Moeilijke situatie

Amy
Topic Starter

Moeilijke situatie

#1 , 09 jan 2012 16:44

Dag iedereen,

Ik ben nog getrouwd maar al 2 jaar uit elkaar. Mijn (ex)echtgenoot heeft iemand van buiten europa naar belgië gebracht om samen te wonen met hem en zijn vader bij deze laatste thuis. Het meisje werd zwanger maar een maand nadat hij haar ontmoette in het buitenland. Ze zijn een tijdje daar verbleven en als ze zo'n 6 maand zwanger was bracht hij haar naar België. Hij wil niet scheiden en ik weet al bijna een jaar niets van hem, als ik bel hangen ze op (zowel de vader als hem). Hun kind is ergens in November al geboren. Ik denk dat deze vrouw illegaal verblijft (ik denk niet dat hij gezinshereniging kan krijgen terwijl hij nog getrouwd is?). Kan de politie deze vrouw laten uitwijzen? Wat kan ik doen? Zelf kan ik geen scheiding vragen gezien ik nu niet in België woon en in het land waar ik nu verblijf is niet mogelijk om iets te ondernemen.

Dank u voor het advies.
Laatst gewijzigd door Amy op 11 jan 2012 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 09 jan 2012 16:45

wat wil je zelf?

Amy
Topic Starter

#3 , 09 jan 2012 16:47

Scheiden uiteraard.

Reclame

eylis

#4 , 09 jan 2012 17:22

dan even de zaken uit elkaar houden: of je (ex)man nu met een illegale of legale vrouw een relatie heeft, dat heeft geen gevolgen voor je eigen scheiding; Haar laten uitwijzen (gesteld dat je dat kan doen of bewijzen, omdat je naar eigen zeggen niet zelf in Belgie verblijft) zal jouw scheiding niet bespoedigen.

Vermits jullie al twee jaar effectief uit elkaar zijn, kan een scheiding gebaseerd op deze "feitelijke scheiding" zeer snel gaan.
je zal toch contact moeten opnemen met je (ex)man om de procedure op te starten samen. hij zal dat ook wel willen, vermits hij een niew leven is begonnen;
Maar een echtscheiding opstarten zonder dat je er zelf bij bent lijkt me tamelijk vreemd.
Is te vergelijken met trouwen zonder er zelf bij te zijn.
forumcollega's, bestaat "scheiden met de handschoen"?

Amy
Topic Starter

#5 , 09 jan 2012 17:29

Hij wil niet scheiden, ik denk niet dat hij het erg vindt dat zijn vrouw illegaal is, hij was toch heel geweldadig en raar dus ik denk dat hij het in zijn voordeel zal vinden als de vrouw illegaal is, dan is ze makkelijk te controleren. Ik heb niet zo lang geleden gebeld en de vader wil hem niet aan de telefoon zetten, ze hangen op als ze weten dat ik het ben aan de telefoon, enz..Hij zei toen enkel dat ik de scheiding niet kreeg (al schreeuwend) en opgehangen. Dus ik denk niet dat het zo zal gaan. Ik zal het zelf moeten doen. Wat mij betreft mag de vrouw uitgewezen worden, daarvan kreeg ik ook al meerdere beledigingen en bedreigingen via facebook terwijl ik haar enkel wou aanspreken op het feit dat hij nog getrouwd is (moest ze het ni geweten hebben).

Ik weet niet of het mogelijk is dat hij de scheiding zonder mij aanvraagt, maar hoe dan ook zal dus sowieso nooit gebeuren. Misschien als de illegale vrouw uitgewezen wordt dat hij zich realiseert dat hij niet zomaar alles mag uitsteken en de situatie van de vrouw probeert te regulariseren door de scheiding aan te vragen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jan 2012 18:40

Is hij belg of vreemdeling?
Gezien hier wettelijk ( nog altijd) een zware fout is begaan kan je hem zelfs laten betrappen op overspel en scheiden op feiten.
Ga eens langs een advocaat / politie/dienst bevolking/vreemdelingen van uw gemeente vb via de gemeentelijke sociale dienst.

Amy
Topic Starter

#7 , 09 jan 2012 18:56

We hebben beiden de Belgische nationaliteit, de vrouw heeft geen europese nationaliteit en heeft dus in principe geen recht om er te verblijven zonder de gezinshereninging in orde te krijgen (toch?).

Franciscus

#8 , 09 jan 2012 18:59

U weet waar hij woont, U kan prints bijhouden van facebook.
U kan eens met kwartierinspecteur gaan praten en deze kan contact opnemen met collega plaats waar uw ex woont.
Is er een beslissing van de vrederechter dat jullie apart mogen wonen?
Heeft hij kind erkend?

Amy
Topic Starter

#9 , 09 jan 2012 19:55

Ik weet niet of hij het kind erkend heeft, hij is helemaal niet in staat om zijn eigen zaken te regelen, dus ik denk niet dat hij dat zal doen... Normaal gezien moesten ze me verwittigen als hij het kind erkent of zoiets heb ik gelezen denk ik, maar omdat ik in het buitenland woon weet ik niet of ze dat zullen doen. Voor zover ik weet is er toch geen beslissing nodig van een vrederechter dat we appart mogen wonen? Hij is bij mijn appartement weg gegaan maar wou zijn adres niet wijzigen, ben zelf naar de politie geweest zodat ze kwamen controleren dat hij niet meer bij mij woonde maar ze hebben zijn adres niet gewijzigd, heeft hij zelf pas maar na 6 maand gedaan, . Ik heb geprobeerd om de scheiding te beginnen via prodeo advocaat toen ik nog in België was, maar zowel mij als de advocaat heeft hij van alles wijsgemaakt maar nooit iets gedaan. Van vrederechter of wat dan ook is er dus geen sprake. Ik moest door persoonlijke omstandigheden naar het buitenland verhuizen, ik wou ook niet in zijn beurt blijven (ik woonde alleen) omdat hij mij veel stalkte en lastig viel. Sindsdien weet ik enkel via facebook van hem.

Franciscus

#10 , 09 jan 2012 23:34

Gezien gehuwd kan je via vrederechter dringende maatregelen laten nemen en dus ook de wettelijke regeling om afzonderlijk te wonen.

eylis

#11 , 10 jan 2012 08:51

en meteen procedure snelle scheiding op basis van feitelijke scheiding die reeds 2 jaar duurt...

WP002

#12 , 10 jan 2012 16:39

Aangezien u aangeeft nog getrouwd te zijn, is het misschien een optie om hem te laten betrappen op overspel? Dat kan bij een scheiding u een aardige onderhandelingspositie geven.

eylis

#13 , 10 jan 2012 17:06

om waarover te onderhandelen?
een partneralimentatie?
dat krijg je niet op grond van overspel, enkel op grond van noodwendigheid.
overspel is uit het strafregister!
ik denk dat betrapping alleen maar olie op het vuur zou zijn.
en als je dan toch de piste van betrapping zou volgen: wie is verhuisd?
Want als poster als eerste is verhuisd uit de gezinswoning , kan zij door (ex)partner dan weer aangeklaagd worden voor gezinsverlating.
en dat is wél een misdrijf...

Amy
Topic Starter

#14 , 10 jan 2012 17:33

Hallo ik heb al gezegd dat hij als eerst verhuisd is maar 6 maand de tijd genomen heeft om zijn adres officieel te veranderen (terug bij zijn vader waar hij nu woont). Nadat zijn adres eindelijk veranderd was ben ik nog 6 maand daar blijven wonen (als hoofdhuurder) en dan ben ik naar het buitenland gegaan. Dus van gezinsverlating niks.

Ben verhuisd omdat ik na een jaar de scheiding met hem rustig proberen te regelen gewoon geen antwoord kreeg of altijd negatieven of excuses. Dus daar blijven wonen had geen zin, ik moest ook weg door andere persoonlijke omstandigheden, en ik kon niet langer wachten, daar zou er toch niets van komen. Liefst wou ik hem niet meer zien omdat ik zelfs gestalkt en lastiggevallen werd zodat ik toch terug een relatie met hem zou aangaan.

Overspel zal wel uit het strafregister zijn maar polygamie of het brengen van mensen voor illegale verblijven niet, denk ik toch

eylis

#15 , 11 jan 2012 09:32

- polygamie is enkel mogelijk als de man met beide vrouwen een wettig huwelijk heeft afgesloten.
- als je man een relatie heeft met een mens zonder geldige papieren en die ook herbergt is hij niet strafbaar, maar enkel de persoon die hier illegaal verblijft pleegt een misdrijf.
-hoe dan ook: deze feiten maken voor uw echtscheiding geen verschil uit. Focus u op uw echtscheiding, en niet of de nieuwe partner van uw ex wel wettelijk hier is. Daar gaat alleen maar energie en tijd mee verloren en zal uw zaak niet bespoedigen. Wie weet zijn ze overigens de papieren van zijn nieuwe partner aan het regulariseren.
- voor de rechtbank zal gelden dat jullie beiden instemden met het beeindigen van dit huwelijk: uw "ex" verliet de echtelijke woonst en u bent 6 maanden later zelfs naar het buitenland gaan wonen. Daaruit blijkt dat zowel u als hij de huwelijksbanden niet meer wilden herstellen (dat is wat men hier uit kan opmaken)
Start gewoon de echtscheiding zelf op vanuit het argument "feitelijke scheiding" dat moet op maximum 6 maanden lukken.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”