Erfenis verwerpen

BramV
Topic Starter

Erfenis verwerpen

#1 , 07 jun 2012 11:39

Beste,

Ik ben op dit forum terechtgekomen omdat ik met een vervelende situatie zit en niet goed weet wat ik moet doen. Ik ben een student en heb daarom ook weinig middelen om te betalen voor juridisch advies bij een advocaat of notaris.

Mijn biologische vader is namelijk een 2-tal weken geleden gestorven. Ik had achter geen band meer met hem. Zijn erfenis bestaat uit een rekening met 3000 euro, maar daarvan moeten nog verschillende kosten worden betaald, nl. ziekenhuiskosten, belastingen, enzoverder. Ik weet ook echter niet of hij nog andere schulden heeft of niet, maar in ieder geval heb ik er geen goed gevoel bij. Ik wil vooral gerust gelaten worden en daarom denk ik eraan om de erfenis te verwerpen. Mijn vraag is echter de volgende:

Mijn tante ( zus van mijn overleden vader ), houdt alle betalingen bij en ze vraagt of ik langskom om te tekenen om de betalingen te betalen met zijn rekening waar er nog 3000 euro op staat. Ik kan namelijk volgens haar enkel nog aan het geld. Ik vraag mij natuurlijk af, vanaf ik die betalingen regel en dus onderteken ( wat dat ook mag zijn ), wil dit dan zeggen dat ik de erfenis accepteer? Dit wil ik dus absoluut niet!

Daarnaast heb ik nog een vraag. Mijn opa, waar ik wel nog een band mee heb, leeft nog. Als hij sterft, heb ik dan nog recht op zijn erfenis als ik de erfenis heb verworpen van mijn vader?

Alvast bedankt voor jullie advies!

mvg

Bram

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 jun 2012 18:30

Ga naar de rechtbank van eerste aanleg en doe daar ' een aanvaarding onder boedelbeschrijving.' Dat wil zeggen dat eerst de inventaris (boedel) wordt opgemaakt. De begrafeniskosten woprden meegeteld. Indien er overschot is gaat u dat ontvangen , een tekort moet jij niet bijbetalen. Het kan wel zijn dat u moet opleggen indien de begrafenis niet kan betaald worden.
Dergelijke actie of een verwerping heeft geen invloed op een eventuele erfenis van uw grootvader.

Wees wel voorzichtig met betalingen , want dat kunnen daden van aanvaarding zijn. Informeer u eerst over de situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2012 19:15

Zeker nu nog niets tekenen !!!!! € 3000 misschien nog te weinig om begrafenis, ziekenhuis en huur te betalen....
Biologische vader? Woonde u er mee samen? Erfenis of testament?
Hebt u een wettelijke vader?
Is deze tekst van toepassing???
https://lirias.kuleuven.be/bitstream/12 ... /bloed.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

BramV
Topic Starter

#4 , 07 jun 2012 20:56

Die aanvaarding onder boedelbeschrijving lijkt mij inderdaad de beste optie. Bedankt! Ik heb nog één vraag. Hoeveel tijd heb ik hiervoor om dit te doen? Is deze periode dezelfde voor zowel verwerping als aanvaarding onder boedelbeschrijving? Ik had ergens iets gelezen van 3 maand.

@Franciscus. Neen ik woon bij mijn moeder en "stiefvader" die ik zie als mijn echte vader. Mijn biologische vader is mijn wettelijke vader en ik ben de enige directe erfgenaam.

Bedankt voor jullie hulp!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jun 2012 21:45

Dan is het gewoon zoals Wanton heeft uitgelegd.
dit ook eens lezen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 51&t=38757" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#6 , 09 jun 2012 09:51

‘Mijn biologische vader is namelijk een 2-tal weken geleden gestorven‘ Ik ga ervan uit dat die biologische vader ook uw wettelijke vader was.

‘Zijn erfenis bestaat uit een rekening met 3000 euro, maar daarvan moeten nog verschillende kosten worden betaald, nl. ziekenhuiskosten, belastingen, enzoverder’

De kosten eigen aan de erflater,zoals ziekenhuiskosten en belastingen, worden door de bank waarbij de erflater gelden in bewaring heeft,betaald tegen afgifte van een factuur.

“Art.784.De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan voortaan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik wil vooral gerust gelaten worden’

U kan in dat geval en gelet op de overige omstandigheden die u aangeeft,de nalatenschap meteen verwerpen.
Lees vooraf zelf de artikelen 793-810bis B.W. inzake aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving en de eraan verbonden lasten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”