art. 815 B.W., onverdeeldheid, verplicht aannemen bod?

Colgate
Topic Starter

art. 815 B.W., onverdeeldheid, verplicht aannemen bod?

#1 , 11 mar 2012 21:14

Beste forumleden,

Ik kon op dit forum al heel wat lezen rond art. 815 van het B.W en onverdeeldheid.

Zelf heb ik van mijn vader een half huis geërfd na zijn overlijden. Mijn moeder en vader waren echter gescheiden en er is dus geen sprake van vruchtgebruik en er is ook geen testament.
Het huis dat mijn vader en moeder bezitten, geraakte nooit verkocht omdat mijn moeder een onrealistische prijs wil of een groter deel uit de "koek" dan de andere partij.

Nu zit ik ermee dat ik 50% erf van het huis en overeen moet komen met mijn moeder en zij doet hetzelfde als bij mijn vader. Ze gaat niet in op goede biedingen (en ze wil mij zo dwingen een groter deel van een eventuele opbrengst af te geven).

Mijn vraag: moet ik bij zulke onverdeeldheid dan altijd overgaan tot openbare verkoop of kan ik mijn moeder via een rechtbank verplichten een realistisch bod aan te nemen?
U kan begrijpen, een openbare verkoop is ook niet echt voordelig en langs de andere kant wil ik niet afgeperst worden...

PS: mijn moeder woont al jaren in het buitenland en heeft psychische problemen (66% invalide verklaard)

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 12 mar 2012 09:28

Enige dat opgelegd kan worden is openbare verkoop. Het aanvaarden van een bod kan niet verplicht worden, enkel tegen het gevolg daarvan (het in onverdeeldheid blijven) kan iets ondernomen worden (dus openbare verkoop eisen).

eylis

#3 , 12 mar 2012 10:20

zeer vervelende situatie... en wat denk je van volgende oplossing?
haar 50% krijg je later toch in naakte eigendom. dus ik zou niet verkopen.
ze woont in het buitenland. Krijgt ze dan de opbrengst van haar eigenom maandelijks doorgestort?
Verhuur het goed zolang ze leeft. Stort maandelijks de helft van de opbrengsten door en als er kosten zijn, dan halveer je die kosten ook. (dan betaal je de maand later een som verminderd met de onkosten.

Reclame

Creatief

#4 , 12 mar 2012 11:54

Verhuren ... ? Colgate zal dan alles moeten belopen om herstellingen te laten uitvoeren. Zijn moeder zal daarvoor niet naar België terugkeren. Huurders kunnen het huis ook vernielen. Anderzijds een leegstaand huis sterft ook.

Indien Colgate de woning echt wenst te verkopen, dan zit er niets anders op dan uit onverdeeldheid te geraken via de Rechtbank van Eerste Aanleg. Dat wordt dus een openbare verkoop.

Colgate zou dit aan het verstand moeten brengen bij zijn moeder: een beetje dreigen met openbare verkoop via rechtbank.

Colgate
Topic Starter

#5 , 12 mar 2012 13:09

Bedankt voor jullie inbreng!

Wat Eylis zegt lijkt een goed idee maar dat is reeds gebeurd, het huis werd verhuurd en "afgebroken" (moeder had er tijdens een weekje verlof in BE eventjes snel eenzijdig huurders ingestoken toen mijn zieke vader nog leefde) dat was dan weer een andere rechtszaak. Het huis staat nu leeg. En de nodige herstellingen uitvoeren en terug verhuren is onmogelijk met haar.

Wat creatief zegt; dreigen met openbare verkoop is dan de enige oplossing maar ze liet al verstaan dat als ik me niet zou plooien naar haar wensen dat ze de boel liever "weggeeft", tja... dat zal zich dus pas uitwijzen als het zover is.

Maar dan heb ik dat opzicht wel een vraag: Mag ik als erfgenaam/eigenaar zelf bieden op een openbare verkoop ? 50% van mijn bod (minus kosten) is dan toch terug voor mij ?
Want haar uitkopen gaat ook niet, dan zit ik weer met diezelfde onrealistische verkoopprijs (huis staat al langer dan een jaar te koop).

Turaki

#6 , 12 mar 2012 13:19

Tuurlijk mag je bieden op je eigen huis. Ik geloof zelfs dat de kosten dan een stuk lager zijn zelfs. Best eens bij een notaris langsgaan, die kan u meer vertellen.

Creatief

#7 , 12 mar 2012 13:30

Anderzijds moet je er ook aan denken dat wanneer je een gerechtelijke tussenkomst vraagt, dat je moeder ook wel een potentiële koper kan zijn en dat je tegen elkaar moet gaan opbieden.

Ook voor deze zaak om uit onverdeeldheid te geraken, moet je weer een advocaat onder de arm nemen. Je hebt wel het geluk dat vanaf 1 april de wetgeving wijzigt i.v.m. gerechtelijke verdelingen.

Colgate
Topic Starter

#8 , 12 mar 2012 15:34

Bedankt Turaki en Creatief voor jullie antwoorden, daar zit een (nood-)plan in. Mijn moeder kan niet opbieden tegen mij en als het zover is, kan ik tenminste zelf goedkoop aankopen (en terug verkopen) of de prijs opdrijven naar een aanvaardbaar minimum op de zitting.

Natuurlijk zal een gerechtelijke verdeling tijd in beslag nemen... Ik hoopte dat zo'n dingen sneller zouden verlopen.
Heb ondertussen wat artikels gelezen rond die nieuwe wetgeving en ook de volgende thread van creatief rond gerechtelijke verdelingen:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 50&t=36256" onclick="window.open(this.href);return false;
Stof tot nadenken.

Ik hoop alsnog dat ik tot een overeenkomst kom, want over enkele maanden komen dan weer de belastingen op de erfenis van het huis.
Zal het ook eens allemaal voorleggen aan de notaris.

nogmaals bedankt

Creatief

#9 , 12 mar 2012 16:36

Ik hoop voor je dat deze nalatenschap in der minne kan geregeld worden. Dat is natuurlijk het goedkoopst.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”