Zelf onterving aanvragen

DUKEII
Topic Starter

Zelf onterving aanvragen

#1 , 25 apr 2012 18:56

Dag
Mijn eerste vraag hier en is nogal het omgekeerde van wat normaal is .
Is het mogelijk om jezelf te laten onterven via notaris .
Situatie :
Schriftelijke , niet aangetekende brief ontvangen van notaris met melding , 1 van de levende ouders wil huis verkopen en heeft toestemming nodig van de kinderen om dit te kunnen doen .
Evt is dit OK voor mij als ik vooraf zelf kan afstand nemen en eigenlijk ook mij erfdeel van overleden ouder niet moet hebben .
Met deze onterving zou ik dan ook volledige afstand willen hebben voor de toekomst om evt nog opname kosten voor instellingen niet te moeten helpen bekostigen .(dit omdat overlevende nogal centen erdoor kan malen)

Kan dit of hebben beide niks met elkaar te maken ?

Na een nogal opdringerig telefonisch contact van de notaris melde deze "indien geen reactie wordt het huis openbaar verkocht "..???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 25 apr 2012 18:59

Zolang de erfenis niet is opengevallen (dus erflater overleden) kan u geen afstand doen van de erfenis.
De onderhoudsplicht tov de ouders houdt geen enkel verband met al of niet erven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 apr 2012 19:19

Openbare verkoop ....... dan is er mogelijk onverdeeldheid?

En zoals reeds gezegd de onderhoudsplicht blijft gelden .... ook al kom je niet overeen en ook al heb je de laatste 30 jaar de ouder niet gezien.
Je weet hem zelfs niet wonen...

Reclame

DUKEII
Topic Starter

#4 , 25 apr 2012 19:33

ok , bedankt , is hier nogal vlug duidelijk.
Waarom krijg ik dan een brief met de vraag of het " uit de hand " mag verkocht worden .
Openbare verkoop zal geen centen onder tafel toelaten zeker ?

roharro

#5 , 25 apr 2012 19:37

ok , bedankt , is hier nogal vlug duidelijk.
Waarom krijg ik dan een brief met de vraag of het " uit de hand " mag verkocht worden .
Openbare verkoop zal geen centen onder tafel toelaten zeker ?
Standaardvraag. Bij akkoord kan een goed in onverdeeldheid uit de hand worden verkocht voor een prijs waarover iedereen akkoord is. Het is enkel bij niet akkoord ivm de verkoop dat de notaris via de Rechtbank van Eerste Aanleg een openbare verkoop zal laten opleggen. Vraag wordt dus gesteld om een (nodeloze) omslachtige procedure te vermijden.
Indien u de mede-eigenaars niet vertrouwd kunt u uiteraard desondanks wel overwegen de weg van openbare verkoop te eisen.

DUKEII
Topic Starter

#6 , 25 apr 2012 21:04

Simpelste zal zijn met in te stemmen op de brief heb ik hier begrepen .

In normale situatie " huis verkopen " gebeurt eigenlijk enkel als je op redelijke leeftijd naar een rusthuis vertrekt , die voor mij dan eigenlijk geen probleem ging zijn .
In dit geval is het verkopen en de centen erdoor draaien en als het rusthuis aan de beurt is zullen de centen verdwenen zijn met alle gevolgen voor de nakomeling .

Is er geen mogelijkheid dat ik eis dat een ander huis (kleiner) moet aangekocht worden ?

roharro

#7 , 25 apr 2012 21:11

Is er geen mogelijkheid dat ik eis dat een ander huis (kleiner) moet aangekocht worden ?
Bij verkoop kunt u wel de tegenwaarde opeisen van uw (netto)aandeel in het huis.

DUKEII
Topic Starter

#8 , 25 apr 2012 22:16

Bovenstaande brengt mij op het idee om over deze te informeren en een apart spaarpotje te maken om evt later de pijn te verzachten .
Zoals ze zeggen " met gelijke wapens strijden " .
Zal nu maar best notaris raadplegen om dit deftige op papier te zetten .
Alle informanten bedankt , ben zelf noob in deze materie maar site krijgt alvast een tab in de browser .

mapleleiah

#9 , 01 mei 2012 14:01

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom die ouders toestemming moeten vragen om hun huis te verkopen? Ze zijn allebei nog in leven dus de kinderen zijn nog niet deels eigenaar ... of wel?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Vaoke

#10 , 01 mei 2012 20:35

De vraag van "DUKEII" in de aanhef klopt niet.
Enerzijds zegt hij en ik citeer: "..1 van de levende ouder(s) wil het huis verkopen..."; wat kan en moet gelezen worden dat beide ouders nog leven..: waarom wil diene ouder verkopen.. is hij of zij alleen eigenaar (gebeurlijk waarom) of is de andere ouder (als mede-eigenaar) eventueel onbekwaam verklaard?
Anderzijds zegt hij ".. en eigenlijk ook mij(n) erfdeel van de overleden ouder niet moet hebben".
DUKEII.. zou moeten weten dat men zich niet kan laten onterven voor of na het overlijden.. maar men kan wel een nalatenschap verwerpen (na het overlijden) of deze gebeurlijk aanvaarden onder het voorrecht van de boedelbeschrijving.. want dan kan je misschien nog langs de kassa passeren hé?!
En als die(ne) ouder(s) er alles zouden kunnen doordraaien (vanuit een RVT of een WZC) dat is weinig waarschijnlijk.. tenzij dit zou gedaan worden door een gevolmachtigde van de familie.. maar die dient t.a.v. de overige erfgenamen gebeurlijk verantwoording af te leggen voor het gebruik van die volmacht.
Tenslotte bent u als kind (en naar ik meen ook als schoonzoon of dochter) onderhoudsplicht verschuldigt aan uw ouders!
Houdt deze of gene ouder er een "verkwistende levensstijl" op na.. waarom dan bij de Vrederechter dan niet verzoeken om een "voorlopige bewindvoerder" aan te stellen?!
En wil u wat info omtrent de dagprijzen in Vlaanderen's RVT's en WZC.. laat maar weten?!

DUKEII
Topic Starter

#11 , 02 mei 2012 19:28

idd start van deze is niet correct en moet eigenlijk " 1 VAN DE NOG LEVENDE OUDERS " zijn .
Relatie na een brief van de notaris (met melding van de verkoop ouderlijk huis) is nu 0% geworden daar ik het eigenlijk heel normaal zou vinden dat hier eerst onder elkaar over gesproken wordt .(relatie was ervoor +/-50%)
Situatie : ouderlijk huis wordt zeker verkocht en hierna zal deze een huis huren (en dat zou moeten lukken met 1 redelijk pensioen???)
Mijn eerste gedacht was " mezelf laten onterven " en dat ze dan maar doen wat ze willen , evt latere kosten als een RVT noodzakelijk is (wat ik natuurlijk niet wens) moet ik niet opdraaien als door verkwistende levensstijl het geld op is .(normaal vindt ik dat het huis moet dienen als verzekering voor het geval je hoge kosten op hoge leeftijd hebt)
Aangezien mijn eerste gedacht " onzin " is , nl. opnamekosten en erfenis hebben niks met elkaar te maken en jezelf onterven kan niet , start mijn tweede gedacht .
Mijn tweede gedacht " erfdeel als spaarpot voor het geval dat ik toch moet opdraaien voor opnamekosten " en in dit forum heb ik hier dan gevonden wat de mogelijkheden zijn in dergelijke situatie .

weduwe verkoopt appartement mits toelating kinderen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 50&t=28757" onclick="window.open(this.href);return false;

Dank voor de correctie , hopelijk maakt dit bericht alles duidelijker .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 mei 2012 19:47

mmm, als later alles op is wel als kind ben en blijf je onderhoudsplichtig al heb je na je 16 je ouder nooit meer gezien.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”