Compromis ok.. nu akte.. MAAR..

D-Feat
Topic Starter

Compromis ok.. nu akte.. MAAR..

#1 , 14 feb 2012 13:25

Wij, als koper zijn sinds 6weken volledig rond...

In compromis stond tekenen ten laatste op 01/02/2012.. => omdat wij graag asp aan de werken zouden kunnen beginnen
maar goed.. volgens de wet mag er max. 4maand zijn..
ter info: Compromis werd op 02/11/12 getekend...

Wat blijkt nu:
in totaal 8eigenaars.. :
De mama van de kinderen zit wegens ziekte opgenomen in een rusthuis / is ook reden van verkoop
Dat was dus reeds het geval voor het tekenen van compris.. huis stond trouwens al 10maanden te koop en staat leeg..
=> Er moet dus blijkbaar een akkoord zijn van de vrederechter.. dit werd ons nooit meegedeeld en staat nergens vermeld in compris!
= 1ste vraag.. is hier geen informatieplicht voor tov kopers?

Maar hier stopt het niet... 1 zoon zit blijkbaar in Afrika... en heeft geen volmacht gegeven..
Die weet wel van de verkoop.. want heeft destijds wel volmacht gegeven voor het tekenen van comproms!
= 2de vraag.. kan dat zomaar?

Onze notaris heeft meer als 1maand moeten wachten op alle gegevens van hun notaris en registratie.. notaris tegenpartij liet gewoon niets weten! De akte is ondertussen reeds een 2tal weken geleden opgestuurd geweest naar notaris verkoper, wij zijn dus volledig in orde

Nu beweert hun notaris dat zolag er geen handtekening van de rechter is dit een opschortende voorwaarde is.. enkel heeft hij die tot heden nog altijd niet aangevraagd!! +dat mn moet wachten dat de zoon in afrika of terug is of een volmacht geeft...
= 3de vraag.. zal op zich wel kloppen maar in welke maten kan dit zomaar?

Wij zitten natuurlijk met onze lening bij de bank die maar tem 02/03/12 geldig blijft... dus lopen wij het risico onze goede rente kwijt te spelen + nog is boete van moedertje staat voor laattijdig registeren? volgens onze notaris kan dat geen kwaad wegens opschortende voorwaarde vrederechter..
= 4de vraag... klopt dit? want ik wil geen boete! lol

Stel dat we de 4maanden voorbij zijn wat dan?
in compris staat vermeld van laattijdige intrest van 1% per maand maar enkel voor de verkopers... niet de kopers
er staat wel bij dat mn 10% schadevergoeding kan vragen in geval van fout door 1 van de partijen.. mits aangetekend schrijven en gans de tralala.. maar dan gaat de verkoop niet door.. wat zeker niet de bedoeling is... als laatste staat ook of verkoop afdwingen...
volgens mn notaris zou ik dus intrest kunnen eisen.. maar zal hiervoor advocaat moeten aanspreken want staat niet vermeld in compromis maar word wel voorzien door de wet...
= 5de vraag.. kloppen deze info? vooral dat laatste.. ivm advocaat?

Stel dat vrederechter verkoop niet aanvaard wat dan?
In hoeverre kunne wij de notaris of verkoper in gebreke stellen? dit had al veel langer in orde kunnen zijn wegens sneller aktie van notaris want nu schiet hij opeens wakker...

and last but not least.. der is ook nog is een mazouttank aanwezig.. die meer als 5jaar niet meer gebruikt word en waarvoor er geen attest is.. onze notaris heeft hier ook het nodige voor gedaan/gevraagd.. maar hun notaris noemt dat 'bijzaak'.. we proberen dus regeling te treffen met immo kantoor om een bestek te laten opmaken en dat te blokkeren bij tekenen akte zodat tank gereinigd en eventueel verwijderd kan worden...

en dan zwijg ik over de reeds gemaakte kosten en bestelling om tog maar te kunnen genieten van de renovatiepremies..

Concreet.. wij zijn heel ongerust en hopen op een spoedig verkoop maar wij vrezen voor het ergste..
verkopers zijn heel goed beschermd en ik voel mij momenteel als koper echt in de zak gezet

Alvast bedankt voor enige reactie/hulp en sorry voor de lange tekst maar dan is het tenminste duidelijk.. dat hoop ik tog ;)
grtjs
B.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tombe

#2 , 14 feb 2012 13:40

De opschortende voorwaarde kan iig je 4 maand rekken (heb dat zelf ook voorgehad), daar zou ik niet te hard van wakker liggen. Wat me bizar lijkt is dat ze een compromis tekenen, zonder de opschortende voorwaarde te vermelden. Eigenlijk komen ze dus overeen iets te verkopen dat nog niet verkocht mag worden wegens niet hun eigendom. Dat lijkt me toch niet iets om lichtzinnig over te gaan. Stond er echt niets vermeld op de compromis hier rond?

D-Feat
Topic Starter

#3 , 14 feb 2012 13:54

nope.. compromis al 15keer nagelezen.. staat hier niets van vermeld.. bij opschortende voorwaarden stond enkel wat wij gevraagd hadden.. tot het bekomen van een lening.. indien niet binnen de 15dagen na tekenen compris.. aangetekend schrijven enz enz.. maar onze lening was onmiddellijk ok en werd ook direct doorgegeven..

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 feb 2012 20:37

De compromis kan niet "OK" zijn want hij is niet door alle mede-eigenaars-verkopers ondertekend. Hij is dus niet geldig.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

D-Feat
Topic Starter

#5 , 15 feb 2012 23:27

De compromis kan niet "OK" zijn want hij is niet door alle mede-eigenaars-verkopers ondertekend. Hij is dus niet geldig.....
in compromis staat.. hierbij vertegenwoordigd door MR... die handelt in haar naam en zich sterk makend voor de eigenaars...

wie heeft dan een fout begaan? kunnen wij hier iets aan doen? want wij zitten natuurlijk met de miserie!? kan dat zomaar? wij kopen namelijk niet als 'gewone' burger dagelijks een huis...

Terug naar “Kopen”