vraag afbetaling lening bij samenwonen

joke27
Topic Starter

vraag afbetaling lening bij samenwonen

#1 , 30 jan 2012 14:27

Hallo iedereen,

Ik heb een paar jaar geleden een huis gekocht via een sociale lening(het lenings% is afhankelijk van je loon). Ondertussen heb ik een relatie gestart en zou mijn vriend bij mij willen komen inwonen, maar aangezien ik dan wil dat hij als "huur" helpt mijn lening afkorten vraagt hij om dat via een notaris te laten vastleggen zodat als het uitgeraakt hij alles terug kan krijgen.
Doordat hij een hoog loon heeft zal mijn lening echter serieus stijgen en ben ik dus bang dat als hij na vb 10 jaar het uitmaakt en ik hem volledig mag uitkorten dit niet kan aangezien mijn lening ook nog een eind veel meer zal kosten en ik alleen eigenlijk totaal niet zoveel kosten zou hebben aan mijn lening.

Hebben jullie enige tips ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 30 jan 2012 15:02

Beste,

Stel mij toch vragen bij de intenties van uw vriend.
- Wel bereid om huur te betalen, op voorwaarde dat hij dit terugkrijgt achteraf ?

Mijn inziens bent u geen bank, waar men geld kan wegzetten om later zonder risico/problemen terug te krijgen.
Al kan ik zijn wil tot zekerheid wel begrijpen, is dit niet iets wat 'onbezonnen' moet gebeuren.

Enkele suggesties (afhankelijk van hoe serieus het is.)

- gewoon huur zonder iets op papier voor te beginnen.
(en die huurwaarde moet je zien als: helft nutsvoorzieningen, helft eten, helft leefkost, in feite geen helft van de aflos van jouw lening!)
(effectief samenwonen is nog steeds iets anders en zo leer je elkaars minder mooie kanten kennen)
(je hebt dan beide de keuze om hier vlugger een einde aan te maken)

- je vriend laat zich domiciliëren
(hij kan zo dus ook niet zomaar buitengezet worden door u, er is meer voor nodig. Meer = kennisgeving via aangetekend schrijven)

Dit is dus feitelijk samenwonen (met alle rechten en plichten hierbij, je kan deze gerust hier vinden)
Eventueel kan je dit na enige tijd omzetten naar wettelijk samenwonen.

Vervolgens, na bvb 1 jaar ? (kan vroeger, maar wees ervan bewust van de nadelen)

- je laat de woning herschrijven op beide namen
(met nadeel dat je % omhoog zal gaan... en je dus in feite meer zal betalen voor zelfde ...)

- je laat je partner jou de helft van wat jij al afbetaald hebt betalen. (eventueel herzien afhankelijk van stijging waarde woning...)

- je woning is dan 50-50 al afbetaald door beide, en de lening staat dan op beide namen.

- je betaald dan ook kosten aan notaris, lening, ...

Als het dan misloopt,
dan moet je terug de prijs van de woning bepalen (welke niet eenvoudig te bepalen is als er discussies zijn)
opnieuw de kosten notaris, lening, etc...

en dan koopt de ene de andere uit...
(afhankelijk van de waarde van de woning, hoeveel al afbetaald is etc... )

waarschijnlijk problemen om terug uw laag lening % te verkrijgen (niet zeker op dit vlak, maar wees zeker voorzichtig)

Bekijk en bevraag je dus zeker goed...

en een tip:
- alles op zijn tijd, eerst gewoon samenwonen, later meer...

joke27
Topic Starter

#3 , 30 jan 2012 16:14

@joeri: Vanaf het moment hij zijn domicilie bij mij zet, wordt mijn lenings% aangepast. Elke officieel inwonende wordt inrekening gebracht bij de lening ook al gaat het niet op een partner.
Maar dit versta ik en wil ik gerust aanvaarden.

Waar ik bang voor ben is dat hij het direct op papier wil zetten hoeveel hij afbetaald als huur bij mij.
Wist zelfs niet dat dat kon ?? Hoe kan je nu laten schrijven bij een notaris dat je als je het huis verlaat je "huur" terug wilt als je zelf niks in het huis investeerd ?
Ik heb zelf ook een groot bedrag erin gestoken buiten mijn lening en al dure werken gedaan.
Kan je dit echt bij een notaris laten vastleggen om je "huurgeld" terug te vorderen bij verzetten van domicilie?

Ik wil mijn huis nu zeker nog niet laten herschrijven en vrees dat hij dat op papier wilt zodat hij jaren bij mij gratis kan komen wonen. maar kan dit echt zomaar via een notaris?

Reclame

sidoniake

#4 , 30 jan 2012 16:20

Ik weet dat dit een moeilijke situatie is.
Maar je moet dit ook vanuit de andere kant durven bekijken.
volledig mee akkoord dat de kosten in een relatie evenredig moeten verdeeld worden (electriciteit, water, gas, voeding,...), maar met die huur heb ik het dan uiteindelijk moeilijker.
Met die huur, die je van je PARTNER ontvangt, wordt uw lening gedeeltelijk afbetaald. Dus betaald uw vriend eigenlijk gedeeltelijk uw lening af.
Heb je die huur niet nodig om uw lening af te betalen, dan kan je dit bedrag toch maandelijks op een aparte rekening storten??? Dan is er toch ook geen probleem om dit nadien terug te storten???

Hopelijk mag de relatie die je met je vriend hebt eeuwig blijven duren!!! En dat kan alleen maar indien er in dit geval goede afspraken gemaakt worden. GOEDE AFSPRAKEN MAKEN GOEDE VRIENDEN.
Uw vriend heeft mijns inziens meer nadelen dan u.
Hij zal nooit een eigendom bezitten, en misschien is dit voor hem ook een grote droom.
- Hij zal dan ook nooit kunnen genieten van enige fiscale voordelen ivm deze eigendom. (belastingvermindering)
- wat als u in 2022 vertrekt naar uw werk en betrokken geraakt in een dodelijk ongeval? Wie wordt er dan
eigenaar van uw huis?
- onderhoud van uw woning, verbouwingen enz... Ga je die altijd met uw loon alleen kunnen uitvoeren?
Of moet je vriend hierin investeren?

Ik ga ervan uit dat, indien je een relatie wil doen slagen, je moet starten met twee evenwaardige partijen.
En dat is niet. Jij kan op het even welk moment je vriend op straat zetten. En hij blijft dan met niets achter,
ook al heeft hij jaren geïnvesteerd in jullie relatie.
De beste situatie zou dus zijn om samen een woonst aan te kopen, maar in dit geval kan dat dus niet meer.
Probeer dus om samen met je vriend tot een akkoord te komen dat voor beide partijen aanvaardbaar is, en ga daarmee naar een notaris!!!
Ook al komen er extra kosten bij. Ge zijt nu toch ook met twee!!!!

joke27
Topic Starter

#5 , 30 jan 2012 16:36

Ik weet dat dit een moeilijke situatie is.
Maar je moet dit ook vanuit de andere kant durven bekijken.
volledig mee akkoord dat de kosten in een relatie evenredig moeten verdeeld worden (electriciteit, water, gas, voeding,...), maar met die huur heb ik het dan uiteindelijk moeilijker.
Met die huur, die je van je PARTNER ontvangt, wordt uw lening gedeeltelijk afbetaald. Dus betaald uw vriend eigenlijk gedeeltelijk uw lening af.
Heb je die huur niet nodig om uw lening af te betalen, dan kan je dit bedrag toch maandelijks op een aparte rekening storten??? Dan is er toch ook geen probleem om dit nadien terug te storten???,

Mijn lening wordt wel ongeveer dubbel zo duur als hij zijn domicilie bij mij zet e. En nee dat kan ik dan niet alleen betalen. Nu kan ik alles alleen ja, maar ik kan niet een bijna dubbel zo'n dure lening alleen betalen. Dus nee ik kan dit niet op een boekje zetten of moet al meer dan mijn loon betalen daarvoor. Ik heb dit huis niet gekocht met de bedoeling dat als ik iemand leer kennen ik dubbel zoveel alleen moet betalen e.
Ik ga ervan uit dat, indien je een relatie wil doen slagen, je moet starten met twee evenwaardige partijen.
En dat is niet. Jij kan op het even welk moment je vriend op straat zetten. En hij blijft dan met niets achter,
Da's waar maar omgekeerd ook e.
Uw vriend heeft mijns inziens meer nadelen dan u.
ik vind niet dat hij nadelen heeft:
Hij heeft ook al heel veel geld gespaard dus kan evengoed ook een eigendom kopen als hij fiscaal voordeel enzo wilt.
En nee mijn vriend moet niet in mijn huis investeren (enkel als we later het ooit willen herschrijven ) en als hij dat wel doet, wil ik dit op papier want ik wil zeker niet profiteren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jan 2012 17:00

Het gaat niet om investeren ... Als er iemand bij uw intrekt dient hij/zij daarvoor de kosten te betalen.
Elke maand worden die gelden gebruikt dus is er niets terug te geven.
Let wel als je dan nog een gemeenschappelijke rekening hebt of volmacht geeft kan hij/zij ook nog de helft van uw kapitaal meenemen

Lightning

#7 , 30 jan 2012 19:47

Halve huishuur bovenop zijn aandeel in de maandelijkse kosten is gangbaar om in JOUW woning te mogen wonen. Van teruggave achteraf kan absoluut GEEN sprake zijn.

j.demoor

#8 , 01 feb 2012 10:05

“Art.217.Iedere echtgenoot ontvangt zijn inkomsten alleen en besteedt ze bij voorrang aan zijn bijdrage in de lasten van het huwelijk...”(Burgerlijk Wetboek).

Op analoge wijze geldt voornoemd art.217 ook voor feitelijk samenwonenden en de lasten van het samenwonen omvatten ook deze van de woning. U kan dus schriftelijk overeenkomen dat uw vriend deze lasten mee betaalt zonder ze als ‘huur’ of ‘afbetaling lening’ te kwalificeren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tombe

#9 , 01 feb 2012 14:15

Enfin, als die man elders woont moet hij toch ook huur betalen? Alleen zal het dan de lening van een onbekende derde zijn die hij terug betaalt. Dat eist hij bij verhuis toch ook niet terug? Waarom zou hij de huur dan achteraf van jou terug moeten kunnen eisen? Als het jouw huis is, is het toch normaal dat hij huur betaalt of jou voor de helft uitkoopt. Ik heb toch ook mijn bedenkingen bij de intenties van deze man. Eigenlijk... als hij de relatie verbreekt, heeft hij gewoon al die jaren die hij bij jou woonde dus gratis onderdak gehad? Want dat is toch wat wil bekomen hier?

eylis

#10 , 01 feb 2012 14:30

om de kerk in het midden te houden:
Als je zelf je huis nog afbetaalt en je wil dat je partner bijdraagt in wat ik heet de "woonkosten": (cfr: hij woont in het huis, als hij huurt moet hij ook huur betalen) kan je de partner enkel voor 50% laten bijdragen in de afbetaling als hij dan ook nog voor een bepaald procent mede-eigenaar wordt.
als je dus wenst dat hij GEEN mede-eigenaar wordt, pas je de woonbijdrage een beetje aan: bijvoorbeeld slechts 1/3 van de maandelijkse afbetaling. Dan dekt deze som: de pure woonkosten en slijtage. Komt je partner zelf met een stel eigen kinderen in de woning inwonen: dan kunnen de woonkosten uiteraard weer wat hoger liggen.
en in deze gevallen spreken we niet van HUUR, (want dit valt niet onder de huurwet) maar de "woonkost: een bijdrage in de gezamelijke gezinskosten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”