Mijn neef vraagt me raad in volgende zaak maar ik weet niet goed wat te antwoorden.
Het OCMW betaalt een groot deel van de rusthuisrekening van zijn beide ouders die slechts een zeer klein zlfstandigenpensioen hebben (voor hun beiden samen). Het maandelijks bedrag dat van mijn neef (en zijn echtgenote) wordt opgeëist bedraagt iets minder dan 900 EUR. Hij is enig kind.
Mijn neef wil dit bedrag niet betalen omdat hij zich "bedrogen" voelt om volgende reden:
Vier jaar geleden werd de ouderlijke woning verkocht. Nu blijkt echter dat er van ganse kapitaal (+- 520 000 EUR) niets meer rest, wat de reden is waarom mijn neef nu moet betalen. Na minder aangename gesprekken met zijn ouders is mijn neef uiteindelijk te weten gekomen dat het geldbedrag van die verkoop quasi integraal werd geschonken aan diens zus om een financiële put ingevolge faillissement te vullen. Twee jaar geleden heeft de zus zich van het leven beroofd, nog steeds schulden achterlatend.
Wat kan mijn neef nu doen? Gegeven de hoogte van het bedrag en het feit dat het grootste deel van de gezinsinkomsten van zijn echtgenote (schoondochter) zijn is de sfeer in dat gezin dermate verslecht dat er zelfs van echtscheiding wordt gesproken.