Betaling factuur aan onderaannemer?

bart47
Topic Starter

Betaling factuur aan onderaannemer?

#1 , 17 jan 2012 00:01

Hallo allemaal,

Zal het proberen zo kort mogelijk te maken,

Enkele maanden geleden zijn de gevelrenovatiewerken beïndigd.
Dus verwacht een factuur in de bus.
Korte tijd geleden kom ik toevallig de onderaannemer die de werken uitgevoerd heeft tegen.
Hij wist mij te vertellen dat de persoon met wie ik een contract had voor uitvoering van de werken een zwaar ongeval heeft gehad en ondertussen overleden is.
Na een tijdje heeft hij (de onderaannemer) zijn facturen gemaakt aan de vrouw en kinderen die de zaak verder zetten.
Daar werd hij uitgelachen en aan de deur gezet. Hij trekt naar de rechtbank voor meer info en daar vertellen ze hem dat de btw nr die hij gebruikt al 15 jaar geleden stopgezet is. En dat alle eigendommen huis,auto, buitenverblijf op naam van de vrouw staat. En dat hij blijkbaar meer op zijn kerfstok heeft (of liever had). Via de familie (blijkbaar afstand gedaan van erfenis) zal hij dus niet aan zijn centen geraken.
Dus volgens zijn advocaat is de enige mogelijk voor hem dit te verhalen aan de personen voor wie hij gewerkt heeft en die nog een openstaand saldo hebben.

Nu vraagd hij om de originele offerte door te sturen naar hem en dat hij een factuur kan maken aan mij voor het nog openstaande bedrag (had reeds een voorschot betaald)
Kan ik bij betaling aan de onderaannemer nog een factuur krijgen van de personen die de zaak verder zetten?
Hij (de onderaannemer) verklaard van niet.
Maar zou er toch graag zeker van zijn.

Ik weet het, het klinkt als een soap maar dit is wat de onderaannemer verteld aan mij. :?

Alle info welkom.
Mvg,
Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jan 2012 00:06

Begin met btw nr te controleren op de kruispuntbank.
Wie heeft uw offerte gemaakt, met wie heb je contact gehad en waar. ben je bij de aannemer geweest?
Andere personen in de firma gesproken, naar waar gebeld, hoe ik contact gekomen??
Voorlopig zeker niets betalen gezien je met de onderaannemer GEEN contract hebt.

bart47
Topic Starter

#3 , 17 jan 2012 00:34

Btw nummer gecontroleerd en staat nog actief met begingdatum 2002.
De zaakvoerder (overledene) heeft de offerte gemaakt. Heb alleen met hem contact gehad. En zaakvoerder heeft bij mij thuis geweest.
Had eerst prijs gevraagd aan hem voor isolatiewerken en voegwerken ( was toen een venooschap voor verschillende werken)
Toen ik enkele maanden later beslist had bleek dat dat B uit de venootschap was gestapt wegens conflict (maar met onderlinge toestemming) en zijn eerst de isolatiewerken door firma A uitgevoerd en nadien (met ruime tussenperiode) de voegwerken door B (de overledene met onderaannemer).
B (de overledene) heeft dus de offerte overgenomen en ik heb dus met hem een contract.

Zoals ik dus al zegde een soap

Reclame

bartvdv

#4 , 17 jan 2012 09:18

In de bouw kan een onderaannemer rechtstreeks zijn geld recupereren van de bouwheer, zelfs zonder contract. Alleen moet je dan wel zeker weten dat het oorspronkelijke bedrijf waarmee je een contract had, geen factuur kan/mag opmaken, zodat er geen twee keer moet betaald worden voor hetzelfde. Je zal dus toch eerst een en ander moeten uitzoeken en op papier bevestigd krijgen. Voor de isolatiewerken zal je dus wel een factuur ontvangen van het oorspronkelijke bedrijf A?

bart47
Topic Starter

#5 , 17 jan 2012 15:22

Een onderaannemer kan dus zijn geld recupereren zonder contract? Is dat wettelijk? Hoe ga ik te weten komen of het oorspronkelijke bedrijf nog een factuur kan opmaken?
Is dat niet aan de onderaannemer voor voor deze bewijzen te zorgen?
De isolatiewerken zijn al een tijdje geleden uitgevoerd en factuur ontvangen en betaald.

bartvdv

#6 , 17 jan 2012 15:42

Dat is correct. Maar alleen ingeval van een faillissement van de hoofdaannemer. Met een conflict tussen aannemer en onderaannemer heb jij niets te maken. Dus ik zou zeker nooit betalen aan de onderaannemer zonder zekerheid over wat er gaande is. Anders dreig je twee keer te moeten betalen voor hetzelfde. Mocht er een vereffening of een faillissement zijn geweest, dan zou er toch een curator zijn aangesteld.

j.demoor

#7 , 18 jan 2012 09:11

“Art.1239.De betaling moet gedaan worden aan de schuldeiser of aan iemand die volmacht van hem heeft...De betaling gedaan aan iemand die geen macht heeft om voor de schuldeiser te ontvangen, is geldig, indien de schuldeiser de betaling bekrachtigt of indien hij er voordeel uit getrokken heeft.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Qui paie mal paie deux fois”(wie verkeerd betaalt,betaalt twee maal).

Ik ga ervan uit dat uw onderaannemer geen volmacht had om voor uw aannemer te ontvangen.

“Art.1798.Metselaars, timmerlieden, arbeiders, vaklui en ONDERAANNEMERS gebezigd bij het oprichten van een gebouw of voor andere werken die bij aanneming zijn uitgevoerd, hebben tegen de bouwheer een rechtstreekse VORDERING ten belope van hetgeen deze aan de aannemer verschuldigd is op het ogenblik dat hun rechtsvordering word ingesteld.(B.W.).

‘volgens zijn advocaat is de enige mogelijk voor hem dit te verhalen aan de personen voor wie hij gewerkt heeft en die nog een openstaand saldo hebben‘.

BAERT,G.,Geen vorderingsrecht van de onderaannemer op de hoofdopdrachtgever,zonder een ingestelde rechtsvordering,R.W. 1996-97,478-479,noot onder Antwerpen 1 maart 1995.

Loop dus niet vooruit op de RECHTSVORDERING van de onderaannemer.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bart47
Topic Starter

#8 , 27 feb 2012 18:07

Hey allemaal,

Het verhaal is nog niet gedaan.

Vandaag een aangetekende brief van advokaat van onderaannemer!

En die gaat als volgt.

Geachte heer,

Ik ben de advokaat van de heer ...... , wonende te ....
Mijn cliënt heeft werken uitgevoerd aan uw werf te ...
Mijn Ciënt werd voor deze werken niet betaald zodanig dat mijn cliënt op U een rechtstreekse vordering heeft.

- Factuur
- Forfaitaire vergoeding
- Intresten

Voor de goede orde laat ik u hierbij een kopie van de factuur geworden.

Bij deze stel ik u desbetreffende in gebreke en maan ik U aan om per kerende het genoemde bedrag te betalen rechtstreeks op rekening van mijn cliënt.

Bij gebreke aan onmiddelijke betaling heb ik opdracht om U te dagvaarden.

Deze brief betreft een minnelijke invordering en geen gerechtelijke invordering, dagvaarding voor de rechtbank of beslag.

Dit schrijven wordt U verstuurd onder uitdrukkelijk voorbehoud van alle rechten van mijn cliënt en zonder enige nadelige en of splitsbare erkentenis van zijnentwege en onder voorbehoud van missing en of vergetelheid.

Met de meeste hoogachting,

Het factuur dat bijgevoegd is een kopie van het factuur dat de onderaannemer aan de hoofdaannemer gemaakt heeft.
Plus dus de extra kosten.

Wat dus maakt dat het totale bedrag dat de onderaannemer aan mij vraagt bijna het dubbele is van wat er nog open staat bij de hoofdaannemer.

Kan hij hierop aanspraak maken? Ik heb nooit enig contract met de onderaannemer gehad!

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 feb 2012 20:01

Heb jij destijds aan de hoofdaannemer een voorschot betaald? Volgens mij kunnen ze dat bedrag al geen 2de maal opvragen. Daarbij heb je dan ook nog het bedrag van de offerte, en de eventuele afmetingen en eenheidsprijzen die daarop staan. Onderaannemer kan nu niet met andere prijzen afkomen.

Turaki

#10 , 27 feb 2012 20:09

“Art.1798.Metselaars, timmerlieden, arbeiders, vaklui en ONDERAANNEMERS gebezigd bij het oprichten van een gebouw of voor andere werken die bij aanneming zijn uitgevoerd, hebben tegen de bouwheer een rechtstreekse VORDERING ten belope van hetgeen deze aan de aannemer verschuldigd is op het ogenblik dat hun rechtsvordering word ingesteld.(B.W.).

‘volgens zijn advocaat is de enige mogelijk voor hem dit te verhalen aan de personen voor wie hij gewerkt heeft en die nog een openstaand saldo hebben‘.

BAERT,G.,Geen vorderingsrecht van de onderaannemer op de hoofdopdrachtgever,zonder een ingestelde rechtsvordering,R.W. 1996-97,478-479,noot onder Antwerpen 1 maart 1995.

Loop dus niet vooruit op de RECHTSVORDERING van de onderaannemer.
Zonder eerst een rechtsvordering in te stellen (dus naar de rechtbank te gaan), heeft men geen rechtstreekse vordering tegen u. Bovendien kan men maximaal het bedrag eisen dat u nog dient te betalen, dus eventuele voorschotten vallen ook weg. Van bijkomende kosten kan helemaal geen sprake zijn.

Vraag aan de advocaat via AS om bewijs van de rechtsvordering, of laat uw advocaat dit doen indien u er een heeft (eventueel via rechtsbijstand bij uw familiale verzekering). Betwist ook meteen de bijkomende kosten, plus het bedrag van een eventueel voorschot indien dit erbij gerekend werd.

bartvdv

#11 , 27 feb 2012 20:57

Het gaat er om dat de onderaannemer niet aan zijn geld geraakt bij de hoofdaannemer en dat nu bij de klant probeert te recupereren (wat in principe kan). Zolang er geen staking van betaling is bij de hoofdaannemer, moet jij niets betalen. Het gaat hier om een minnelijke invordering, een beetje dreigen, het is tenslotte de taak van de advocaat. Ik zou de raad van Turaki opvolgen en een advocaat aanspreken voor een gepast antwoord.

bart47
Topic Starter

#12 , 27 feb 2012 22:02

@ mava105 heb reeds een voorschot betaald van 25%

Woensdag een afspraak met advocaat en eens zien wat die zegt.

Eddy009

#13 , 29 feb 2012 22:17

Hou ons op de hoogte.
In principe dien je enkel te betalen aan de hoofdaannemer (= uw contractpartij). Betaling aan een onderaannemer werkt niet bevrijdend tov de hoofdaannemer.

bart47
Topic Starter

#14 , 02 mar 2012 19:00

Update!

Heb naar advokaat geweest en mag alleen betalen als de hoofdaannemer toestemming geeft.
En dat is zeker niet het geval.
Mijn advokaat heeft een brief terug gestuurd met antwoord dat de onderaannemer er op dit moment geen recht op heeft tenzij
hij een toestemming weet te bemachtigen van de hoofdaannemer.
Dus afwachten.

Bedankt voor de info allemaal!

Grt

Terug naar “Aanneming”