kan een niet-erkend kind erven van de biologische vader??

eleonora
Topic Starter

kan een niet-erkend kind erven van de biologische vader??

#1 , 30 dec 2011 13:38

mijn man heeft 8j geleden een relatie had,waardoor er jammer genoeg een kind van gekomen is,nu wij zijn getrouwd,hebben 2 kinderen,en op mijn zoon zijn geboorteakte staat er op dat het mijn man zijn 1ste kind is.dat kind van uit die relatie 8j geleden,draagt zijn naam niet,staat niet vermeld in de geboorteakte,en burgelijke stand.wel is er een dnatest geweest waardoor bmlijkt dat hij jammerlijk genoeg de vader was.maar das ook maar het enige bewijs dat hij biologisch de vader is.wij betalen alimentatiegeld.wij hebben sinds 2maand geleden een huis gekocht.
nu is mijn vraag,zal dat kind ooit iets kunnen erven,of kan ik dat vastleggen in een testament dat enkel onze kinderen erven,(met voor en achternaam)
die moeder is eengeldplukker,enje weet nooit,als we vb binnen 20j in een auto zitten en een ongeluk krijgen,ik wil dit eerlijk verdeeld hebben tussen mijn 2kinderen,(mijn gezin)
akkoord dat kind kan daar niet aan doen,maar aangezien mijn man er toch geen contact mee heeft,en het niet op zijn naam staat en aangezien mijn zoon zijn "1st geboorene" is,enz...
dan moet een testament ons toch zekerheid geven dat onze kinderen erven van ons,en geen indringer mee-erft?
graag jullie mening en raad
dank u
eleonora
wij zijn gelukkig

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 dec 2011 16:32

Uw man betaalt onderhoudsgeld voor het kind? Vrijwillig? Of is dit het gevolg van een vonnis?

In dat geval moet nauwkeurig nagekeken worden wat in het vonnis staat. Is het enkel een vordering tot betaling van een bijdrage in de kosten van opvoeding door de vermoedelijke vader of is het een vonnis dat de afstamming gerechtelijk vaststelt?

eleonora
Topic Starter

#3 , 30 dec 2011 17:43

dnatest was vrijwillig,het betalen natuurlijk door vonnis,maw vonnis dat de afstamming gerechtelijk vaststelt...
maar kan je in een testament niet de namen zetten aan wie je je erfenis wil geven,als dat kind haar naam erniet bij staat,kan ze ook geen erfenis krijgen????
wij zijn gelukkig

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 dec 2011 18:57

Kijk het vonnis goed na. Het feit dat onderhoudsgeld moet betaald worden betekent nog niet dat de gerechtelijk afstamming werd vastgesteld.

Het kan zijn dat die werd vastgesteld, maar dat is niet noodzakelijk.

De naam van het kind doet er niet toe.

Als de afstamming werd vastgesteld heeft het kind dezelfde erfrechten als een ieder ander kind van uw man. Je kan een kind niet onterven. Het heeft recht op het reservatair gedeelte. Bij testament kan uw man beschikken over een deel van zijn nalatenschap, niet over de volledige nalatenschap.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”