Kan mijn ex van mij erven via mijn zoontje ?

Mama van V
Topic Starter

Kan mijn ex van mij erven via mijn zoontje ?

#1 , 04 jan 2012 23:15

Ik ben onlangs bevallen van een zoontje. De papa van mijn zoontje heeft al sinds 3 maanden zwangerschap niets meer van zich laten horen (we waren niet gehuwd en hadden geen samenlevingscontract). Hij heeft mijn zoontje ook niet erkend. Ik weet op dit moment echter niet of hij alsnog erkend wil worden, dus hier kan nog verandering in komen.
Wanneer ik sterf, veronderstel ik dat al mijn bezittingen naar mijn zoontje gaan... Maar wat als mijn zoontje vervolgens sterft ? Als zijn vader ondertussen de erkenning verkregen heeft, heeft hij dan meteen ook recht op een erfenis via mijn zoontje ? Wat kan ik hier tegen ondernemen ?
Ik zou het echt zonde vinden als de man die ons heeft laten zitten, nadien wel met mijn zuurverdiende centjes kan gaan lopen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 05 jan 2012 07:30

Als de man het kind heeft erkend, zal hij idd de erfgenaam zijn. Of dit aan te passen is en hoe, laat ik aan anderen over :) (ik dacht dat er wel mogelijkheden zijn).

Mama van V
Topic Starter

#3 , 05 jan 2012 11:05

Dan moet ik dringend de nodige stappen zien te ondernemen want we zijn bij hem weg omdat hij mij zowel fysiek als emotioneel mishandeld heeft... Ik kan geen alimentatie vragen omdat ik geen slapende honden wakker wil maken (wat als hij dan ook bezoekrecht gaat eisen als ik alimentatie vraag ?). Moet dus als alleenstaande mama goed op mijn centjes letten om rond te komen... Zou nogal straf zijn als hij dan achteraf daar ook nog 's van kan erven... Lijkt mij de wereld op zijn kop te zijn...

Reclame

wanton

#4 , 05 jan 2012 13:44

Wanneer uzelf overlijdt , erft uw zoon. Indien die vervolgens overlijdt (zonder kinderen) gaat de helft van zijn nalatenschap naar zijn vader. Dus die erft onrechtstreeks van u. U kan dit verhinderen door een testament te maken , met restlegaat. Daarin kan u bepalen wat er met uw erfenis gebeurt na het overlijden van uw zoon. U kan dit laten overmaken aan uw ouders , of broers/zussen. Daar heeft uw ex-vriend geen vat op.
Ik hoop dat dergelijke situatie zich niet zal voordoen. Maar vraag eens concrete info bij uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#5 , 05 jan 2012 14:12

ik kan me overigens niet indenken dat de papa de procedure van de erkenning kan starten zonder dat u daar weet van zal hebben. U wordt daarvan op de hoogte gebracht. Anders zou het wel mooi zijn zeg: dan zou technische gezien een wildvreemde kerel een procedure tot erkenning vaderschap van gelijk welk kind van een alleenstaande moeder kunnen opstarten.
als hij dat nog niet opgestart is, zal hij dan zeer waarschijnlijk ook niet meer doen, denk ik

Mariette

#6 , 05 jan 2012 14:39

Als moeder ben je toch niet verplicht te "weten" wie de vader is? Degenen die menen dat ze mogelijkerwijze kans maken moeten dan maar DNA test doen + ALIMENTATIE BETALEN. Het is het een of het ander dacht ik.
Tot zolang is het "vader onbekend".

Correct me if i'm wrong Wanton.

Mama van V
Topic Starter

#7 , 05 jan 2012 21:26

I.v.m. het verkrijgen van de erkenning als vader heb ik reeds navraag gedaan: wanneer hij naar de rechter stapt en ik blijf volhouden dat hij de vader niet is, dan kan hij middels DNA-test alsnog de erkenning krijgen (uit de test zal namelijk blijken dat hij effectief de vader is). Wanneer ik dit op deze manier speel, moet ik de DNA-test (1.500 euro) betalen, dus kan ik even goed meteen toegeven dat hij de vader is ;-)... Over het stuk van het verkrijgen van de erkenning maak ik mij niet meteen druk, ik heb er mij bij neergelegd dat ik daar niets tegen kan doen... Maar eens hij erkend is, volgt natuurlijk de rest zoals bezoekrecht, erfrecht... Over bezoekrecht heb ik mij reeds geïnformeerd, dit zal hij moeilijk verkrijgen daar er een pv is opgemaakt bij de politie.
En het was nu over het deeltje erfrecht dat ik mij zorgen maakte... Ik heb namelijk een eigen huis gekocht met financiële hulp van o.a. mijn moeder... En ik zou graag in voorkomend geval hebben dat alles wat ik bezit dan ook terug gaat naar mijn moeder... Logischerwijze... Zeker na wat hij mij heeft aangedaan... Nu ja, eerst afwachten of hij erkenning vraagt dus...

wanton

#8 , 05 jan 2012 23:21

Wanneer uzelf overlijdt , erft uw zoon. Indien die vervolgens overlijdt (zonder kinderen) gaat de helft van zijn nalatenschap naar zijn vader. Dus die erft onrechtstreeks van u. U kan dit verhinderen door een testament te maken , met restlegaat. Daarin kan u bepalen wat er met uw erfenis gebeurt na het overlijden van uw zoon. U kan dit laten overmaken aan uw ouders , of broers/zussen. Daar heeft uw ex-vriend geen vat op.
Ik hoop dat dergelijke situatie zich niet zal voordoen. Maar vraag eens concrete info bij uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mama van V
Topic Starter

#9 , 05 jan 2012 23:33

Ik heb binnen 2 weken een afspraak met een notaris. Ik zal hier nadien posten wat het resultaat van het overleg is... Misschien dat jullie dit ook interessant vinden... Groetjes ! En alvast bedankt voor de informatie !

eylis

#10 , 06 jan 2012 16:53

enne nog iets, als je zou vernemen dat de vader stappen wil ondernemen dat hij zijn vaderschap wil laten erkennen. Vertel hem er dan meteen ook bij dat er naast de rechten ook plichten aan zullen vasthanden :-)
Dat jullie dan meteen maar eens gaan bekijken wat hij maandelijks aan alimentatie zal betalen en de gedeelde bijzondere kosten van nu tot zijn 23 jaar :-)vertel er ook bij dat je notarieel de erfenis van het kind volledig juridisch laat regelen (zoals wanton aangeeft) waardoor bij jouw vroegtijdig overlijden jouw bezit terug naar jouw familie gaat.Wat hij zeker ook maar meer dan logisch zal vinden én vergeet er niet bij te zeggen dat dit ook perfect legaal is.
Misschien dat de "vader" dan nog eens twee keer nadenkt voordat hij zich laat "vaderen". Want het zal hem véél méér kosten dan opbrengen (sorry dat ik een beetje stout ben :-)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 jan 2012 17:57

Het is geen bezoekrecht maar omgangsrecht en de vader kan co-ouderschap vragen in de betekenis van ieder de helft van de tijd.
Het feit dat er tegenover u geweld is gebruikt is geen reden om hem dat niet toe te kennen.

Mariette

#12 , 08 jan 2012 12:21

I.v.m. het verkrijgen van de erkenning als vader heb ik reeds navraag gedaan: wanneer hij naar de rechter stapt en ik blijf volhouden dat hij de vader niet is, dan kan hij middels DNA-test alsnog de erkenning krijgen (uit de test zal namelijk blijken dat hij effectief de vader is). Wanneer ik dit op deze manier speel, moet ik de DNA-test (1.500 euro) betalen, dus kan ik even goed meteen toegeven dat hij de vader is ;-)...
Waarom zou je dat als moeder verplicht zijn te betalen? Als iemand wil claimen dat hij de vader is, moet hij dat wèl zelf bewijzen dacht ik.

JPV

#13 , 08 jan 2012 13:50

Hij moet dat niet bewijzen. Als hij beweert dat hij de vader is, zijn er 2 mogelijkheden:
- de moeder zegt dat hij idd de vader is (geen probleem: erkenning)
- de moeder zegt da thij niet de vader is en er komt eventueel een rechtzaak. Bij redelijke twijfel, zal de rechter een onderzoek bevelen. Dan zijn de kosten (incl. DNA-onderzoek) voor de verliezende partij.

Mama van V
Topic Starter

#14 , 25 jan 2012 21:45

Sorry, maar de redenering 'het feit dat er tegen u geweld gebruikt is, is geen reden om geen bezoekrecht te geven aan het kind' maakt me boos ! Erg boos... Ik ga nie mijn kind meegeven aan een man die zijn agressie niet onder controle heeft ! Als een man dergelijke agressieve buien heeft, dan is het wel degelijk een reden om een kind dat zich niet kan weren daar niet aan mee te geven...
Nu ja, die erkennings- en omgangsregeling, dat was niet mijn vraag. Mijn vraag betrof de erfenis. Ik ben ondertussen naar een notaris geweest en ik ben er uit hoe ik het ga doen. Mijn zoontje zal alles van mij erven, maar wel met een 'last' (of hoe noemen ze dat ?) op die erfenis dat alles nadien terug naar m'n familie moet tenzij er kan aangetoond worden dat er bepaalde kosten gemaakt dienden te worden voor mijn zoontje...
En ondertussen is mijn zoontje 1 maand en heeft de papa nog altijd niets van zich laten horen, ik denk dus dat het allemaal maatregelen voor niets zijn, maar ik ben liever op voorhand goed ingelicht...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”