Beste,
Ik ben op dit forum terechtgekomen omdat ik met een vervelende situatie zit en niet goed weet wat ik moet doen. Ik ben een student en heb daarom ook weinig middelen om te betalen voor juridisch advies bij een advocaat of notaris.
Mijn biologische vader is namelijk een 2-tal weken geleden gestorven. Ik had achter geen band meer met hem. Zijn erfenis bestaat uit een rekening met 3000 euro, maar daarvan moeten nog verschillende kosten worden betaald, nl. ziekenhuiskosten, belastingen, enzoverder. Ik weet ook echter niet of hij nog andere schulden heeft of niet, maar in ieder geval heb ik er geen goed gevoel bij. Ik wil vooral gerust gelaten worden en daarom denk ik eraan om de erfenis te verwerpen. Mijn vraag is echter de volgende:
Mijn tante ( zus van mijn overleden vader ), houdt alle betalingen bij en ze vraagt of ik langskom om te tekenen om de betalingen te betalen met zijn rekening waar er nog 3000 euro op staat. Ik kan namelijk volgens haar enkel nog aan het geld. Ik vraag mij natuurlijk af, vanaf ik die betalingen regel en dus onderteken ( wat dat ook mag zijn ), wil dit dan zeggen dat ik de erfenis accepteer? Dit wil ik dus absoluut niet!
Daarnaast heb ik nog een vraag. Mijn opa, waar ik wel nog een band mee heb, leeft nog. Als hij sterft, heb ik dan nog recht op zijn erfenis als ik de erfenis heb verworpen van mijn vader?
Alvast bedankt voor jullie advies!
mvg
Bram