon met die persoon??

Reclame

j.demoor

#4 , 27 dec 2011 09:08

“Art.448.Hij die hetzij door daden, hetzij door geschriften, prenten of zinnebeelden iemand beledigt in een van de omstandigheden in artikel 444 bepaald, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot twee maanden en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfhonderd euro of met een van die straffen alleen...”(6 juni 1867 Strafwetboek=Sw.).

‘nu kreeg ik zelf ook een telefoon van hem waar ik de huid werd volgescholden’

Telefoon voldoet niet aan voornoemd art.448.

“Art.327.Hij die, hetzij mondeling, hetzij...iemand onder een bevel of onder een voorwaarde, bedreigt met een aanslag op personen of..., waarop een criminele straf gesteld is, wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot vijf jaar en met geldboete van honderd euro tot vijfhonderd euro...Art.330.Hij die, hetzij mondeling, hetzij...iemand onder een bevel of onder een voorwaarde bedreigt met een aanslag op personen..., waarop gevangenisstraf van ten minste drie maanden gesteld is, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van zesentwintig euro tot honderd euro...”(Sw.)

"En van mijne zoon e kerel, als ge daar ene vinger hene uitstekt, of mor ene keer aankomt, of de intentie nog mor hebt e, zweer ik ei op mijne zoon dat het de leste keer da ge iet gedaan hebt...”

Hierin wordt u een voorwaarde gesteld en wordt u minstens impliciet bedreigd met een aanslag op uw persoon . U kan hiertegen dus strafklacht neerleggen met mededeling van uw bewaarde voicemail .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 dec 2011 16:36

""als ge daar ene vinger hene uitstekt, of mor ene keer aankomt, of de intentie nog mor hebt e, zweer ik ei op mijne zoon dat het de leste keer da ge iet gedaan hebt en echt waar dees week hem ik ei,""
Kan blijkbaar slecht dialect lezen idd een voorwaarden en indien bedreiging met een strafbaar feit ...aangifte doen

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”